Skrivarstuga på landet

Äntligen landar jag åter på landet. Det är så underbart att vara här under våren, när allt byter färg från brunt till grönt. Egentligen skulle jag ha varit i Ängelholm just nu och haft kurs med Anna Hallén, men den blev hastigt inställd och jag fick oväntad ledighet i fem dagar. Då beslöt jag att åka till landet för att möta våren. Så länge nu har jag velat få några dagar över till att bara skriva. Jag har många tankar att samla ihop och planerar att skriva ett nytt bokmanus. Det kommer att bli en ny självhjälpsbok och jag ser så mycket fram mot att sätta tänderna i det. Min kreativitet flödar när jag kommer hit till landet och Dalälven flyter lugn, svart och trygg utanför mitt fönster.

Som sällskap har jag med mig mina två terapeuthundar Lizzy och Selma. Jag kommer att ha det riktigt bra.

Ängelholm blir det istället nästa helg, då jag har förmånen att få föreläsa för ett nytt gäng blivande Livsstilskonsulter på Anna Halléns Livsstilsgård. Det brukar bli otroligt spännande dagar, då vi pratar ätstörningar och ACT-verktyg. Men nu tillbaka till skrivarstugan. IMG_20160420_084246

DSC00294DSC00289DSC00283DSC00303DSC00300

facebooktwittermail

Yoga mot stress och ångest.

Dag två på vår yogautmaning. Jag började min dag med tre solhälsningar och kroppen sa tack!

Men har du tänkt på att yoga handlar om så mycket mer än att få sträcka ut kroppen? Det finns fantastiskt ångest- och stressdämpande övningar, som är fantastiska att göra efter en lång dag. Har du prövat att ligga platt på golvet med benen mot en vägg eller på en stol? Du avlastar ben och rygg, samt slappnar av i hela kroppen. Eller att göra barnets position, fast lägga kuddar under mage och huvud? Ångest, oro och ältande släpper taget.

Upptäck vad just din kropp mår bra av.

Just nu får du 150 kr rabatt på min e-utbildning i mindful yoga – med koden yoga. Där finns dessa övningar och många fler övningar med. Där får du lära dig särslida övningar för en lång dag på kontoret eller mindful yoga i sängen. Där finns också solhälsningen med, bland många fler.

mfy4_3

mfy4_4

facebooktwittermail

Yogautmaningen – 24 dagar med yoga

Igår kände jag en sådan längtan efter att få använda yoga igen. Den har stått tillbaka under en tid för träning och stretchövningar som jag fått av min kiropraktor. Men jag vet att jag mår allra bäst när jag varje dag får ett kortare eller längre kravlöst yogapass.

Jag bestämde mig för att dra igång #yogautmaningen igen. Igår postade jag det på instagram och ett gäng härliga yogaälskare hängde genast på. Superhärligt att få lite draghjälp så vi kan peppa varandra.

Yogautmaningen ser ut som följer
24 dagar med yogaövningar – sex dagar i veckan i fyra veckor.
Du och din kropp bestämmer nivån på utmaningen. Kanske det är några solhälsningar, kanske följer du ett yogaprogram, kanske en stunds mindful yoga. Lyssna in din kropp och vad den vill och kan just idag.

Här har du en länk till solhälsningen (pdf) eller om du hellre väljer att göra mindful yoga i sängen eller kanske du låter dig inspireras av någon gratis yoga på internet som t.ex yogaforalla.se Eller vill du börja med mindful yoga? Då får du just nu 150 kr rabatt på min e-utbildning i mindful yoga – med koden yoga. 
1437112832745

facebooktwittermail

Sista dagen med 200 kr i rabatt

Du glömmer väl inte bort att idag är sista dagen du får 200 kr rabatt på utbildningen i Självmedkänsla? E-kursen du kan gå precis var du vill och när du vill, allt du behöver är en dator, surfplatta eller telefon.  Med koden hälsa, kostar den 780 kr istället för 980 kr.

Här får du ett smakprov i hur det är att gå en e-kurs eller e-terapi.

 

Önskar dig en fin fredag! Själv ska jag gå på kurs hela dagen. Lyx.

facebooktwittermail

Fem vardagsknep för mer mindfulness varje dag

Hur får vi till mindfulness i vardagen? Hur gör man egentligen? Idag får du fem enkla tips som kan följa med dig under dagen. Du behöver inte använda alla på en gång, men låt dem finnas med som en vägvisare. Och kom ihåg – det går inte att vara bra på mindfulness – du övar dig i medveten närvaro varje gång du använder ett av tipsen. Och för varje gång du gör det blir du lite mer närvarande i nuet eller kan släppa taget om stress och andra tankar som spökar.

14601815143791. Andas medvetet – att komma tillbaka till nuet behöver inte ta längre tid än det tar att dra en andetag. Låt din uppmärksamhet följa luftens väg in och ut genom din kropp. Snabbaste och enklaste sättet att stresshantera i din vardag.

2. Använd dina sinnen. Dina sinnen hjälper dig att släppa taget om tankarna. Lyssna efter ljud omkring dig, smaka ordentligt på kaffet du dricker, stryk med handen över dina kläder och känn materialet under dina fingertoppar. Enkla knep att komma tillbaka till nuet.

3. Var nyfiken. Vår hjärna gör hela tiden bedömningar av det vi ser omkring oss. En tanke är bra eller dålig. En handling är duktig eller pinsam. En människa är snäll eller elak. Använd din nyfikenhet och se på människor och saker som barnet gör – med ärlig nyfikenhet. Sök efter kunskap, sök efter upplevelse, sök efter närvaro.

4. Öva dig i acceptans. Det är så lätt att önska sig bort eller att saker vore annorlunda. Om det vore helg nu, om jag bara vore smalare, om vi hade mer pengar, om jag vore modigare. Lägg undan “om” och bara vila i det du har just nu i detta ögonblick. Du behöver inte tycka om det, men öva dig i att acceptera det.

5. Att vänta är att vila. Varje stund du får till väntan är en möjlighet till att öva sig i vila i nuet. Andas medvetet när du står i kö, gör en minimeditation under reklampausen, känn luften mot din hud och solen mot ditt ansikte när du väntar på din kollega. Se varje väntan som en gåva.

facebooktwittermail

Artikel i Hälsa och 200 kr i rabatt på e-terapi för ökad självmedkänsla.

Hur mår din självmedkänsla? Märker du att du har lätt att bli hård och kritisk mot dig själv? Har du svårt att nå dina mål och hålla de löften du ger dig själv? Idag sker det allt mer forskning kring självmedkänsla och man menar att när vi är kritiska mot oss själva, utsöndras stresshormoner och när vi behandlar oss själva väl producerar kroppen må-bra-endorfiner.

I senaste numret att tidningen Hälsa intervjuas jag om självmedkänsla och hur man kan göra för att uppnå det. Visste du om att jag även har en e-utbildning i självmedkänsla, som jag kallar för e-terapi. E-terapi är en form av självterapi. Du får kunskap och övningar som hjälper dig att utvecklas som människa. Du får frågor att reflektera över som hjälper dig att möta nya sidor hos dig själv. E-terapi ersätter inte vanlig terapi, men det kan hjälpa dig som känner att du vill prova på terapi, förbereda dig innan terapi eller helt enkelt vill lära dig mer om dig själv och öka din självmedkänsla.

Den här e-terapin hjälper dig få mer självmedkänsla. Att vecka för vecka genom övningar, kunskap och dig själv och mindfulness skapa mer empati och värme för dig själv. 

För att fira den fina artikeln i Hälsa, ger jag nu dig som bloggläsare 200 kr rabatt på min e-terapi. Istället för 980 kr (för ca 7 timmar) betalar du fram till och med fredag endast 780 kr! Allt du behöver göra är att skriva in koden hälsa när du betalar kursen.

Läs mer om e-terapi i självmedkänsla eller köp den direkt här. 

1460462809403

facebooktwittermail

Upplever du livet?

Livet… ibland känns det som om vi springer från problem till problem. Vi oroar oss för dem, vi fattar beslut kring dem, vi löser dem eller hittar strategier att fly ifrån dem. Dagens mindfulness på Instagram handlar precis om detta. Jag måste själv påminna mig om det, varje dag – att livet är inte ett problem som ska lösas, det är en process som ska upplevas. 1460367534121Veckan som varit har känts som ett enda stort problem att lösa. Många sömlösa nätter med en magsjuk Lizzy, som sluta hos veterinären där hon fick dropp och medicin. Nu är även Selma magsjuk och det blir ännu fler sömlösa nätter, vilket inte gör det lättare att lösa problem dagtid eftersom jag är grymt sliten och trött. IMG_20160405_152723

Vi kan konstatera att det har varit en intressant början på detta år, med förkylningar, mycket jobb, studier och som grädde på moset två sjuka hundar. Jag vet inte om livet försöker berätta något för mig, men i vilket fall känner jag mig lugn och tacksam. Tacksam över att ha hundarna i mitt liv, att våren är i antågande, att jag har fantastiskt mycket och roligt jobb framför mig och att det är så vansinnigt kul att plugga. Varje dag påminner jag mig om just det – att uppleva livet och precis den här stunden. Det är en fin känsla.

En liten hälsning från mig – mitt i upplevelsen av livet.

DSC00230

facebooktwittermail

Dags för lite motivation?

Hur är det med motivationen? Upplever du att du borde ta itu med din träning, ditt godisätande eller söka det där nya jobbet, men har tappat sugen. Eller kör du på bra med det du vill, men önskar att få lite ny inspiration, kraft och glädje.

Vi behöver motivation! Det är vår drivkraft, bensinen som driver vår motor, det som gör att saker känns meningsfullt och kul. Därför är det klokt att se över sin motivation då och då. Idag får du mina fem bästa motivationstips.

  1. Inre motivation handlar om glädje. Självklart kan du bli motiverad att göra något om du blir hotat med en pistol eller om du får betalt för det. Men den riktiga drivkraften kommer ur glädje. Så sök alltid efter det som du tycker är roligt eller stimulerande. Om du avskyr att springa, då kommer du aldrig bli en löpare, då ska du leta efter en annan träningsform som du tycker är kul.
  2. Hitta dina vinster – det betyder att du behöver se vad du vinner på att göra något på sikt. Skriv gärna ned vad du kommer att vinna på att träna tre gånger i veckan eller sluta med godis. Låt den lappen finnas med dig, så du kan hitta kraft ur den när det känns motigt.
  3. En av de största anledningarna till att vi tappar motivationen är på grund att vi är alldeles för hårda mot oss själva. Någonstans har vi fått för oss att om vi är stränga och hackar på oss själva, så kommer det resultera i att vi går från soffpotatis till hurtbulle över en natt. Men det stämmer inte – forskning visar att självmedkänsla och empati ger större motivation och chans att lyckas med sina mål. Peppa dig själv!
  4. När det inte går som du har önskat så finns det massor att lära sig av det. Fundera kring – Vad hände – Hur kommer det sig – Hur kan jag hjälpa mig själv nästa gång?
  5. Om du sätter upp mål – se då till att de är rimliga. Sök efter det som är realistiskt. Om du aldrig har lyckats med att träna mindfulness fem dagar i veckan och ta kvällspromenad varje kväll, så sänk målet bums. Möt dig själv halvvägs och gör mindfulness tre dagar i veckan och promenera fyra kvällar.
    1459580576815
facebooktwittermail

Krig mot virus

Nu börjar jag bli rätt less på snuva, hosta och trötthet. Speciellt irriterande är det eftersom jag missar möjligheten att få röra på mig. Men det är inte farligt att ta promenader och göra lättare yogarörelser, så det får bli min sätt att behålla muskler.

Och så plockar jag fram mina gamla huskurer. De tar inte bort förkylningen, men de hjälper kroppen att kriga mot viruset.

I början av förkylningen eller när du blivit utsatt för smitta:
– Blanda 2 tsk salt i ett stort glas med ljummet vatten och gurgla med blandningen ordentligt varannan timme.
– Om du känner av näsan och har en nässköljare, så använd den morgon och kväll.
– En tsk honung (helst Manukahonung) morgon och kväll. Men blanda det inte i hett vatten för honungens bakteriedödande effekter förstörs vid 40- 45 grader.
– Riv en ordentlig bit ingefära, skär ned några skivor ekologisk citron i kallt eller varmt vatten och drick rikligt under dagen.

Under förkylningen
– Honung, ingefära, vitlök och citron i mängder. I dryck, mat eller som det är. Se det som medicin.
– Massor av vatten som hjälper kroppen att rensa. Minst 1,5 liter.
– Undvik mjölk och socker som är slembildande.
– Vila, vila, vila! Kroppen kunde inte stå emot förkylningen på grund av att immunförsvaret inte var starkt nog – vilket är vanligt om du är trött eller stressad. Därför är det extra viktigt att du låter din kropp vila ut viruset.
– Boosta ditt immunförsvar med gröna drinkar. Spenat, ingefära, citron, persilja, gurkmeja, kokosfett eller improvisera ihop en god variant. Drick varje dag.
– Nyponpulver. Blanda två matskedar nyponpulver med en stor kopp varmt vatten och drick som nyponsoppa. C-vitaminkick.

Efter förkylning och för att stärka immunförsvaret
– Fortsätt att dricka mycket vatten med ingefära och citron i under hela vinterperioden.
– D-vitamin och en bra multivitamintablett.
– Motion stärker immunförsvaret genom att öka blodets innehåll av celler som håller undan virus.
– Unna dig ordentligt med sömn, vila och återhämtning – en trött och stressad kropp är mer mottaglig för virus och bakterier.
– Gröna drinkar gör under för immunförsvaret. IMG_20160329_081737

facebooktwittermail

Egenmjölksyrade grönsaker – gott för mage och gom!

För någon vecka sedan fick jag smaka min svägerskas egengjorda mjölksyrade grönsaker. Krispiga och milda i smaken, gudomligt goda. Eftersom jag i alla tider har hört hur enormt svårt det är att göra egna mjölksyrade grönsaker och att man måste ha speciella keramikkärl blev jag grymt imponerad. Men sen kom sanningen fram, hon berätta att det är hur lätt som helst!

Fem dagar senare kunde jag njuta av mina egna mjölksyrade grönsaker.

Från början var syran ett sätt att förvara grönsaker, eftersom den håller mycket längre. Men vad vi vet idag är att de bakterier som bildas är samma goda bakterier du redan har i kroppen och som magen mår bra av. Förr åt vi mycket surkål, men det försvann samtidigt som frysboxen och kylskåpet kom. Så numera för att få en bra mage så finns det tabletter att köpa med probiotika eller särskilda yoghurtsorter där man tillsätter olika former av nyttiga bakterier. Eller så kan vi äta mjölksyrade grönsaker för att hålla magen och immunförsvaret i trim. Syran kan hjälpa dig att dig att få bättre matsmältning, se till att få mag- och tarminnehållet basiskt och många upplever att det hjälper vid smärta, gaser, svullnad, diarré och hård mage. Kanske värt att prova?

Du kan mjölksyra alla olika kålsorter, morötter, lök och jag har även provat ingefära vilket var supergott. Jag ger dig inget mått på hur mycket du ska använda, du bestämmer själv hur mycket du gör. Likadant hur du vill krydda. Kummin, lagerblad, gurkmeja, riven ingefära eller senapsfrön är gott som krydda. Du behöver en glasburk med tätningsring, jag köpte mina burkar på Lagerhause för en billig penning. Diska ur burken ordentligt och torka, tvätta händerna noga, sen är det bara att sätta igång.

1. Ansa och strimla dina grönsaker fint. Jag använde en matberedare.

2. Blanda grönsakerna var för sig med en nypa salt som hjälper till att dra vätskan ur grönsakerna.

3. Pressa och stöt grönsakerna så att vätskan pressas ut. En mortelstöt, slev, botten på en flaska eller knytnäve funkar bra. Vätskan som bildas ska inte hällas av.

4. Om du vill ha kryddor är det dags att vända ned dem. Vänd ner kryddorna och pressa ner grönsakerna i burkar. Grönsakerna ska vara hårt packade.  Du kan blanda grönsakerna om du vill, lägga dem snyggt i olika lager i samma burk eller låta dem vara i olika burkar – du bestämmer fritt. Sätt på locket.

5. Låt stå mörkt i rumstemperatur (20–22 grader) i ca en vecka.  Det kan pysa ut lite vätska, så ställ burken i en långpanna eller ha en plastpåse runt den. Kontrollera vätskenivån och lukten efter 3–4 dagar. Om den är frisk och syrlig har syrningen kommit igång. Efter 5–7 dagar bör grönsakerna ha fått tillräckligt mycket syra. Ställ burkarna att mogna i kylen. Nu avstannar syrningen och aromer utvecklas. Jag började äta av grönsakerna direkt efter 5 dagar, men om du kan hålla dig så kan du vänta i  4–6 veckor innan processen är helt klar. Grönsakerna håller minst 6 månader i kyl.IMG_20160323_133954

facebooktwittermail