Kul och lätt är ledorden för nya hälsovanor

Du har säkert märkt att när du arbetar mot att skaffa nya hälsosamma vanor, går din motivation upp och ned. I början är det ofta lätt att motivera sig, men ju längre tiden går desto svårare blir det. Därför är det klokt att fundera kring din motivation redan nu. Det är inte bara att skärpa sig och trampa på – nej du behöver något som gör vägen till dina nya hälsovanor rolig och enkel. Så ställ dig följande tre frågor:

  1. Tycker du att det är roligt att skaffa nya hälsovanor?
    Eller tar det emot att gå till gymmet, laga den där nyttiga maten eller göra din mindfulness? Då behöver du fundera kring hur du ska hitta glädjen i ditt arbete mot målet igen. En belöning? Kanske en kurs eller en coach? Ska du börja jobba tillsammans med en kompis – eller var har du din glädje? Sök efter det du tycker är roligt – där hittar du motivationen.
  2. Är det lätt att jobba mot din nya vana?
    Om det är förfärligt långt till gymmet, det är en krånglig diet du håller eller jobbigt att ordna barnvakt varje gång du ska yoga är risken större att du hoppar över dina nya goda hälsovanor. Försök att hitta sätt att underlätta för dig själv. Planera veckan i förväg, träna hemma istället för på gymmet, packa väskan i förväg, gör matlådor – ligg steget före dig själv och gör det enkelt för dig att välja rätt. Varje gång du står mellan valet att göra det du bestämt dig för eller låta bli, så kommer din hjärna att välja det enklaste och det krävs massor av motivation att ta det lite jobbigare alternativet. Därför behöver du göra arbetet med din nya vana lätt.
  3. Är du bra på att sabotera för dig själv? 
    Många har en förmåga att lägga krokben för sig själv när det börjar gå bra. Det är en inbyggd mekanism hos oss som gör att vi känner obehag när vi blir framgångsrika, lyckas med att gå ned i vikt eller blir lyckliga. Alla har olika tak på hur mycket framgång vi kan ge oss innan vi känner obehag – forskarna kallar detta för “the upper limit”. Har du en förmåga att börja sabotera för din egen framgång? Lägger av att träna eller börjar äta godis när du känner att du har gått ned i vikt? Då är det definitivt dags att höja ditt “lyckotak”. Öva dig i att vara lycklig, känna framgång och vara duktig. Många gånger kommer man långt bara genom att bli medveten om sitt eget beteende.  Läs gärna mer om the upper limit här. 

facebooktwittermail

MBJ-projektet – de 100 första dagarna

När du sammanfattar 2017 om ett år vad önskar du att du har uppnått med din hälsa?
Hur skulle du vilja må om ett år?
Vilka investeringar önskar du att du har gjort i ditt välbefinnande under året?
Hur är ditt bästa jag om du får ta hand om din hälsa?

Det är med den utgångspunkten jag önskar att du börjar ta hand om din hälsa under vårt MBJ.

  1. Börja med att svara på frågan – vad är ditt bästa jag när vi går in i 2018?
  2.  Välj ett eller två områden att fokusera på de första 100 dagarna. Om du vill ha hjälp kan du använda dig av ACT och vad du tycker är viktigt i livet. Livsvärden (pdf)
  3. Börja alltid där du står. Om du om 100 dagar ser att du tränar tre gånger i veckan och idag inte tränar alls – börja med att införa ETT träningspass. Utgå från vad du tror är rimligt om 100 dagar och dela det med tre – börja långsamt! Att gå ut för hårt lägger alltid krokben för våra hälsovanor.
  4. Sänk kraven på dig själv! När det kommer till vår hälsa och vår egen kropp sätter vi för det mesta för hög ambitionsnivå. Ställ alltid frågan – vad är rimligt.

Om ett år kommer jag vara helt symptomfri från min reumatiska sjukdom; Sjögrens syndrom. Och de första 100 dagarna på MBJ har jag börjat med att fokusera på att läka tarmen.

Kom ihåg att jag har jobbat under snart fem år med MBJ, därför har jag redan kommit långt med min hälsa. Om jag vore nybörjare skulle jag sänka ambitionsnivån och långsamt föra in mina nya hälsovanor en efter en.

Jag äter sällan gluten och undviker raffinerat socker. Men för att läka tarmen behöver jag helt utesluta gluten och socker under sex månader. Jag har även börjat äta Lerkapslar (du kan läsa om dem här) ökat på Omega 3 och äter MSM. Sen äter jag mjölksyrade grönsaker i massor, som innehåller bakterier som tarmarna älskar. Det spännande är att jag har blivit sämre i mina leder sen jag började med detta. Jag har mer ont, känner mig tröttare och torr i munnen. Enligt de som vet betyder det att kroppen jobbar hårt med läkningen.

Jag har också startat en ny vana sedan 10 dagar tillbaka. Jag pressar en halv citron direkt på morgonen och dricker det första jag gör. Det ger mig ordentligt med C-vitamin, ökar utrensningen i kroppen och gör kroppen basisk.

Utöver det har jag gett mig själv i nyårspresent att genomföra 150 träningspass under 2017. För mig är det ett superbra sätt att hålla motivationen uppe. Det är inte ett för högt mål – om jag blir sjuk några veckor kommer jag ända att klara alla pass. Det är roligt att kunna räkna ned och samtidigt känner jag mig superstolt över alla pass jag faktiskt gör. Riktigt roligt.

Mina första 100 dagar 2017 kommer att fokuseras på tarmen och träningen. Följ mig gärna på Instagram där jag berättar om mitt dagliga MBJ och du även får ett dagligt mindfulnessråd. @helandermaria 

 

 

facebooktwittermail

Skapa sunda vanor – utifrån dina personliga styrkor

Vi har alla olika styrkor och olika intelligenser. Genom att förstå vad du är bra på och utnyttja sin egen intelligens har du störst möjlighet att lyckas nå ditt eget mål. Ingen personlighet är intelligentare än den andra, utan det handlar snarare om att förstå hur man själv fungerar för att kunna använda sina styrkor och underbygga sina svagheter.

Känslosmart
Ofta en mycket kreativ, intuitiv person som lyssnar till sina känslor och idéer. En önskan om att förändra sitt beteende kan dyka upp hastigt och försvinna lika snabbt. En person som många gånger skapar en dålig vana på grund av sina känslor. Orkar inte gå och träna, eller tröstäter eller förhöjer stämningen med några glas vin på fredagskvällen.
Styrkor: Kommer på kreativa lösningar om hur en beteendeförändring ska gå till. Kan känna mycket stark motivation och glädje i att uppnå ett mål. Det går lekande lätt de första veckorna.
Svagheter: Tappar snabbt motivationen och blir uttråkad. En känslosmart person använder ofta mat/alkohol/cigaretter för att dämpa eller förhöja sina känslor, så utan sin ”snuttefilt” kan livet kännas mycket grått och trist.
Råd:
– Ha en genomarbetad plan som innehåller mycket variation, till exempel ska en känslosmart person inte träna efter samma schema varje vecka utan prova nya saker och hela tiden sträva efter att lära sig nytt.
– Se till att ge sig själv belöningar regelbundet för att hålla uppe motivationen.
– Undersök vilka känslor som triggar igång suget efter ”snuttefilten” och ta hand om känslorna istället för att dämpa dem.

Tankesmart
Om man är tankesmart hämtar man energi i stunder av ensamhet eller kravlöshet. Man behöver tid till sina egna tankar och reflektioner och fattar hellre beslut genom att tänka än att tala om något. En tankesmart person tänker först och handlar sedan.
Styrkor: Är ofta ordentligt påläst och har noga tänkt igenom sin målbild innan man handlar. Är bra på att hålla sina löften till sig själv och handlar inte på impuls.
Svagheter: Är trögstartad och kan ta lång tid på sig innan man beslutar sig för att ändra en vana. Kan ha svårt för att vara flexibel och ställa om målet om det är orealistiskt högt satt eller om omständigheterna ändras sig.
Råd:
– Tillåta sig att var ordentligt påläst och ha lagt upp en strategi.
– Se till olika omständigheter som kan lägga krokben på vägen och se till att ha en reservplan, så att man inte pressar sig själv för hårt eller att omgivningen blir drabbad av ens envishet
– Ge sig själv utrymme för ensamhet och reflektion, kanske en belöning i form av en tyst retreat eller en SPA-dag

Relationssmart
En relationssmart person riktar sin uppmärksamhet mot sin omgivning och mår bra av att ha människor omkring sig. Andra människor inspirerar och vissa möten kan göra en full av energi. Om man känner igen sig i denna grupp trivs man med att fatta beslut med någon annan och hämta motivationen ur att kämpa tillsammans.
Styrkor: Är oftast bra på att motivera andra. De är duktiga på att gå från ord till handling och fixar och ordnar saker både för sig själv och andra.
Svagheter: De kan dras ned av andras misslyckande. De kan snabbt tappa motivationen om de är ensamma, t.ex äta godis när ingen ser.
Råd:
– Hitta en grupp, en träningskompis eller åk på läger där fler med samma energi och mål samlas.
– Skaffa en ”coach”, någon vän eller professionell person som man kan ringa eller träffa när det känns motigt.
– Ge sig själv belöningar i form av upplevelser eller möten med andra människor, som stimulerar och ger kraft.
– Skriva ned en handlingsplan och goda råd till sig själv, så man kan motivera sig själv om andra ger upp.

facebooktwittermail

Knepet att starta nya sunda vanor

Öppna vilken tidning som helst efter nyår och du hittar svaren kring hur du ska börja ditt nya liv, få en nystart och bli den där du alltid har velat vara. Den där hälsosamma, träningsglada och balanserade människan, som du vet bor någonstans inom dig. Att läsa en artikel eller anmäla dig till ett nytt gym eller köpa en ny kokbok ger dig hopp och du tänker “Denna gång ska det lyckas!” Allt du behöver nu är att skärpa dig, bli disciplinerad och skaffa dig den där berömda karaktären.

Vänta nu? Har du varit här förut? Och om det inte fungerade då… hur kommer sig att du tror att det ska fungera nu? Kommer något magiskt nytt-liv-trollspö vevas över dig när du bestämt dig och poff är du en hurtbulle istället för en soffpotatis?

Upprepa mönster – eller skapa nytt?
Nej min vän. Du upprepar ett mönster och risken är att om några veckor sitter du på samma ställe igen därför att livet kom emellan. Du blev förkyld och kunde inte träna eller du hann inte äta annat än en macka till lunchen trots att du skulle sluta med gluten. Och så var du tillbaka.

Mitt Bästa Jag -projektet hjälper dig att inte upprepa gamla mönster. Tillsammans når vi gemensamma mål genom att arbeta tillsammans med din hjärna istället för att rusa ifrån den. Vi börjar därför med att skapa små nya vanor – istället för förbud eller stora livsomläggningar.

Tänk på en vana som tandborstningen. Du behöver inte tänka “Ska jag borta idag eller inte?” du bara gör det. Och skulle du någon gång vara för trött eller glömma bort det är det inget du grämer dig över för du vet att du gör det nästa gång. Tänk om det vore samma sak med din träning eller din hälsosamma matval eller din mindfulnessmeditation?

Förstå dig själv – istället för att slå på dig själv
I MBJ-projektet strävar vi efter att skapa nya sunda vanor. Därför fick du i uppgift att prova under en vecka att starta en liten vana. En som inte tar längre än en minut. Den är alltså inte tillräckligt besvärlig eller svår för att du ska vilja dra dig för att göra den.

Min fråga är nu – hur går det? Har du gjort den? Om inte – varför? Glömde du, var den för tråkig, svår, tog för lång tid? Och vad kan du lära dig av det?

MBJ-projektet handlar om att lära sig tillräckligt mycket om sig själv för att vet hur man ska skapa nya vanor. Och vi lär oss ingenting om vi skäller på oss för att vi misslyckas. Nej – ställ alltid frågan – vad hände och vad behöver jag till nästa gång? 

facebooktwittermail

Gratis webbinarium om vikt, självmedkänsla och ACT.

Vi lever i ett ätstört samhälle där allt fler kvinnor och män lider av sin övervikt eller av att inte kunna ha en sund relation till maten de äter eller sin egen kropp. Att banta eller gå på diet blir allt vanligare och trots det är det få som verkligen lyckas hålla sin hälsovikt.

Det är svårt att ta hand om sin hälsa och sin vikt så länge du skammar kroppen. I motsatt vad många tror går vägen till en sund hälsovikt genom att du börjar behandla dig själv med medkänsla. Så länge du bantar, så länge du söker efter snabba lösningar på att förändra dig själv kommer du få slåss med vikten. Genom långsiktiga små förändringar i ditt beteende kan du nå resultat till en hållbar viktminskning.

Vill du ha konkreta råd och inspiration till hållbar viktminskning genom ACT och självmedkänsla?
Vill du ha hjälp att förstå hur det kommer sig att du aldrig lyckas med att gå ned i vikt?
Vill du veta mer om e-utbildningen Hållbar viktminskning med ACT?
Är du nyfiken på vad det innebär att arbeta som Viktminskningsterapeut och hur du utbildar dig till en?

Varmt välkommen på ett gratis webbinarium om vikt, självmedkänsla och ACT. 

Tid: Onsdag 18 januari kl 19-20
(Se till att logga in i tid, för verktyget tar bara 100 deltagare och det brukar snabbt fyllas upp. Är det fullt, så kommer du inte in. )

Så här gör du för att komma in i på själva föreläsningen

1. Klicka på
http://annahallen.adobeconnect.com/maria
och välj Enter As a Guest
(OBS – om du brukar lyssna på Annas föreläsningar som kan du ha en cookie som gör att du automatiskt går in på den föreläsningen du lyssna de sist på. Kontrollera att adressen är rätt i webbfönstret)

2. Skriv ditt namn och klicka på Enter Room,

Jag öppnar rummet ca 10 minuter innan start. Det går inte att komma in i ”lokalen” några andra tider.

Inloggningsinformation:
1 Logga in några minuter innan start. Inget www.
Logga in med för- och efternamn. “Enter as a guest”

2 Kontrollera ditt ljud på din dator, detta är inget som jag kan styra från min dator

3 Hör du inget, kontrollera att du inte har “mute” på. Att ljudet verkligen är påkopplat?

4 Är det för tyst trots att du har högsta volymen? Använd din mobils headset i datorn, så hör du tydligare.

5 Du kan inte komma in i ”lokalen” innan jag är där har låst upp

6 Hackar talet och bilden? Du behöver en bättre uppkoppling, inget som jag kan påverka tyvärr.

7 Du behöver ingen bra, ny eller stor dator, bara en bra uppkoppling.

OBS!! Väljer du att lyssna från padda eller mobil så ladda gratis hem appen Adobe Connect och gå in genom den. (Annars blir bilden fel på din skärm och du ser bara hälften.)

Du syns inte och du hörs inte. Jag syns och hörs och du kommunicerar med mig genom en chat. Du ser samma bild som jag och alla andra.

Vi ses!

facebooktwittermail

Vi smyger igång MBJ-2017

I snart fem år i rad har jag med jämna mellanrum kickat igång Mitt Bästa Jag-projektet. Inspiration på bloggen och i sociala medier till att ta hand om sin hälsa. Tanken är att du ska kunna börja där du befinner dig och skapa livslånga sunda vanor, som bidrar till att du lever ditt bästa liv.

Suget efter inspiration och hjälp är stort, för i vår kultur är det så lätt att känna sig misslyckad med sin hälsa. Överallt ser vi människor som lyckas gå ned i vikt, träna fem gånger i veckan, sluta med socker, yoga varje morgon och så vidare. Men själva ramlar vi bara tillbaka i vårt ekorrhjul hela tiden. Det känns bra i början men plötsligt är vi tillbaka i tevesoffan med godisskålen.

MBJ-projektet är tänkt att hjälpa dig att börja rätt, med små steg, rätt tankar och med en vänlighet mot dig själv . Du slutar jämföra dig med andra och ser vad som är möjligt i ditt liv. Tillsammans hjälps vi år att se att vi gör det bästa vi kan just nu just idag. Och att alla investeringar jag gör i min hälsa – stora som pyttesmå – räknas.

I vår MBJ-projektgrupp på Facebook smög vi igång igår. Jag gav en utmaning – att du ska skapa dig EN sund vana som du vill ha i ditt liv. Men det var viktigt att komma ihåg att:
– Den får inte ta längre än EN minut
– Den ska vara möjlig att göra var du än befinner dig i världen
– Den ska inte vara jobbig eller tråkig

Vi har massor med spännande nya vanor som skapas:
– äta Omega 3 varje morgon
– göra solhälsningen på morgonen
– andas medvetet en minut
– ta en citronshot varje morgon
– smörja in fötterna innan läggdags
– ryggvridningar
– säga snälla saker om sig själv
– tacksamhetslista

Superspännande och inspirerande! Men kom ihåg – gå inte bananas och starta 15 vanor utan knepet är att börja med EN och hålla fast vid den.

Om några månader kommer du att vara så tacksam att du började denna vana just idag. 

 

facebooktwittermail

Hälsa, sol och kunskap i ett

Vi gör det igen Anna Hallén, Gunilla Garro och jag! Vår härliga hälsoresa till Kreta! En vecka fullspäckad med föreläsningar kring hur du skapar hälsa i ditt liv, med hjälp av kost, balans och enkla verktyg i ACT. Med mindful yoga eller mediyoga på stranden, vattengympa och träning. Bergsvandring och sol och bad.

Datum: 11-18 maj 2017 (sista anmälningsdatum är 20 januari)
Pris från 10 990 kr
Läs mer Hälsorea vår 17 Kreta (pdf)
Eller anmäl dig eller ställ frågor till vår underbara reseledare Gunilla Garro: gunilla.garro@kreativakvalitetsresor.se  Mobil: 0723 16 09 01

Tidigare deltagare har sagt:
“Allt var jättebra! Kanonbra föreläsningar och bra att vi kunde gå på hotellets träningscenter. Jättebra mat – bra med bufféer. Härligt att vara tillsammans med alla – känslan sitter fortfarande kvar i kroppen!”
/Ann-Sophie

“Stort tack för en toppen resa! Jag är så glad att jag kom iväg och det var så roligt att träffa allihopa 🙂 Bäst var föreläsningarna och att Gunilla, Anna och Maria var tillgängliga för oss även utanför föreläsningarna. Och morgonstarten med mindfulness och yoga på stranden!”
/Camilla

“Bäst med resan var variationen av föreläsningar, sol, mat, smink och utgång för dem som ville”
/Elisabeth

“Jag hade inte någon riktig uppfattning om var det ar för någon resa så allt var positiva överraskningar. Bra fördelning mellan aktiviteter och ledig tid. Föreläsningarna var jättebra, inspirerande och roliga.”
/Vivianne

“Det här var den bästa hälsoresa jag har åkt på! Jag kommer definitivt boka nästa år igen. Skön blandning av allt. Underbar start på morgonen med yoga på stranden och sen god frukost. Man behövde aldrig känna sig ensam och Anna och Marias kunskaper var en bra kombo. Tack!”
Maria



facebooktwittermail

Utvecklingssamtal med dig själv

Vaknar till en skön och grå sista dag på 2016. Molnen hänger tunga över älven, men jag njuter av att se ut över det svarta vattnet som flyter fram vid vår lilla stuga.

Vi har varit på landet i över en vecka nu. Dagar som har serverat mig stor återhämtning, långt från datorn och mitt jobb. Jag har umgåtts med min familj, mina hundar och naturen kring oss. Vilat, sovit och tittat på massor av serier. Yogat, tränat och ätit gott. Och sakta börjar livsandarna återvända.  Jag längtar efter att var kreativ igen. Jag börjar se fram mot att komma igång med arbetet. Jag njuter av att det ligger ett nytt år framför mig. Som jag brukar vid årsslutet ska jag samla mig inför ett utvecklingssamtal med mig själv. Ibland gör jag det med min livskamrat eller någon jag har förtroende för. Men för det mesta gör jag det själv, genom att skriva ned svaren på några frågor. Jag sammanfattar det som har varit och ser vad jag vill ta med mig in i det nya året. Vill du prova? Det är ett fint sätt att stanna upp och se framåt. Att avsluta för att börja på något nytt.

Året som gått
Hur skulle du vilja sammanfatta året som har gått?

Vad är du tacksam för/stolt över/nöjd med?

Vilka lärdomar har året som gått fört med sig?

Vilka råd till dig själv har du att ge inför det nya året?

Året som kommer
Vilka önskemål eller ambitioner har du inför det nya året med
– sociala/familjen
– arbetet
– hälsan
– din egen utveckling
– övrigt

Hur kan du göra för att nå dit?

Anteckna även belöningar eller positiva saker att se fram mot.

Vad vill du känna och hur vill du må under 2017?

Tänk på att ge dig själv rimligt med tid, inte ha får många mål och inte glömma bort att ha det roligt. Var inte för hård mot dig själv, kära vän. Låt det finnas utrymme för belöningar, lek och lustfyllda små äventyr i din kalender. Kom ihåg att du måste ingenting – du vill.

Tack för i år och välkommen 2017.

facebooktwittermail

Lucka 23 – mindful yoga för dig som vill slippa julstress

Dagen före julafton. Har du varvat ned ännu eller har du massor att stå i? Idag får du en övning i mindful yoga som kan hjälpa dig att slappna både i kroppen och mentalt. Det är framför allt en skön övning att göra på kvällen, eller som en paus under lunchen om du har sprungit runt mycket. Prova, du kommer inte ångra dig. Det du behöver är en vägg och en kudde. Du kommer att arbeta med benen mot väggen.

Mindful yoga är egentligen mindfulness, där man använder kända yogaövningar att fokusera på. Många tycker att det är skönt att använda yogan och att det är lättare att släppa tankarna när man använder kroppen samtidigt. Pröva och se vad du känner. Om du inte har provat min andra mindfulnessövning – Mindful yoga i sängen – så hittar du den här

facebooktwittermail

Lucka 22 – snäll mot dig själv.

Jag vaknade på landet idag.  Lugnet. Mitt hjärta känns lätt och det är lite som att jag hittar mig själv. Det blir inte så många måsten idag. Idag blir en dag då jag ska öva mig i medkänsla. 

På julen ska vi vara snälla.

Bra!
Börja med att vara snäll mot dig själv.

Om jag bara fick ge dig två råd för att öka din lycka och stärka din självkänsla så skulle det bli:
1) Var lika omtänksam mot dig själv som du är mot dem du håller av.
2) Se och bekräfta dig själv för det du är bra på, istället för att bara se det du inte kan, hinner med eller kan bli bättre på.

Vilken punkt ska du börja med idag?

 

facebooktwittermail