En stresscoachs egen stresshantering

Då är vi en vecka in i det nya året. Jag är tillbaka hemma i Stockholm igen, efter två veckors återhämtning på landet. Detta år gjorde jag en ordentlig utvärdering för att se vart jag är på väg och vad jag behöver fortsätta att arbeta med, du kan läsa om hur jag la upp det i mitt förra inlägg.

Arbete är ett projekt jag verkligen har behövt se över. Eftersom jag kan så mycket om stress och har verktyg att hantera den, är det trots allt så spännande att jag själv gång på gång går i stressfällan. Dels för att jag älskar mitt arbete, dels för att jag hela tiden säger mig själv att det inte går att styra mitt arbete eftersom jag är egenföretagare – ibland blir jag överhopad med jobb.

I år har jag infört några verktyg som redan nu har börjat att hjälpa mig. Det viktigaste när det kommer till stressen och mitt mående är att jag har återinfört meditationen i mitt liv. Börjar dagen med att sätta timern på 5 minuter och sitta i soffan och andras. En vecka in i projektet spelar tankarna pingpong under dessa minuter, men det får vara okej, jag gör det ändå.

Tillsammans med en vän som besökte mig på landet, såg vi över hur mitt schema ser ut och jag plockade fram några verktyg.

  • Jag skriver tre stycken ATT GÖRA-listor. En lista vad jag ska hinna med denna månad, en lista vad jag ska hinna denna vecka och en lista vad jag behöver göra idag. På så sätt har jag bra överblick och en realistiskt syn på vad som är viktigt.
  • Om jag jobbar helg eller reser till och från jobb på annan ort, ser jag till att vara ledig en vardag i närtid så jag får återhämtning varje vecka.
  • Jag svarar på mejl en timme om dagen, jag splittrar inte upp min tid på att ständigt kolla av och svara eller fundera kring ett mejl som jag borde svara men inte hinner just i denna stund.
  • En dag i veckan detoxar jag från sociala medier och använder dagen till mitt framtidsprojekt – skrivandet. Antingen sitter jag hemma eller så sätter jag mig på ett fik eller ett bibliotek i några timmar, för att verkligen bara få fokusera på skrivandet.
  • Jag använder fortfarande papperskalender. Olika färgpennor står för olika saker. Rosa pennan – är för aktiviteter som återhämtar eller fyller på energi. När veckan är slut ser jag över om jag har haft mycket rosa eller om jag behöver balansera upp med mer rosa nästa vecka.
  • Kryssdagar är viktiga. Det är en dag som är helt obokad och kravlös. Om jag samma dag blir sugen på en fika med en vän eller att skriva lite eller något annat så får jag göra det. Men den dagen är mitt andningshål – mitt NEJ.

Det handlar sällan om tekniker eller knep – det handlar till syvende och sist om att ta sig själv och sin hälsa på allvar. Att ta ansvar över sitt mående och kunna stå för att du behöver sätta gränser för du behöver vila, har roligt och röra på dig – precis som vi alla behöver. Om din chef, din vän eller din partner har andra uppfattningar eller en kropp som tål annat så är det deras sak – du känner din kropp bäst. Ta ansvar över den. Idag.

Vill du jobba med stress? Utbilda dig till Stresscoach. Vi har fortfarande platser kvar på vårens utbildning som startar den 9 februari. Läs mer här på annahallen.se

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

1 kommentar till “En stresscoachs egen stresshantering

  1. Hej,
    Så underbart ViKTIG reflektion.
    Jag studerar till stresscoach och idéerna flödar fortare än Niagarafallen, vill bli klar och sätta tänderna i klienter och kurser, men känner ju att min egen mentala träning inte FÅR glömmas bort, härlig och mycket inspirerande hemsida 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *