Självsnällt självprat

Vi möter ständigt känslor av obehag. Kanske har du blivit sårad, sviken eller övergiven. Kanske känner du stress över något du ska göra och oroar dig över om du kommer att klara av det. Kanske upplever du att du gång på gång misslyckas med något du tycker att du borde kunna, eftersom alla andra gör det. Kanske bråkar du med dina barn eller din livskamrat för hundrade gången denna månad och känner dig så arg och besviken.

Du kan känna obehagliga känslor även om livet ser ut precis som vanligt. Kanske du vaknade och kände dig trött och låg. Kanske du du känner dig rastlös och orolig utan anledning. Kanske du ständigt går runt och skäms över dig själv och hur du ser ut.

Har du tänkt på att du pratar med dig själv ibland när känslorna dyker upp? Ofta använder vi samma självprat och tankekedjor när det känns tufft, men det händer också att vi varierar oss beroende på vad det är som känns.

Självkritik -respons
”Förstör inte det här nu genom att vara så klantig!” ”Klart att jag inte får det där jobbet, jag var värdelös på intervjun.” ”Du är så himla tjock och lyckas ju aldrig gå ned i vikt. Vad är det för fel eftersom du alltid stoppar i dig så mycket skit?!” Känner du igen dig? Egentligen är det inte konstigt att vi mobbar oss själva på det här viset, vi använder kritiken som ett sätt att motivera oss själva att lyckas. Eller att skydda oss från att känna besvikelse över ett misslyckande. För om du redan är beredd på att det ska gå åt skogen – då kommer det inte att göra lika ont om det gör det – tänker du.

Kritik mot andra -respons
”Min chef är verkligen en idiot! Hur ska jag kunna göra ett bra jobb när hen alltid kontrollerar det jag gör?” ”Klart att inte jag kan gå ned i vikt när min sambo alltid köper hem godis och glass. Hen förstår verkligen inte att jag behöver stöd.” ”Varför kan ingen lyssna på vad jag vill? Människor är alltid så egoistiska.” Känner du igen dig i irritationen över att andra ständigt tycks lägga krokben för din framgång? Nog kan det finnas en sanning i det, men samtidigt kan det handla om att det gör mindre ont i dig om det är någon annans fel. Det kan vara tufft att misslyckas, därför skyddar vi oss mot den känslan genom att lägga skulden på någon annan.

Offer -respons
”Varför kan jag aldrig få vara lycklig? Allting går emot mig.” ”Det är just typiskt att jag missade den här chansen igen, jag har alltid sådan otur.” ”Ingen bryr sig om mig och hur jag mår.” Ju svårare vi har med att stå ut med obehagliga känslor, desto lättare har vi att göra oss själva till ett offer. Om vi upplever oss drabbade, så känns det som om det är utanför vår egen makt att kunna göra något åt saken. Och då kan vi inte misslyckas, eftersom vi upplever att våra händer är bakbundna.

Självkritik, att kritisera andra eller uppleva sig själv som ett offer är vanliga sätt att möta smärta med. Frågan är om det hjälper oss att må bättre på sikt? Kanske skyddar det oss i stunden mot det vi tycker är svårt, men det hjälper oss inte framåt. Så finns det ett annat sätt som både hanterar det obehagliga i stunden och samtidigt hjälper oss att leva det liv vi vill leva?

Att möta sig själv med självmedkänsla när det gör ont eller dyker upp obehag inom oss är märkligt nog inte vår naturliga respons. Men tänk om det är något vi kan lära oss? Att när vårt negativa självprat sätter igång, bryta det med värme och omtanke om oss själva. Det ger mer kraft till att hantera smärtan, det ger större möjlighet att göra som du vill och inte handla på autopilot och det sänker stressen istället för att öka stresshormonerna i vår kropp.

Respons med självmedkänsla
När du möter ett obehag inom dig, pröva denna lilla formel.
1. Observera det som känns
2. Ge dig själv tillåtelse att känns precis så
3. Säg något tröstande och omtänksamt till dig själv.

”Jag känner mig stressad över allt jag ska hinna med idag och det är jobbigt. Det är mänskligt att känna som jag gör nu och det får vara så. Jag önskar mig själv lugn och trygghet.”
eller
”Det gör ont i mig att mina barn inte lyssnar på det jag säger. Jag tycker inte om det, men det får göra ont en stund. Jag gör så gott jag kan just nu och min önskan är att vara en lugn mamma.”
eller
”Det gick inte som jag tänkte mig med min ambition att gå ned i vikt. Jag blir ledsen över att jag lägger krokben för mig själv och jag låter mig känna sorg och besvikelse. Jag ska ska öva mig i att vara snällare mot mig själv och fråga mig vad jag behöver för att stå på min egen sida. ”

Öva dig i självsnällhet och självmedkänsla. Och se vad det ger dig.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *