Varför gör jag tvärt emot det jag vill?

Hur gick det med uppgiften att arbeta med dina hinder? Det har varit väldigt tyst kring den uppgiften i vår Facebookgrupp, så jag funderar på om det kanske handlar om att den var lite tuff att göra? Det är inte konstigt om så är fallet. Det är lätt att känna motstånd när det kommer till hinder, men det är superviktigt att vara förberedd.  Vi kommer straxt att fortsätta att jobba med de hinder vi sätter upp för oss själva på vägen, men till att börja med ska vi fundera kring hur det kommer sig att vi hela tiden saboterar för oss själva när vi går mot våra mål.

Varför gör jag inte som jag vill?
Om någon råkar stänga in dig i en källare, kommer din hjärna att sätta igång att arbeta för högtryck för att hitta en väg ut ur källaren. Kanske kan du få upp dörren, skrika så högt så någon hör dig, slå sönder ett fönster eller vänta tills någon släpper ut dig. Du har en fantastisk hjärna som hjälper dig att komma på smarta sätt att ta dig ifrån obehagliga situationer, det är faktiskt tack vare den som vi som art har överlevt trots att vi varken har klor, kan springa fort eller flyga.

Det finns dock en liten hake med vår smarta hjärna och det är att den försöker lösa alla obehagliga situationer på samma sätt. På samma sätt som den kommer med lösningar för att ta oss ur källaren, på samma sätt söker den att hitta kreativa lösningar för att komma ifrån obehagliga känslor som till exempel stress, tråkiga minnen, ångest och ilska. Fantastiskt nog hjälper hjärnan dig att undvika sådant som faktiskt är farligt eller obehagligt, som att hoppa från höga höjder eller springa framför tåget, men du får också hjälp att undvika tankar, känslor och minnen som är associerade med det obehagliga. Om du får ångest när du går på bio, så undviker du att gå på bio. På kort sikt tar det bort din ångest, eftersom du undviker det som ger dig ångest – men på lång sikt tar det inte bort din ångest eftersom du kommer att fortsätta att ha ångest varje gång du ska gå på bio.

Kreativ hopplöshet
Gång på gång söker din smarta hjärna lösningar för att ta bort det obehagliga. Tänk dig att du har bråkat med din livskamrat och är rasande arg och ledsen på en och samma gång. Kanske känner du dig även lite rädd och uppgiven, eftersom ni har haft samma gräl minst en gång i månaden de senaste tio åren. Alla dessa obehagliga känslor puttrar runt inom dig som i en stor känslogryta och plötsligt känner du dig otroligt sugen på godis. Så du letar upp barnens lördagsgodis i skafferiet och trycker i dig en hel näve på stående fot. Varför? Jo därför att din hjälpsamma hjärna kommer med en lösning att bara för en stund hjälpa dig att fokusera på den lustfyllda känslan att äta något sött, istället för att må så här eländigt. Det blir en kreativ lösning – men eftersom det bara hjälper dig en kort sekund – är lösningen ganska hopplös. Känslorna kommer tillbaka när godiset är svalt och troligen har de även med sig det dåliga samvetet i släptåg.

Undviker känslor och tankar
När det kommer till hälsa har vi människor en förmåga att undvika vissa tankar och känslor genom att stoppa något i munnen. Vi käkar en macka när vi känner oss stressade, tar ett glas vin när vi vill slappna av, äter godis när vi känner oss kränkta av chefen. Och detta trots att vi bestämt oss för att leva hälsosamt. Samma undvikande gör att vi sitter kvar i soffan istället för att ta kvällspromenaden, för att impulsen att vi är trötta är starkare än vår längtan att leva ett hälsosamt liv. Självklart är det helt i sin ordning att ge efter för tröttheten ibland eller dricka och äta saker du kanske inte har planerat, men när det lägger krokben för det liv du vill leva då är det dags att göra något åt det.

Inom ACT arbetar vi med acceptans och mindfulness, för att inte behöva reagera impulsivt på det vi känner och tänker utan istället kunna göra vad som är bra för oss. ”Det är bra för mig att gå på bio – för jag vill se just denna film och det gör mitt liv meningsfullt att umgås med mina vänner.” ACT ger dig då redskap att hantera det som din hjärna påstår är obehagligt, så du kan leva det liv du väljer att leva där bio kanske ingår. Tillsammans kommer vi att arbeta med just din förmåga att välja det som är viktigt trots att det ligger ett hinder i vägen. 1472449759152

facebooktwittermail

Vad hindrar dig att leva det liv du vill leva – del 1.

Du har fått fundera över dina livsvärden för att hjälpa dig själv att komma närmare ditt bästa jag. Att stanna upp mitt i livets karusell och fundera över vad som är viktigt och vart du är på väg är en god investering. Det är så lätt att bara följa med i allt som händer och då och då stirra dig blind på det du inte vill ha eller vill komma ifrån. Men istället för att fokusera på problemet så fokuserar du genom dina livsvärden på det som är viktigt och meningsfullt.

Om du har svarat på frågorna kring dina livsvärden, har du säkert märkt att du är långt ifrån det du önskar på fler av dina områden. Kanske tar du inte hand om din hälsa så som du önskar eller ger dig själv inte tid att umgås med dina vänner eller att göra mer av det som gör dig lycklig. Vad är det då som hindrar dig att leva som du vill? Låt oss fundera närmare kring det.

Om du ger dig själv tid att fundera kring vad vad som hindrar dig idag kan du förbereda dig på vad som kan dyka upp på vägen dit. Det blir också mer överskådligt och lättare att hantera.

Lättast får du fatt i dina hinder genom att föreställa dig att du just i denna stund lever nära dina livsvärden. Att du använder din kropp på det sättet du längtar efter, har de arbetsuppgifterna du brinner för eller fyller din fritid med det du älskar att göra. Då brukar ett tvivel eller dina hinder dyka upp. Skriv ned dem.

Kanske du redan när du skriver ned dem får tankar om hur du kan överbygga dem eller kanske du fylls av modlöshet. Oavsett vad som kommer till dig, kom ihåg att du är på rätt väg nu och vi kommer ha stor glädje av vad du kommer fram till idag. Du kommer att få verktyg att arbeta vidare med dina hinder.

Här har du ett dokumentet som handlar om dina hinder: Hinder (pdf)

Lycka till!leva

facebooktwittermail

Bara du vet

IMG_20160824_191119Så sitter jag här igen på altanen. I mitt lilla slitna hörn av världen. Och njuter av utsikten, smattret av regn på taket, pudeln i knät. Och plötsligt känner jag mig så ofantligt rik igen. Här kan jag leva nära mina livsvärden. Här njuter jag av naturen, av nuet, rörelsen och att få jobba med min kreativitet.

Den här hösten kommer föra med sig många resor hit, för här skriver jag som allra bäst. Nu är det både kurser och böcker på gång, så det blir en hel del timmar vid tangentbordet och med näsan i en bok. Att då och då få lyfta blicken och hämta lugn från utsikten över älven eller kraften från en löptur i skogen – det finns inget bättre sätt att arbeta.

Var är ditt slitna hörn i världen? Hur jobbar du som bäst och vad kan du investera din tid i under detta MBJ-projekt? Du har nu fått möjlighet att sätta kompassen på det som är viktigt i ditt liv, dina livsvärden. Många tycker att det är svårt att få fatt i dessa. Kanske för att du under så många år har levt långt ifrån dem. Och det är inte konstigt, för visst är det sällan vi ger oss tiden att stanna upp och ta reda på vad det egentligen vi vill. Mycket av vår vardag går ut på att släcka bränder och för det mesta är våra tankar så ockuperade av att planera eller oroa oss för framtiden, eller att grubbla och älta vårt förflutna, att vi glömmer bort att fokusera på det som händer just nu.

Att ställa in sin kompass utifrån sina värdegrunder kan också vara en smärtsam process, eftersom du kanske upptäcker att du lever väldigt långt ifrån det som är viktigt. Oavsett, så är det fantastiskt att du har börjat arbeta mot att leva det liv du vill leva nu. Och kanske det viktigaste av allt – det du gör just nu är att leva ditt bästa jag.

Vilka handlingar idag kommer att föra dig närmare det liv du vill leva? Att vara lyhörd för dig själv? Att ta några medvetna andetag under dagen? Att välja sallad istället för pasta? Att tänka varma tankar om din partner? Att gå hem en timme tidigare från jobbet? Att promenera fast det regnar? Bara du vet. 1442469860908

facebooktwittermail

Alla goda val räknas

När vi beslutar oss för att leva hälsosammare börjar kraven genast växa. Vi bestämmer oss för att träna fem dagar i veckan, att sluta äta gluten och att börja på den där nya yogakursen. Ambitionen är suverän och du är otroligt taggad i början. Men sedan kommer du snubbla över livet och vardagen och plötsligt är du tillbaka i dina gamla vanor. Det är så det fungerar och det här misstaget gör vi varje gång. Vi ställer orimliga krav på oss själva när det kommer till hälsa, för vi tror att det är så vi ska göra. Misslyckas vi beror det på att vi inte är tillräckligt disciplinerade.

Alla goda val är investeringar i din hälsa. En fem minuters promenad är mycket bättre är den där trettio minuters powerwalken som inte blev av. Okej att du åt bröd till lunchen, men du tog ett äpple istället för en kanelbulle till fikat. Alla positiva val räknas. Så öva dig i att inte vara så taskig mot dig själv när det kommer till din hälsa.
1443180571309

facebooktwittermail

Hemligheten bakom min motivation

Jag märker hur jag själv motiveras av glädje. När vardagen blir full av en massa måsten, då tappar jag sugen. Min stora utmaning när jag skaffar mig nya vanor är att hitta glädjen.

Under våren fick jag in rutin på träningen och följde en visst schema som min livskamrat har hjälpt mig att göra. Det var styrketräning varvat med löpträning. Jag kände hur jag blev starkare och snabbare och det fanns en stor glädje i att göra alla övningarna på gymmet. Under sommaren tränade vi på landet, med naturen som vårt utegym. Med några stubbar, ett par romerska ringar i ett träd och några kettlebells får du ett oslagbart gym. Det blev variationen som blev min glädje och utmaningen i att använda kroppen och naturen.

Hemma igen efter semestern har jag haft svårt att motivera mig. Jag la bort alla gamla träningsscheman och bestämde mig istället för att gå på olika pass och hitta glädjen i gemenskapen. Så nu känner jag mig motiverad igen.

Skogspromenaden på morgonen med pudlarna är den bästa stunden på dagen. Där finns glädje i skogen, glädje i samspelet med hundarna och i att ha starka ben som snabbt kan ta sig över stockar och sten.

Att äta rätt är sällan något problem längre, för jag känner större glädje när magen mår bra. Glädjen kommer också ur att ren mat är så god! Självklart känner jag då och då för att goffa godis eller något annat onyttigt, men idag vet jag att de handlar om känslor och stress. När jag istället fokuserar på de verkliga problemen brukar suget försvinna. (Du som avundas mig i det borde gå min webbutbildning Hållbar viktminskning med ACT som börjar den 7 september).

Att utesluta alkoholen kändes ganska tråkigt till en början. Så då bestämde jag mig för att hitta glädjen genom att testa olika alkoholfria alternativ. Jag blev nyfiken och ur min nyfikenhet föds glädjen.

Så att söka glädjen i det jag gör är min nyckel och min drivkraft när det känns motigt. Vad är din drivkraft? Vad ska du söka efter som gör dig motiverad i dina nya vanor? 1471877390819

facebooktwittermail

Välkommen till första dagen på MBJ-projktet

Vad stolt jag är över dig! Du har valt att ge dig själv nya hälsosamma vanor i julklapp. Du har valt att steg för steg föra in det du behöver i ditt liv för att må bättre. Från och med nu kommer varje hälsosam handling bli en investering i din hälsa och ett steg mot dina nya vanor. Välkommen till MBJ-projektet!

Många har frågat om man behöver anmäla sig – men nej – du bara följer med bloggen och gruppen på Facebook och/eller Instagram efter egen förmåga, tid, lust och ork. 

När vi kickar igång ett nytt projekt känner vi oss för det mesta väldigt taggade. Vi är ivriga att komma igång och det får oss lätt att känna att vi kan lägga på lite extra i vår planering. Det är underbart att vara motiverad och känna sig driven av sin glädje och det är lätt att tänka “Konstigt att jag aldrig har lyckats med detta förr, det går ju hur bra som helst!” Dessvärre har du känt så här förr och trots dina ambitioner, så kanske det inte höll hela vägen. Plötsligt hamnade du på kalas och kunde inte tacka nej till tårtbiten eller blev förkyld och kunde inte träna som du hade planerat. Och märkligt nog var det omöjligt att ta sig tillbaka på banan efter snedsteget.

Lugn bara lugn. Vi kommer att hjälpas åt att få dig att hålla hela vägen denna gång. Du kommer att få en helt ny fräsch verktygslåda med dig under resan och du ska få lära dig hur hjärnan fungerar när det kommer till nya vanor. Jag lovade dig en spännande resa, eller hur?

Men det jag vill att du ska tänka på idag är – börja långsamt! Tänk hur du vill att din nya vana/vanor ska vara till jul och så delar du det med tre – där börjar du! Om du tänker dig att träna tre gånger i veckan ska bli en vana lagom till jul, börja med en gång och öka på om några veckor. Meditera fem gånger i veckan till jul, börja med två korta stunder. Om du vill dra ned på sockret, börja kanske med att ta bort godiset för att sedan plocka bort fikabröd och sedan övrigt raffinerat socker. Du förstår nog vad jag menar.

Att börja långsamt innebär också ETT fokus. Vårt ambitiösa jag vill gärna lägga om kosten, börja träna OCH meditera på samma gång. Superhärligt – MEN du lägger enbart krokben för dig själv. Kom ihåg att du inte bara ska klättra upp för berget, du ska ned på andra sidan också. När höstmörkret kommer och motivationen tryter, då kommer det inte kännas lika roligt med alla måsten du har lagt på dig själv. Kom ihåg att livet kommer att fortgå precis som vanligt och bästa sättet för dig att få plats med din nya vana i livet är genom att hålla ett fokus i taget.

MBJ-projektet är ingen bantningskur eller bootcamp. Vi skapar vanor som ska hålla hela livet. Tänk hur du vill leva och må om ett år eller fem år. Vill du aldrig mer äta socker i hela ditt liv okej, då för du arbeta för det. Eller kanske du snarare ska tänka ut en livsstil som inte innebär förbud och regler, utan en glädje och vilja att må bra. Att hälsosamma val är självklara.

Då börjar vi idag för att skapa de liv du vill leva –
så du kan må ditt allra bästa. långsamt

facebooktwittermail

Coachningsverktyg mot MBJ

Imorgon startar vi igång vårt MBJ-projekt och målet är att vara fokuserade på att arbeta med våra nya hälsosamma vanor och vi har satt slutdatum på självaste julafton. I julklapp ger vi oss själva nya hälsosamma vanor och att vi har investerat i vårt bästa jag.

I fredags fick du ett spännande coachningsverktyg som hjälpte dig att se över vilka livsvärden du vill leva efter. Om du inte har hunnit titta på de frågorna eller om du känner att du vill arbeta med det senare, så är det helt okej. Välj ett område eller ett fokus som du vill ha under MBJ-projektet. Kanske är det arbete, kanske är det hälsa, kanske är det fritid – du väljer.

Utifrån det område du nu har valt får du ännu ett verktyg, som ska hjälpa dig att arbeta med dina hälsosamma vanor. Steg för steg lär du dig och peppar dig mot det liv du vill leva. Dokumentet hittar du här (pdf) Steg mot Mitt Bästa Jag

Innan du sätter igång så kommer här några råd:

  • Kom ihåg att börja långsamt – ställer du för höga krav kommer du snabbt att tappa sugen.
  • Underlätta för dig själv – ju krångligare det är desto större är chansen att du ger upp
  • Boka alltid in tiden till dina handlingar – du kommer inte få tiden till dina vanor – du måste ta dig den!
  • Se till att ha kul! Om du t.ex hatar att springa – så hitta en sport eller träningsform som du tycker om istället för att plåga dig i spåret!

Här nedan ser du exempel på hur du kan fylla i coachningsverktyget.

Lycka till!
exempel

facebooktwittermail

Varaktiga vanor eller kortsiktiga mål

Hur mycket tid lägger du ned på att önska att saker vore annorlunda? Till exempel att du vägde mindre, åt mer hälsosamt, hade mer pengar, stressade mindre eller tränade mer? Hur ofta ångrar du dig när du gjort något som du inte är nöjd med och blir arg på dig själv? För att har en tydlig bild av vad du inte vill ha, som till exempel en tjock mage, en dålig hälsa eller stress när du är med barnen, så är det så enkelt att sätta upp mål. “Nu ska jag gå ned 10 kilo till jul!” “Nu tänker jag sluta stressa på jobbet!” Det brukar gå ganska bra en stund, men sedan snubblar vi över ett litet hinder och plötsligt är vi tillbaka i gamla vanor igen. (Hur det kommer sig att vi gör tvärt emot vi har bestämt oss för, kommer vi att prata mer om längre fram.)

Vi kommer under vårt MBJ-projekt inte att tala om kortsiktiga mål. Vi kommer att prata om långsiktig förändring. Jag ställer dig nu en viktig fråga – vill du fortsätta att sträva efter att fixa saker med ditt liv – eller vill du lära dig att leva livet fullt ut just nu? Är det äntligen dags att sluta skjuta saker på framtiden och börja leva ditt bästa nu?

Om svaret är JA på den frågan är det dags att som första steg titta på vad det för dig innebär att leva livet fullt ut. Vad gör att din stund känns meningsfull? Tänk tillbaka på din sommar och känn när du var som mest levande. Vad gjorde du då? Hur kändes det?

Livsvärde innan mål
Ett grundläggande begrepp i ACT är just värde, som innebär att du reflekterar över vad som är viktigt i livet (exempelvis vänner, familj, karriär med mera). Dessa värden uttrycks inte som enskilda mål, exempelvis att gå en viss utbildning, utan som en livsinriktning. Det kan exempelvis vara att behålla och utveckla relationerna med nära vänner eller skapa möjligheter för att kunna (fortsätta) dansa och röra på sig. Syftet med att identifiera riktningar snarare än mål är att när målen väl uppfyllts (eller visar sig inte kunna uppfyllas) kan känslor av tomhet, förvirring och meningslöshet uppstå. Riktningar däremot kan ta sig många olika uttryck, vilket gör att man kan skapa nya mål när de gamla uppfyllts eller inte längre kan uppfyllas.

Det finns också andra fördelar med att fokusera på sin värden istället för mål. Om du har ett mål, blir det lätt prestationsinriktat och om du inte hinner att träna eller äter helt fel en dag, är det lätt att bli hård mot sig själv och helt tappa sugen. Om du däremot strävar efter att leva ditt liv efter dina värden, så upplevs även små små steg som någonting positivt. “Jag lämnade bilen hemma och gick till jobbet idag, eftersom det är viktigt för mig att leva ett aktivt liv.” istället för “jag hann inte träna och jag åt en bulle till kaffet, usch vilken misslyckad dag.”

Att arbeta för dina värden är även något du kan göra varje dag, med hjälp av val och handlingar. Du hämtar kraft och motivation ur dina värden. Värden ligger i nuet, medan målen finns i framtiden. Med hjälp av dina värden skapar du livslånga vanor.

Att gå ned 15 kilo i vikt är ett mål – att leva hälsosamt är ett värde. Att börja träna är ett mål – att sköta om sin kropp är ett värde.

Kartlägg dina värden
Som ett första steg i MBJ, ska du få möjlighet att kartlägga dina livsvärden. Du får ett dokument med flera frågor som kommer att hjälpa dig att fundera över vad som är viktigt i ditt liv. Kanske är det saker som du redan gör just nu, eller så är det något du önskar att du gjorde, upplevde eller hade mer av. Känns det för stort – börja med ett område i livet och fokusera på det.

Som nästa steg kommer vi att fundera över vad som hindrar oss att leva som vi vill just nu och därefter gör vi en handlingsplan för att skapa nya hälsosamma vanor för att leva nära dina livsvärden.

Lycka till och dela gärna med dig av dina tankar – här i bloggen eller i vår MBJ-Facebookgrupp.

Här är dokumentet (pdf) Livsvärden

1442815644723

facebooktwittermail

Motivera dig själv hela vägen – fem tips!

Jag älskar att prata om motivation, för många gånger är det motivationen som avgör huruvida vi lyckas med det vi längtar efter eller inte. När vi nu står inför en uppstart på ett nytt MBJ-projekt känner vi oss troligen taggade och motiverade och det ger oss kraft att sätta igång med stor lust och glädje. Men som du troligen vet, sjunker motivationen allteftersom. Du börjar tappa sugen, det känns inte lika roligt och livet kommer mellan dig och det du vill. Därför är det klokt att du redan nu ser över din motivation. Fundera kring hur du kan motivera dig själv när det känns som tyngst i novembermörkret. Vi kommer att prata mer om motivation, men sätt igång tankarna hos dig själv och fundera kring vad som brukar motivera dig.

Idag får du mina fem bästa motivationstips.

  1. Inre motivation handlar om glädje. Självklart kan du bli motiverad att göra något om du blir hotat med en pistol eller om du får betalt för det. Men den riktiga drivkraften kommer ur glädje. Så sök alltid efter det som du tycker är roligt eller stimulerande. Om du avskyr att springa, då kommer du aldrig bli en löpare, då ska du leta efter en annan träningsform som du tycker är kul.
  2. Hitta dina vinster – det betyder att du behöver se vad du vinner på att göra något på sikt. Skriv gärna ned vad du kommer att vinna på att träna tre gånger i veckan eller sluta med godis. Låt den lappen finnas med dig, så du kan hitta kraft ur den när det känns motigt.
  3. En av de största anledningarna till att vi tappar motivationen är på grund att vi är alldeles för hårda mot oss själva. Någonstans har vi fått för oss att om vi är stränga och hackar på oss själva, så kommer det resultera i att vi går från soffpotatis till hurtbulle över en natt. Men det stämmer inte – forskning visar att självmedkänsla och empati ger större motivation och chans att lyckas med sina mål. Peppa dig själv!
  4. När det inte går som du har önskat så finns det massor att lära sig av det. Fundera kring – Vad hände – Hur kommer det sig – Hur kan jag hjälpa mig själv nästa gång?
  5. Om du sätter upp mål – se då till att de är rimliga. Sök efter det som är realistiskt. Om du aldrig har lyckats med att träna mindfulness fem dagar i veckan och ta kvällspromenad varje kväll, så sänk målet bums. Möt dig själv halvvägs och gör mindfulness tre dagar i veckan och promenera fyra kvällar.1459580576815
facebooktwittermail