Vila mer, acceptera och öva dig i tacksamhet – vägen till tillräcklighet.

Har du tänkt på att vi lever i en slags otillräcklighetskultur? Överallt ser vi vad vi skulle kunna göra bättre, snabbare, snyggare och duktigare. Du borde bli smalare och träna mer. Du borde sova mer och börja yoga. Du borde se till att dina barn fick fler aktiviteter och mindre tid framför datorn. Från tidiga morgon när du tittar på klockan och inser att du borde ha sovit mer, till sena kvällen då du tittar på dina vänner på Facebook som minsann både har hunnit baka glutenfritt bröd och tagit en kurs i mindfulness.

Vad tror du det här gör med dig? Med oss? Många av oss kämpar för att hela tiden bli bättre och när de misslyckas känner de stor skam. “Typiskt mig att inte klara av att hålla vikten över sommaren, jag är en sopa!” Andra orkar inte och ger upp, men går runt med en hjälplöshetskänsla i hjärtat. Men vad det mest av allt gör är att det gör oss sjuka. 2012 var 48 000 personer sjukskrivna i Sverige för psykisk ohälsa. 2016 har den siffran ökat till 71 000 människor! Om vi fortsätter så här – hur många är sjuka 2020?

Och vad kan du göra för att vaccinera dig mot otillräckligheten?

Tre nyckelord som hjälper dig 

1. Vila mer – ta stunder då du gör absolut ingenting. Låt tankarna vandra. Sätt dig i naturen. Vila på soffan. Låt din hjärna vila.

2 Acceptans – Ofta trasslar vi in oss i nät som vi själva har spunnit med hjälp av krav på oss själva eller andra. Eller så stressar vi upp oss genom att försöka undvika vissa känslor eller tankar. Istället kan vi sträva efter att försöka se världen som den är. Öva dig i att acceptera saker som det är – det ger verklig frihet. Säg ofta till dig själv “Det är okej att jag känner så här”.

Tacksamhet – i sin enkelhet är det ändå det starkaste verktyget vi har. Att öva sig i tacksamhet är att släppa taget om otillräckligheten. Skriv “Tack” på en lapp och sätt upp den någonstans. Varje gång du ser den tänker på på en eller flera saker du är tacksam över.

Kom ihåg – du duger alldeles utmärkt oavsett vad du hinner med i dag. Du är inte perfekt, du är sårbar och ibland rädd – men samtidigt är du en modig människa som vill må bra och förtjänar villkorslös kärlek. 

facebooktwittermail

Kroppens självmedkänsla

Har du tänkt på att vi lever i en kultur, där vi är övertygade om att vi kan ändra på vår kropp och vårt utseende om vi bara skärper till oss, blir disciplinerade och letar fram den där knivskarpa karaktären som alla lyckliga, smala och framgångsrika människor har? Om din mage bullar över jeansen, rumpan pryds av celluliter eller du har trötta kråksparkar runt ögonen så beror det på att du inte har varit disciplinerad nog att avstå kakan eller tagit hand om din hud.

Varannan kvinna upplever att självkänslan är kopplad till utseendet, visade en undersökning gjord på 2000 svenska kvinnor. Nio av tio kvinnor tänker ofta på vad de äter och har någon gång under livet gått på diet. Vi är så många som har sämre självkänsla på grund av övervikt eller därför att vi jämför oss själv med ett smalare ideal. Som samtalsterapeut  får jag ofta berättat för mig om kvinnor och män som inte går på fester, inte vågar dejta eller gå på badstranden därför att de skäms över hur de ser ut.

Hur gör du? Finns det något som du hindrar dig själv att göra på grund av att du inte känner dig fin? Att du undviker vissa kläder som avslöjar för mycket eller kanske undviker att gå på vissa ställen som badhuset eller stranden. Det är också vanligt att man skjuter upp saker man egentligen vill göra, som att söka ett nytt jobb, gå på en dejt, köpa nya kläder eller åka på utlandssemester, bara för att man inte tycker om delar av eller hela kroppen.

Hur mycket av din tid lägger du ned på att tänka missnöjda tankar om din kropp? Hur ofta tänker du att du borde göra något åt din kropp och börja träna, banta eller kanske till och med operera dig? Hur ofta jämför du dig med andra?

Bilden vi har av oss själva är en bild som vi har fått i jämförelse med andra. Och då ofta i jämförelse med våra vänner som är smalare än oss eller kanske med dem som vi ser på teve eller i tidningar. Det som hindrar oss från att tycka om oss själva är inte vår kropp – utan vår syn på vår kropp. Och vår negativa bild av vår kropp – ligger i vägen för att vi ska kunna uppleva kroppen som den faktiskt är och leva det liv vi vill!

Tänk om du kunde strosa ned på badstranden och känna dig fin i dina badkläder oavsett hur du ser ut? Tänk om du kunde sluta föra krig mot vikten och kroppen? Tänk om du kunde sluta fred med dig själv och se att du är vacker och bra som du är? Vad mycket roligare du skulle kunna ha det!

Börja skapa en förändring redan idag genom att fundera kring din kropps egenskaper istället för utseende. “Min kropp är smidig” “Min kropp är stark” ”Jag tycker det är roligt att dansa” Och försök att se det du har, istället för det du vill ha.

Uttala tre saker du är tacksam för med din kropp.

Gör gärna mindfulnessövningen Kroppskanning med medkänsla.

För dig som på allvar vill arbeta med din relation till kroppen, som vill skippa alla dieter och sträva mot en hälsosam kropp med hjälp av självmedkänsla, ACT och hållbara vanor – då är e-kursen Hållbar viktminskning med ACT en väg för dig.

facebooktwittermail

Mindfulness för mer självmedkänsla

Nu är det bra att vi övar självmedkänsla. Ännu en vaknatt med Selma och själv har jag blivit krasslig. Så idag blir det många pauser med mindfulness. Och massor av medkänsla.

Idag får du en skön mindfulnessmeditation för att öka din självmedkänsla. Varje stund du ger dig med mindfulness är en väl investerad stund. Och om det är svårt att koncentrera sig, så låt det vara okej. Plocka varsamt tillbaka tankarna till meditationen.

Och för dig som vill ha mer mindfulness i vardagen rekommenderar jag min e-kurs Åtta lektioner i mindfulness. 

facebooktwittermail

Mera självmedkänsla – dags att börja lyssna på dig själv?

Nu gav jag mig själv medkänsla. Fick en sovmorgon eftersom jag var uppe i natt med Selma som plötsligt blev sjuk. Ringde veterinären i morse och vi ska avvakta, om hon blir pigg nu var det bara en reaktion på något hon ätit, annars kan det ha med operationen att göra.

Hade det varit gamla jag, så hade jag trots vaka, klivit upp och bloggat kl 6.00 för det är viktigt att hålla dem man lovar. Så mycket viktigare än att jag får sova ut. Är det någon som känner igen sig? Hur lätt det är att sätta arbetet, familjen och andra före sitt eget välbefinnande. Det är en anledning till att så många bränner ut sig själv idag. Du lyssnar inte på kroppens signaler, när du är trött så äter du uppiggande, när du har ont så äter du smärtlindrande, när du känner dig otillräcklig så dricker du vin eller äter godis och kör på ett tag till. Och det kanske går bra i 10 år, 20 år – men sen en dag så orkar inte kroppen Du blir sjuk eller utmattad eller nedstämd.

Och visst – ibland är vi tvungna. Ibland är livet så att vi inte kan lyssna in vårt eget behov. Vi har sjuka småbarn, vi har en deadline, vi har mängder med krav som jagar oss. Och vi klarar att leva så här i perioder om vi samtidigt ger oss stunder av medkänsla och återhämtning. Men att genom livet ständigt driva sig själv hårt kostar dig din självkänsla.

Prestationsbaserad självkänsla
Idag finns det en förklaring på varför vi gör så här. För att beskriva den enkelt så handlar det om att vi inte känner oss värdefulla, det vill säga vi har låg självkänsla. Då hittar vi metoder för att stärka vårt värde och det kan handla om:
“Om jag gör riktigt bra ifrån mig på jobbet så är jag någon”
“Om jag ställer upp på mina vänner, förtjänar jag deras uppmärksamhet”
“Om jag inte säger nej till min familj, förtjänar jag deras kärlek”
“Om jag jag är smal blir jag accepterad.”
“Om jag har det rent och snyggt hemma alltid, kan inte människor se ned på mig.”
Och eftersom vi vill ha kärlek, bekräftelse och bli accepterad gör vi vad vi kan för att uppfylla allt detta. Vi bygger vårt värde på prestation.

Det är svårt att bryta. Men det går. Och vägen dit går genom självmedkänsla och mod.

Självmedkänslan 
Om du tänker efter – ställer du lika höga krav på andra som du gör till dig själv? Troligen inte. Säger du lika taskiga saker till andra som du säger till dig själv? Troligen inte. Du har en hel uppsättning regler som gäller dig och en uppsättning som gäller alla andra. Och det krävs mod att börja behandla sig själv med samma omsorg och vänlighet som du behandlar andra. När du gör det finns det risk att du bli bedömd, kritiserad och att andra blir besvikna och det gör ont.

Jag vill ge dig två frågor idag. Två frågor att ställa dig själv då och då. Det är inte säkert att du har svaret på frågorna, det är inte säkert att du kan uppfylla de, men det är helt i sin ordning. Acceptera ditt svar. Acceptera det du känner, oavsett vad som kommer upp.

Vad är mitt behov just nu?
På vilket sätt kan jag hjälpa mig själv just nu?

Om du vill kan du pröva med att säga till dig själv “det är okej att jag känner så.”

För att hjälpa oss själva att känna ett värde oavsett prestation, behöver vi börja med att lyssna på oss själva. Något som vi kanske inte har gjort på många år. Då är det dags att börja idag.

facebooktwittermail

En promenad med medkänsla

Vill du ta en promenad med mig? En walk and talk. Då får du här en mindfulnessövning som du kan lyssna på när du promenerar. Den hjälper dig att vara i nuet och att stärka din självmedkänsla. Det spelar ingen roll var du går eller hur. Om du inte kan promenera, så går det att göra övningen under tiden du sitter eller ligger och föreställer dig att du promenerar i naturen.

facebooktwittermail

Välkommen till Mera självmedkänsla

Välkommen till 7 dagars kärleksbombning! Jag har utmanat dig att under 7 dagar investera tid för att göra läsa på bloggen, göra övningar och boosta din egen självmedkänsla.

Att vara människa är extremt svårt. Vi är operfekta, vi misslyckas, vi snubblar och faller och gör bort oss, om och om igen. Så är det för oss alla. Vad säger du då till din vän som inte fick jobbet hon sökte, eller en kollega som råkade räkna fel i en tidsrapport, eller ditt barn som trots hård läxläsning inte gjorde bra ifrån sig på franskaprovet? Troligen säger du “Det är okej. Du gjorde ditt bästa. Nästa gång går det bättre.” Många gånger är vi fulla av medkänsla för dem som vi älskar och står oss nära. Men hur är det när det kommer till oss själva? Har vi förståelse och empati för att det är svårt att vara en ickeperfekt människa? Kan vi kärleksfullt klappa oss själva på kinden och säga “Det är okej, du är fin som du är.” ? Inte ofta gör vi det.

Många tror att att självmedkänsla skulle innebära att man kommer att ligga på soffan och äta praliner hela dagarna. “Jag behöver min egen kritiska röst, annars skulle jag börja slarva, skita i att städa och bara lata mig.” Men det är en missuppfattning. Om vi arbetar mot att ta hand om oss själva, förstå oss själva, visa respekt för oss själva, peppa oss själva – så skulle det innebära att vi blir motiverade att göra bra saker för oss själva OCH andra. Vi städar för att vi mår bra av ett rent hem, inte för att vi måste – men självklart finns risken att en självempatisk människa struntar i städningen när svärmor kommer på besök och prioriterar att vara utvilad och glad istället för att städa sig trött.

När du ger dig själv medkänsla

  1. förstår du att sätta ett lagom högt mål och ger dig själv rimligt med tid att uppnå det
  2. förlåter du dig själv för när du gör misstag, tappar sugen eller gör avsteg – för det är förbannat svårt att vara människa ibland och då behöver man förståelse och inte bannor.
  3. söker du efter att förstå dig själv, för att veta hur du på bästa sätt kan hjälpa dig själv att klara ditt mål.
  4. gratulerar du dig själv till alla investeringar du gör i din hälsa, istället för att tjata på dig själv för det du inte klarade av.
  5. skyller du inte din dåliga hälsa eller dina misslyckanden på någon annan, du tar ansvar över den själv.

En självempatisk människa behandlar sig själv som sin bästa vän. När vi har självmedkänsla har vi lättare att nå ett mål. För vi förstår våra begränsningar och känner våra styrkor. Vi peppar oss själva istället för att klanka ned på oss.

Brevet till mig själv
Du ska få en första övning av mig. Den kommer ta 10 minuter, men det är en oerhört givande övning värd varenda minut. Jag gör den själv ofta, framför allt i stunder då jag inte mår så bra.

Jag vill att du skriver ett brev till dig själv. Antingen till dig själv som liten eller i en särskilt jobbig situation du har varit med om eller till dig idag. Brevet ska vara utformat som om du skulle skriva det till någon du älskar av hela ditt hjärta. Någon som du vet behöver pepp, bekräftelse och varma ord. Kanske skriver du saker som “Jag ser att du har det svårt, men jag finns här för dig steg för steg.” eller “Du hade behövt någon som kramade om dig och sa att du var fin, men trots det tog du dig vidare och nu vill jag säga att jag är stolt över dig.”

Läs brevet sedan högt för dig själv eller för någon du tycker om. Det är ett viktigt steg i övningen. Det är viktigt att höra orden.

Kom ihåg – medkänsla – inga taskigheter i brevet. Du kommer att förstå vikten av detta brev när du läser upp det.

Missa inte min livesändning på Facebook kl 10:00 idag. Gå in och gilla sidan bums om du inte redan har gjort det! Vi ses! https://www.facebook.com/helandermaria/

facebooktwittermail

Imorgon börjar vi kärleksbomba oss själva

Du hänger väl på? 7 dagar med dagliga övningar och korta meditationer för att öka din egen självmedkänsla. Helt gratis. Och allt du behöver göra är att investera din egen tid – 3 – 15 minuter per dag. Korta ned facebooktiden eller tevetittandet, strunta i tvätten eller kliv upp 15 minuter tidigare på morgonen. Du klarar att hitta tiden. Och det kommer definitivt vara värt det!

Imorgon hittar du det du behöver för dessa 7 dagar här på bloggen. Men som en liten bonus kommer jag att sända live på Facebook Maria Helander – din terapeut på nätet kl 10:00 imorgon (11/2 2017). Då kommer jag prat om självmedkänsla och varför det är så viktigt för oss. Du kan även ställa frågor till mig då. Livesändningen kommer att finnas kvar på sidan så du kan se den igen.

Önskar dig en skön fredag. 

 

facebooktwittermail

Tecken på att tarmen läker

Jag började arbeta på att läka min tarm i början av året. Jag mådde i det stora hela bra, lite bråkig mage ibland och kände av min autoimmuna sjukdom Sjögrens syndrom endast genom torra ögon och mun. Där hade jag kunnat stanna, för att det är sju tusen gånger bättre än hur jag mådde mellan 16 och 30 år, med ständig ledvärk, trötthet och stelhet. Men genom att leva sunt, med mindre gluten och raffinerat socker, mindre omega 6 och yoga och träning, fick jag bort tröttheten och värken. Vilken vinst för livet! Jag är fri från min reumatiska sjukdom. Trodde jag.

Började tarmläkningen med att helt utesluta gluten, dagligt intag av mjölksyrabakterier (tarmens bästa vän), öka dosen omega 3 (minskar inflammation), en citronshot varje morgon (basiskt och hjälper kroppen att rensa ut slaggprodukter) och de välgörande lerkapslarna. Tänkte att jag kanske kunde bli lite bättre i muntorrheten.

Föga visste jag att sjukdomen bara låg latent i min kropp. För oj, vad den har blossat upp igen. Lederna värker som de inte gjort på massor med år, stel som en pinne när jag ska byta ställning och trött. Ögonen är torra och ansträngda och det är svårt att svälja. Det känns nästan som jag har influensan.

Min kropp håller på att läka och då skapas en kris. Helt plötsligt får kroppen fokus på att laga tarmen och då ersätts gamla vävnader med nya. Samtidigt frigörs det en massa slaggprodukter och gifter från de gamla cellerna, som kroppen inte hinner att hantera. Då ökar symptom, det som man kallar för läkningskris. Det kommer snart att gå över, men det är här många ger upp och tänker – äsch det hjälper ju inte. Det är viktigt att komma ihåg att det verkliga resultatet av det jag gör nu kommer inte att märkas förrän efter tre månader och sedan efter ytterligare tre månader är börjar tarmen bli läkt.

Så hej då eländiga sjukdom och välkommen mitt bästa jag! Jag ser fram mot att möta dig i sommar!

Men för att hjälpa kroppen lite extra med inflammationen, dricker jag massor med ingefära i både kallt och varmt vatten just nu. 

 

facebooktwittermail

Mera självmedkänsla – 7 dagars kärleksbombning

Om vi bara jobbar hårdare, tränar mer, skärper oss och äter rätt – ska kan vi bli snyggare, smalare, leva bättre och mer hälsosamt. Varför fungerar inte den formeln? Jo för att mitt i den karusellen som vi kallar livet, glömmer vi bort att ge oss själva medkänsla.

I nästa vecka är det alla hjärtans dag – jag vill ge dig möjlighet att ge dig själv en fin present – mer självmedkänsla. Du får en skön utmaning av mig – 7 dagars kärleksbombning av dig själv. Varje dag får du en ny utmaning här på bloggen, som kan vara en övning, en mindfulnessmeditation, en tanke eller uppmaning. Allt för att du ska uppvakta dig själv och under 7 dagar bygga upp din känsla av värde.

Med start 11 februari till och med den 18 februari.

Helt gratis! Du hittar övningarna här på bloggen och på Instagram @helandermaria

#kärleksbombarmigsjälv

 

facebooktwittermail

Vad kan du vinna på en förändring?

“Äsch, jag har så himla mycket nu, jag väntar med att ta hand om stressen.” eller “Nu åt jag ju för mycket till lunchen i alla fall, så det är ju ändå kört. Jag börjar om på måndag.” eller “Alltså jag orkar inte träna ikväll heller, jag tar det en annan kväll.” Känner du igen dig? Du skjuter upp beslutet du har fattat att ta hand om dig själv – igen. Du gjorde det även igår, förra månaden och för ett år sedan. Och det finns hundra anledningar till att skjuta på det idag igen… men innan du gör det vill jag att du inte skjuter på denna övning.

Om du skulle fortsätta att göra samma val som du gör idag vad det gäller din hälsa, hur skulle ditt liv se ut om 10 år? Om du skjuter upp träningen, stressar vidare och väljer den där kanelbullen till kaffet idag, imorgon och i 10 år till vad händer då? Finns det något bra i de dagliga valen? Kan det vara något du går miste om? Hur skulle du må?

Skriv gärna ned svaren.


Vi tittar på motsatsen. Vi säger att du gör den där förändringen och börjar med dina goda hälsovanor. Om du väljer att prioritera din hälsa och det som är viktigt i ditt liv och gör det till en vana – hur skulle ditt liv se ut om ett år, om fem år och om 10 år? Vad har du att vinna på en sådan förändring? Finns det något du förlorar på det?

Skriv gärna ned svaren.


Nu har du två vägar. Att fortsätta att skjuta upp en förändring eller att fortsätta att skapa förändringar. Små nya vanor, för att prioritera din hälsa.

Vad väljer du? 

Ett steg till en god vana är att vaccinera sig mot stress med mindfulness. Med min e-utbildning i mindfulness och mindful yoga får du hjälp att skapa förändring.

facebooktwittermail