Bristen på återhämtning gör dig sjuk

Stresscoacher, stresshantering och återhämtning

I eftermiddag sätter jag mig på tåget och åker ned till Ängelholm igen. Framför mig ligger fem dagar med våra blivande stresscoacher. Vi träffade dem första gången i höstas och de har efter det studerat, samt haft egen övningsklienter. De här fem dagarna avslutar deras utbildning. Jag kan säga att jag är otroligt stolt över vilka kunniga och erfarna coacher vi kommer att examinera. Det unika med dessa är att de inte bara har verktygen till hur du hanterar stressen – de har även kunskap om vad som händer i hjärnan och i kroppen och vilka insatser som behövs för att läka.

Denna kunskap tillsammans med mindfulness, ACT och andningsverktyg gör dem ovärderliga i vårt stressade land. Redan innan de har tagit examen blir de uppbokade som kursledare, föreläsare och att coacha klienter. Stress idag är en av de vanligaste orsakerna bakom sjukskrivning. Det är ett allvarligt hälsoproblem och alla drabbas någon gång av det i någon form. Alla blir inte sjuka, men alldeles för många blir allvarligt sjuka och det tar lång tid att komma tillbaka om kroppen drabbas för hårt.

Våra stresscoacher har lärt sig en viktig regel och det är att – stress inte är farligt, det är bristen på återhämtning som kan bli riktigt farlig. Den naturliga återhämtningen blir svår att få i vårt samhälle idag. Jobb – barn – hem – mat – träning – hobbies – vänner – familj. När du sedan ramlar ihop trött i soffan på kvällen finns det inte energi kvar till att göra annat än att slötitta på teve. Om hjulet fortsätter att snurra på samma sätt år ut och år in, behöver du fundera kring vad som är viktigt i livet. Är det värt att betala med din egen hälsa?

Jag har själv sagt att mina hundar har varit min räddning. För oavsett hur mycket jag har att göra, oavsett om jag är tvungen att prioritera bort träning och dra ned på återhämtningen så behöver mina hundar gå ut. Och då får jag min återhämtning på våra skogspromenader. Jag märkte det väldigt tydligt igår när jag satt och betade av min Att-göra-lista. Hundarna bor tillfälligt hos min svärfar på landet, så jag fick fritt spelrum till att jobba utan att bli störd. Plötsligt när jag såg på klockan hade jag suttit framför datorn i 10 timmar. Jag kände mig inte trött eftersom jag har ett roligt jobb (för det mesta) och troligen var jag hög på stresshormoner efter som jag fick jobba utan återhämtning. Det är lätt att fastna i ett stressat tillstånd. Även jag som är medveten kan alltså göra det.

Så min vän, vilken slags återhämtning tänker du ge dig själv idag?

Vill du veta mer om Stresscoachutbildningen?

Gratis webbinarium – Viktfällan

Gratis föreläsning om vikt, självmedkänsla och ACT – FULLBOKAT 

Den 12/4 kl 18:30

Vi lever i ett ätstört samhälle där allt fler kvinnor och män lider av sin övervikt eller av att inte kunna ha en sund relation till maten de äter eller sin egen kropp. Att banta eller gå på diet blir allt vanligare och trots det är det få som verkligen lyckas hålla sin hälsovikt.

Det är svårt att ta hand om sin hälsa och sin vikt så länge du skammar kroppen. I motsatt vad många tror går vägen till en sund hälsovikt genom att du börjar behandla dig själv med medkänsla. Så länge du bantar, så länge du söker efter snabba lösningar på att förändra dig själv kommer du få slåss med vikten. Genom långsiktiga små förändringar i ditt beteende kan du nå resultat till en hållbar viktminskning.

Vill du ha konkreta råd och inspiration till hållbar viktminskning genom ACT och självmedkänsla?
Vill du ha hjälp att förstå hur det kommer sig att du aldrig lyckas med att gå ned i vikt?
Vill du veta mer om e-utbildningen Hållbar viktminskning med ACT?
Är du nyfiken på vad det innebär att arbeta som Viktminskningsterapeut och hur du utbildar dig till en?

Anmäl dig till mitt gratis webbinarium ”Viktfällan” den 12/4 kl 18:30. Använd formuläret här nedan så får du ett mejl med inloggningsuppgifterna. Platserna är begränsade.  OBS – fullbokat, det går inte att anmäla sig längre. 

 

Hur mycket av dig får stå tillbaka för att du skäms?

Kroppsskam och kroppsacceptans

Hur ofta ägnar du dig åt att kontrollera, gömma eller undvika? Kontrollera i spegeln att kläderna sitter okej, gömmer dig under kläder, bakom en kudde, bakom barnen eller undviker fester, utlandsresor, att gå på dejt? Kontrollerar, gömmer eller undviker för att du skäms över delar eller hela din kropp.

Tänk på hur din begåvning, din karaktär, din kunskap, ditt skratt eller din värme har fått stå tillbaka därför att du har varit upptagen med att försöka hindra andra från att tänka samma hemska tankar om din kropp som du gör. Hur mycket tid och hur mycket kraft ska få gå åt i kampen mot din kropp?

Du tröstar dig alltid i slutändan med ”Jamen, nu ska jag ju banta och gå ned i vikt.” Och så funderar du över någon ny diet eller nytt träningsprogram. Och tanken på hur det kommer att bli bara du har blivit lite smalare, är det enda som kan göra dig lite glad.

Var uppmärksammad på varje gång du gör något för att kontrollera, gömma eller undvika något som har med din vikt att göra. Antingen skriver du ned det när det händer eller så gör du en mental notering. Du behöver inte försöka ändra på det, jag vill att du upptäcker hur du behandlar dig själv. Alla de här små sakerna är säkerhetsbeteenden – handlingar vi gör som ger oss en känsla av kontroll så vi kan stå ut med obehaget. Så syna ditt eget säkerhetsbeteende idag och se vad du upptäcker. Skriv gärna ned vilka tankar och känslor det väcker hos dig.

Uppvakta kroppen
Tänk om du kunde behandla din kropp som det vore en god vän eller din livskamrat. Ge den kärlek, uppmärksamhet, omsorg och ta hand om den. Precis som vilken kärleksrelation som helst bör man uppvakta för att underhålla kärleken. Svenska forskare menar att man skapar en bättre relation till sin kropp om man börjar behandla den som om man tycker om den.

  • Prova att göra nya och roliga saker med kroppen – som att lära dig en ny dans, en ny sport, åka karusell, rida en kamel eller något annat helt nytt eller något du inte gjort på länge.
  • Lägg dig på något mjukt och skönt eller vira in dig i en varm och mjuk filt
  • Smörj in kroppen med något lyxigt eller väldoftande. Gå på massage eller fotbehandling, skäm bort kroppen.
  • Köp ett fint plagg i rätt storlek som du tycker om och inte ett plagg som döljer eller gömmer. I en färg du tycker om.
  • Smycka kroppen. Byt frisyr. Använd ett fint läppstift.
  • Bjud kroppen på en god måltid, på en restaurang eller ett spännande nytt recept.
  • Köp fina underkläder. En massagestav. Våga känna dig sexig och kramas, kela, smek. Ensam eller med någon annan. 

Det är inget fel på dig!

Viktminskning, mat och kroppsacceptans

Då är mina tio dagar vid älven slut. Det är dags att packa väskan och åka hem. Det är med vemod jag åker här ifrån som alltid, men samtidigt ska det blir skönt att åka hem. Det har varit enormt omtumlande dagar. Jag har skrivit en bok! Och inte vilken bok som helst, utan en som handlar om hur man läker sin egen relation till maten och kroppen. Till att börja med kommer den att vara kursmaterial till vårt gäng med blivande Viktminskningsterapeuter, men därefter är tanken att den kommer att tryckas till försäljning. Har inget datum på det ännu.

Gå ned i vikt kan du göra på vilken diet som helst, men livet är inte gjort för att du ska äta dietmat varje dag för resten av livet. Att banta gör att du blir så uppslukad och fokuserad på mat och vikt, vilket i sin tur gör att du ganska snart kommer att bli extra sugen på allt du vägrar låta dig själv att äta. Och när livet och vardagen lägger krokben för dig, får du antingen kämpa med lusten att äta eller kommer att ge efter för den.

Idag finns det massor med forskning som stöder det faktum att dieter inte hjälper dig att gå ned i vikt – tvärtom – bantning skapar övervikt. Det enda som kommer ge dig en hållbar viktminskning är livslånga hälsosamma vanor.

I boken utgår jag från grundprinciperna inom ACT:

1. Det är inget fel på dig
2. Du har allt du behöver för att lyckas.
3. Du är hel och komplett

Så du som kämpar med din relation till maten, du sitter fast i dina tankar och gamla mönster – precis som vi människor gör. Varför – jo därför din hjärna är så otroligt smart och försöker lösa problemet med känslor på samma sätt den löser problemet med en bil som inte vill starta eller en rapport som måste skrivas.

Så du behöver inte ”fixas” du behöver inte ”omprogrammeras” eller ”hjärntvättas” och ”låsas in” – du kan börja idag med att förstå att du – precis som jag – är en helt vanlig människa med helt vanliga känslor.

Boken är din support under tiden du lär dig att förhålla dig till suget utan att ge efter för det. Att hantera stress, inre smärta och tuffa känslor utan att äta eller svälta dig. Att visa dig själv och din kropp självmedkänsla. Och allt detta för att du ska kunna fokusera på det som är viktigt i ditt liv och leva helhjärtat.

Så nu åker jag och pudlarna hem.



Mindfulness vid älven

Skrivarångest, mindfulness och att våga stanna kvar

Ljuset blir starkare över älven. Tunga dimmoln som skingras, när solen går upp. Här sitter jag vid köksbordet och ser allting hända. Igår var jag på väg härifrån. Jag har varit på landet en vecka nu och hade börjat känna mig ensam.  Att jag tyckte det gick trögt med boken bidrog också till att jag vill åka hem. Men nu sitter jag här och tänker att det går bra att stanna här några dagar till. Det är obeskrivligt vackert och hundarna och jag älskar våra långa promenader genom skog och mark. Det går inte att få samma ro hemma.Jag har funderat mycket över varför det går så trögt att skriva boken. Ibland känns det som att lyfta ett tungt skåp på egen hand. Det är ju inget nytt för mig och det jag egentligen behöver göra är att samla mina tankar och erfarenheter tillsammans med en massa relevant fakta.

Problemet är att det ligger mig så nära om hjärtat. Boken handlar om hur du steg för steg kommer tillrätta med din ätproblematik genom ACT och självmedkänsla. Varje övning har jag gjort själv, varje rad betyder något för mig. Så det är i mig och genom mig meningarna tar form och kapitlen får ett sammanhang. Nu gäller det bara att stanna kvar i det och skriva färdigt. Våga hela vägen.

Och jag hämtar kraft i naturen. Jag hämtar kraft genom ensamheten, hundarna och älven. Det låter kanske banalt, men det är precis så det känns.

Följ med mig i en mindfulness stund vid älven.

 

 

Hur motiverar du dig själv?

Motivation och självmedkänsla

Tänk dig ett barn som kommer hem till sina föräldrar med ett prov i rättstavning som har gått riktigt dåligt. Barnet är ledsen och känner sig misslyckad, kanske till och med lite rädd över hur föräldrarna ska reagera. Nu finns det två olika sätt som föräldrarna kan reagera på. antingen säger de:

– Men vad dåligt av dig! Kan du inte stava bättre än så här? Vi som har hjälp dig med läxorna hela tiden och det här är tacken. Nu får du ta och skärpa dig om du överhuvud taget ska kunna kunna få ett jobb i framtiden.
eller
– Vi förstår att det gör ont att inte klara alla frågorna, vi vet att du har kämpat med dina läxor. Men det är helt okej, alla skriver prov som de inte är nöjda med. Hur kan vi göra för att hjälpa och stötta dig?

Vilken av de två sätten kommer att hjälpa barnet att bli bättre på sitt test nästa gång? Kanske jobbar barnet ännu hårdare av båda sätten att motivera hen, men i det första kommer troligen innebära skamkänslor och oro vilket på sikt gör att barnet tappar motivation och glädje.

Jag undrar hur du motiverar dig själv när du har misslyckats med något? Om du för hundrade gången går upp i vikt efter en bantningskur eller inte får jobbet du sökte eller stakar dig under presentationen för kollegorna eller bränner vid maten till gästerna. På vilket sätt behandlar du dig då? Jag skulle säga att de flesta av oss säger hemska saker till oss själva. Vi talar om vad dåliga vi är som misslyckas. Men vad händer då? Skärper vi oss? Ja, kanske en litet tag, men samtidigt reagerar vår kropp som vid en hotsituation. Den producerar kortisol och adrenalin, vilket skapar stress hos oss. Det är svårt att prestera på topp när vi både känner oss stressade och misslyckade.

Du vet hur du ska göra för att vara varm och vänlig mot dina vänner, mot dina barn och mot människor och djur du bryr dig om. Jag vill att du övar dig på att använda samma vänlighet mot dig själv idag. När du känner stress, oro eller tycker att något inte går som du hoppas – stanna upp ett ögonblick och fråga dig själv – Hur kan jag hjälpa mig själv just nu? Bara den enkla mening kan få dig att vända perspektiv. Pröva och se hur du mår när du får den frågan.

Varför funkar inte dieter?

Går det att få en hållbar viktminskning?

Det största problemet med dagens olika dieterna är att de fokuserar på vad du stoppar i munnen. Om det vore det som det handlade om skulle det inte finnas några överviktiga i vårt land. Du är ingen ätmaskin och du kommer aldrig att bara stoppa bra och nyttiga saker i munnen för att någon säger åt dig det. Vi äter för många olika anledningar och vi svälter, begränsar oss för att sedan hetsäta igen av lika många anledningar.

Det är svårt att förhålla sig neutral till maten vi äter idag. Dagligen översköljs vi med information och reklam om att det vi äter antingen är skadligt för oss eller kan göra oss friska och smala. Slå på teven, öppna en tidning, surfa på nätet och du har bilder och propaganda om hur du borde se ut och vad du borde äta. Kan du titta på din tallrik och tänka ”Det här ska bli gott!”, utan att reflektera över om maten kommer att göra dig tjock, smal, frisk eller sjuk?

Istället för att presentera ännu en ny diet för dig, tänk om du kunde skapa en bro mellan det du vill och det du faktiskt gör. Hälsa, din kropp och det du äter finns med som en självklar del av ditt liv och inte som hela livet. Tänk om du kunde upptäcka vad du värdesätter och hur du lever ett helhjärtat liv där inte maten och vikten styr. Viktminskning eller att behålla en hälsosam vikt kommer att blir då en del av ditt liv om du önskar det, men det kommer inte att ta över din vardag.

Min erfarenhet är att det handlar om i första hand att normalisera sitt ätande och skapa en hälsosam relation till mat, så att du slutar ställa dig frågan om det som ligger på din tallrik kommer att göra dig tjock eller skada dig. Istället kommer du att äta för att må bra och för att njuta, för att få möjligheten att fokusera på det som är viktigt i ditt liv.

Men vad är en hälsosam relation till mat?

  • Du kan njuta av att äta maten du väljer att äta.
  • Du kan sluta äta när du är mätt (eller efter att din portion är slut) och känna dig nöjd.
  • Du tillåter dig att vara engagerad i livet mellan måltiderna och kan släppa fokus på mat och vikt.

Har du en hälsosam relation till mat eller styr maten ditt liv? Fyller du tiden mellan måltiderna med andra saker än att fundera över din vikt eller vad du ska äta nästa gång?

Prova istället att säga ja till sådant som fyller ditt liv med det du bryr dig om. Om du börjar redan idag kommer det att bli lättare nästa gång. Säg ja till det som gör dig lycklig. Var modig och gör mer av det som fyller livet med mening. Det är att leva ett helhjärtat liv och det hjälper dig redan idag att tänka mindre på vikten eller maten.

Sluta banta?

Hållbar viktminskning

Nej, jag tror inte på att banta. Jag tror inte på dieter, för jag vet att över 90 procent av alla som bantar går efter ett år upp vikten igen. Men vi sitter i en rävsax – för över 60 procent av oss är överviktiga och vill tappa vikt för hälsans skull. Varje dag blir jag kontaktad av människor som vill ha hjälp att gå ned i vikt en gång för alla. Och det är precis här vi behöver fundera på vad som är viktigt – hur vill vi leva våra liv – men en ständig kamp mot kilona, sockret eller maten eller göra det som är viktigt och värdefullt i livet, det som ligger utanför tallriken och vågen?

Jag befinner mig på landet. Här ska jag vara i en vecka för att förbereda kursmaterialet till kursen som startar den 8 maj – materialet som även kommer att bli en bok. Jag känner mig så lycklig för det är en dröm som besannas. Äntligen kommer jag kunna att lära ut verktyg till människor så de hjälpa både sig själv och andra att nå sin hälsovikt för resten av livet.

Vill du hjälpa dig själv och andra? Vill du få framtidens yrke? Då ska du utbilda dig till Licensierad Viktminskningsterapeut. Årets utbildning börjar den 8 maj. Anmäl dig idag för vi har i skrivandets stund platser kvar.


 

Ett steg fram och två steg tillbaka

Ett steg framåt och två steg tillbaka. Så funkar min kropp just nu. Igår var jag stark och full av energi. Gick till gymmet och kände igen min gamla styrka, hade nästan ingen värk i lederna och kände mig glad. Idag när jag vaknade kändes det som om jag drack två flaskor vin igår. Ont i huvudet, illamående, stel i kroppen, trött och nedstämd. När jag ena dagen tänker ”Hurra, nu har det vänt” – så blir nästa dag ett rejält bakslag.

Jag tröstar mig med tanken att jag väljer trots allt att göra detta. Jag läker min kropp, rensar ut år av gifter som skapat inflammationer – för att bli mitt bästa jag. För att kunna upptäcka hur bra jag faktiskt kan må.

”Men Maria, du som levt så sunt, hur kan det komma sig att du har gifter att rensa ut?” frågar några av er. Jag har levt sunt till stor del av mitt liv, men jag är ingen renlevnadsmänniska eller hälsoguru. Under mina ätstörningsperioder har det blivit massor av skräpmat, jag har haft eget företag under 17 år, så det har inneburit massor av stress, jag har festat, rökt och regelbundet ätit medicin under många år. Våra fantastiska kroppar klarar av att hantera sådana påfrestningar. Vårt reningssystem rensar varje dygn din kropp på tungmetaller och annat skräp kroppen inte vill ha. Men har du en inflammation i kroppen är levern fullt upptagen med att hantera detta och reningssystemet funkar inte som det ska vilket ofta resulterar i att kroppen lagrar skräpet.

Min tarm har troligen varit obalanserad sedan födseln. Det har gett mig inflammationer i kroppen och en överbelastad lever. Nu ger jag kroppen möjlighet att läka ut och det tar tydligen tid.

Men att min kropp reagerar så här behöver inte betyda att din kropp reagerar på samma sätt. Om du inte har problem med inflammation i kroppen behöver du inte sätta igång med denna process, även om jag tror att alla mår bra av att utesluta gluten ur kosten.

Jag fortsätter. Sova. Äta rent. Dricka vatten. Träna som kroppen klara just denna dag. Vill du läsa mer om vad jag äter för att läka tarm och lever så skriver jag om det här.

Tarmar, lever och inflammationer – vägen till ett friskare liv

Jag får så många frågor på hur jag gör för att läka min tarm och varför jag gör det – därför kommer här en sammanfattning.

Bakgrund
Jag fick en autoimmun sjukdom som 16-åring – Sjögrens syndrom (en reumatisk sjukdom som sätter sig i leder och slemhinnor). Troligen är jag född med tarmar som inte var i balans, eftersom jag hade mycket diarré som baby och snabbt visade symptom på allergi för mjölkprotein. Jag är uppfödd på sojavälling, vilket troligen inte var de bästa för tarmarna.

Många forskare ser samband idag mellan tarmarnas hälsa och autoimmuna sjukdomar, att hela vårt immunförsvar skapas i tarmfloran. I hela mitt liv har jag haft problem med värkande och svullna tarmar, det har blivit en del av min vardag så jag har aldrig brytt mig om att söka för det. Ledvärken fick jag bukt med när jag drog ned på socker, gluten och kött när jag var i 20-års åldern. Då trodde jag det var köttet som gjorde skillnad, nu har jag förstått att det troligen var gluten som var den största boven.

De senaste åren har jag mått rätt bra i lederna, har dock fortfarande haft problem med tarmarna och torra ögon och mun. Därför ville jag prova att fokuserat läka mina tarmar för att se om det kunde bli en förbättring. En process som jag var på det klara med att de skulle ta upp till sex månader innan jag får full läkning.

Jag har visserligen läst till Kostrådgivare, men jag är inte insatt eller har själv läst forskning. Så det jag skriver här nedan är saker jag har fått berättat för mig eller hittat i de källor jag refererar till. Framför allt lutar jag mig på kunniga Anna Hallén som hjälpt och stöttat mig i hela denna process.

Tarmen
1. Jag har helt uteslutit gluten och är mycket noga med att läsa innehållsförteckningen på det jag äter. Inget fusk, eftersom det kan förstöra en process som tar upp till sex månader och det vore så trist att börja om.
2. Mjölksyrade grönsaker äter jag minst en gång om dagen, för att tillföra goda bakterier till mina tarmar.
3. Lera är något vi inte får i oss i vårt rena samhälle, men det har många välgörande egenskaper för både tarmar och lever. Därför äter jag en lertablett om dagen. De renaste lerkapslarna hittar du här.
4. Jag har dragit ned på raffinerat socker, mjölkprodukter och fruktos. Äter mycket mat från grunden och ser till att det finns mycket grönsaker på min tallrik varje dag.

Levern
Tarmen behöver också en fungerande lever för att läka. Du kan hitta mycket information om levern här.
1. Pressad citron börjar jag varje morgon med, som hjälper lever med utrensning.
2. Nu har jag de senaste dagarna tillsatt en msk olivoja till min morgoncitron.
3. Levern behöver också pektin som finns i lingon, svarta vinbär eller gröna äpplen – idag åt jag en skål tinade lingon till frukost.
4. Levern blir belastad av medicin (som jag nästan aldrig äter), socker/fruktos och alkohol. Eftersom min läkning känns väldigt tuff, har jag bestämt mig för att underlätta leverns funktion genom att undvika alkohol i fyra veckor.

Inflammationen
Min inflammation har under processen blossat upp i höfter och knän, samt att torrheten i slemhinnorna har blivit värre. Jag har också blivit svullen i kroppen. Det jag gör för att hantera det är:
1. Dubbel dos Omega 3. Hälften av min dos kommer från Grönläppad mussla som samtidigt innehåller en massa annat bra för lederna.
2. MSM, det vill säga svavel som är bra för leder om man har brist på detta.
3. Försöker att få i mig antingen ingefära eller gurkmeja varje dag.

Stressen
1. Ett kort yogapass eller mindfulness flera gånger i veckan.
2. Har börjat tejpa munnen på natten.
3. Andingsminuten
4. Rörelse i den mån ledinflammationen klarar det – hundpromenad eller lättare styrketräning. Idag ska jag prova spinning igen och se hur knäna klarar det.

Är det svårt att undvika och avstå vissa saker, äta kosttillskott och ta tid till andning och rörelse. Nej. Det är sex månader av mitt liv och det som väntar på andra sidan är så mycket värdefullare än att äta en kanelbulle idag. Troligtvis kommer jag om sex månader dessutom ha gjort detta till en levnadsstil och inte vilja gå tillbaka. Små rutiner varje dag som inte tar längre än 10 minuter av hela dagen och rörelsen är något jag aldrig vill prioritera bort.

Det är tufft att kämpa med ledsmärta, svullnad och andra jobbiga symptom på läkningsprocessen – men vad är alternativet när jag kommit så här långt? Att börja käka skogaholmsmacka med sylt och oboy? Nej, jag behöver inte mackor, snask och ett glas mjölk. Jag behöver min kropp. Jag vill springa i skogen igen, jag vill känna mig lätt och fri i kroppen, jag vill kunna svälja utan att dricka vatten samtidigt och slippa oroa mig för mina tänder, jag vill slippa vakna mitt i natten av hosta eller torr mun, jag vill någon gång i livet ha en platt mage som inte värker och känna mig full av energi och klar i huvudet.

Därför har jag inget alternativ.