Lucka 10 – din hjärna behöver vila

Vi vill att våra liv ska vara meningsfulla, att vår fritid ska vara givande och vi ska kunna njuta av nuet. Samtidigt ska vi äta rätt, hålla oss smala och ge våra barn ett utvecklande uppväxt. Vårt arbete ska vara viktigt och våra relationer energigivande. Och dessutom vill vi gärna dokumentera det på sociala medier.

Stopp ett tag! Vad händer här? En småbarnsfamilj idag har aktiviteter från klockan 6 på morgonen till klockan 22. För 30 år sedan var ungarna ute och lekte efter skolan. För 20 år sedan satt vi och tittade på teve på kvällarna – idag tittar vi på teve, surfar på telefonen, datorn och Skypar samtidigt.

Vår stackars hjärna klarar inte av detta liv. När du vaknar på morgonen får du en dos kortisol (stresshormon) för att komma igång med dagen, sen ska du ägna dig åt aktiviteter och däremellan vila, för att på kvällen varva ned och låta kroppen trappa ned kortisolet så du kan sova. Vi ska göra en sak i taget, då mår vår hjärna bäst och presterar på topp.  Så vi lever inte ett ultimat hjärnliv. Vi sliter ut kroppen och hjärnan, får svårt att sova, går på högvarv och kommer knappt ur sängen på morgonen.

Vad vi behöver lära oss är att lata oss mer. Sova mer. Ägna tid åt att göra ingenting. Och skita i att prestera så jäkla bra hela tiden. Hjärnforskare Agneta Sandström säger “Folk gör ofta saker när de kopplar av – som att titta på tv-serier – men det är inte avkoppling för hjärnan. Att koppla av är att inte göra någonting alls.”

Och om du känner dig extra trött så här års, så kom ihåg att det inte är så konstigt. Vad tror du att vi har gjort i alla tider när det har varit mörkt ute? Innan det elektriska ljuset kom, så gick vi och la oss och sov när det började mörkna. Under den mörka årstiden sov vi mycket mer, så inte så konstigt att du är trött. Din hjärna är gjord för att sova när det är mörkt.

Satsa på att boka in en stund då du inte gör någonting alls. Ställ ett alarm på 20 minuter och gör något av följande
– Ligg på soffan och titta i taket
– Ligg på spikmattan
– Räkna dina medvetna andetag
– Gör mindfulness
– Lyssna på avslappningsljud t.ex ljud av vatten, fågelsång eller regn.
– Bara var

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *