Andra luckan – Hjärnvila är självsnällt

När jag gjorde efterforskning kring min kommande bok Konsten att vara självsnäll stötte jag gång på gång vikten av att kunna stanna upp. Forskare som beskrev hur människor som kan ge sig själv stunder av hjärnvila, har större förmåga till att känna empati både för sig själva och andra. Många av de jag intervjuade vittnade om att när de lärde sig att vara i nuet i stunder, så växte en önskan om att ta hand om sig själv fram.

När vi söker efter att bli mer självsnälla behöver vi kunna stanna upp och lyssna efter våra egna behov. Ibland behöver vi också stanna kvar i en känsla för att upptäcka om det finns något som döljer sig bakom det närliggande behovet. Du kanske upplever ett sug efter choklad, men bakom det finns en trötthet som du känner att du inte hinner att lyssna på. Att ge sig själv den stunden att stanna upp och vänta in vad du känner eller vad din kropp behöver är inte helt naturligt för oss idag. Vår vardag är full av distraktioner, måsten och enkla förströelser. Dygnet rusar på när vi är upptagna av alla måsten och plötsligt ligger vi i sängen igen och undrar vart ännu en dag har tagit vägen. När du vill göra förändringar i din vardag för att bli mer självsnäll, behöver du öva upp din förmåga att stanna upp och lyssna in dig själv. Du behöver kunna se verkligheten som du upplever den, för att kunna göra något åt den.

Att nu:a
Jag brukar se hjärnan som en muskel som kan övas upp och bli starkare på de områden vi vill träna. Många börjar träna mindfulness för att de önskar att kunna behålla fokus längre, andra för att kunna släppa fokus och slappna av. Mina klienter får öva mindfulness för att kunna möta svårigheter med självmedkänsla och på så sätt bli mer självsnälla. Det spännande är att jag ofta ser hos de som övat sig i att stanna upp och lyssna in sig själva, så har längtan efter att vara självsnäll kommit av sig själv. De behöver inte längre kämpa med att skaffa sig bättre vanor eller göra handlingsplaner och disciplinera sig, när du väl har börjat lyssna in dig själv känner du vad du behöver göra för att ta hand om dig själv. Du har bytt ut den inre kritikern mot en stödjande och tillitsfull röst.

Ett fint sätt att lyssna in sig själv är börja med att nu:a. För det mesta kommer våra tankar och känslor och tar över och utan vi vet ordet av har vi reagerat som vi alltid brukar göra när vi t.ex. blir irriterade, stressade eller uttråkade. Många gånger har du säkert märkt att det är så lätt att vara upptagen av vad du tänker på att du inte märker på att du tömmer godisskålen eller slänger i dig maten. Att nu:a är plocka tillbaka sig till nuet, till en medvetandet om det du gör, känner och upplever i den här stunden.

Om du bara just nu lägger märket till din höger stortå och funderar hur det känns i den i det här ögonblicket, så har du plockat tillbaka dig själv till nuet. Precis med så enkla övningar övar vi oss i medveten närvaro eller mindfulness. Och för varje gång du gör det desto lättare får du att påminna dig själv om att vara här och nu.

Pröva själv att nua: 

  • Hur känns kläderna mot huden? 
  • Lägg märket till tre olika ljud. 
  • Kan du känna någon doft just nu?
  • Titta upp i taket – vad ser du?
  • Smakar luften någonting?
  • Har du någon känsla just nu? 
  • Vad tänker du på just nu?

Det är inte svårare än så att vila hjärnan. Enkelt sätt skulle vi kunna säga att de handlar om att påminna sig själv om det som händer just nu. När du gör det, så flyttas fokus från dina tjattrande tankar till upplevelsen. Och det är i upplevelsen du kan umgås med dina känslor, nyfiket betrakta dina tankar, öva självmedkänsla och påminna dig om vad som är viktigt i livet. Mindfulness är att vara medvetet uppmärksammad på ögonblicket genom att observera det omkring och inom dig, utan att värdera och bedöma. Vi ställer om oss från att göra till att vara. Det hjälper dig att kliva ur ditt automatiska sätt att handla och känna och istället välja själv hur du vill reagera. 

Välj ut ett av dina sinnen och fokusera på det under dagen. Då och då stannar du upp och lyssnar efter tre ljud, om du valt hörseln eller känner på ett föremål, om du valt känseln. Du ger dig själv hjärnvila. Du stannar upp och kommer ikapp dig själv.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *