Sätt ord på tankar, känslor och jobbiga funderingar.

Skriver du dagbok? Bloggar kanske? Eller gå du i terapi? Eller har du goda vänner, en partner eller familj som lyssnar på dig när du behöver prata? Det är bra. För det är bra att sätta ord på det du känner.

Jag har en dryg hyllmeter med gamla dagböcker, för under perioder i mitt liv har jag varit ganska aktiv i skrivandet. Sällan skriver jag ned det klassiska ”Idag gjorde jag så och så…” utan snarare ”Idag kände jag så och så…”. Känslor, tankar och oftast jobbiga funderingar. På senare tid har jag lärt mig att det finns ett terapibegrepp för att skriva ned sina jobbiga tankar; ACT – acceptance and commitment tearaphy. Den syftar till att hjälpa oss att få distans till våra tankar och uppleva att de faktiskt inte sitter inne med några bokstavliga sanningar. Genom att skriva ned tankarna så ser du på dem med perspektiv och kan på så sätt lättare hantera den.

På samma sätt är det med våra känslor. Jag får många gånger frågor av både mina patienter och andra lekmän – Varför ska man prata om saker som gör ont? Mår man inte bättre av att försöka undvika att tänka på det? Svaret är att genom att sätta ord på en känsla, så har den mindre makt över dig – du blir mindre påverkad av den. Amygdala är ett litet centrum i hjärnan som styr mycket av dina starka känslor. Undersökningar har visat att aktiviteten sjunker i detta centrum när försökspersonerna får beskriva sina starka obehagliga känslor.

Så skriv eller prata. Berätta om det som känns. Det hjälper dig att hantera och få kontroll på dina känslospöken och tanketroll.

 

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *