Lucka 21 – vagusnerven


Titta på en människa som pratar om något stressigt eller jobbigt. Hur ser den här personen ut? Axlarna åker upp, andningen sitter i bröstkorgen, ögonbrynen dras ihop och rösten blir mer forcerad. Kroppen speglar det som händer inom personen. Så allting hänger ihop. Jag förstod tidigt i mitt arbete som terapeut att vi behöver ha kroppen med oss i arbetet mot att bli mer självsnälla.

Där började min resa till att söka efter sambandet mellan kropp och hjärna. Jag utbildade mig till lärare i mindfulness och kom ett steg närmare vikten av att använda sina sinnen för att kunna vila från den inre kritikern en stund. Jag läste till kostrådgivare för att förstå näringens betydelse för en lugn och frisk kropp. Nästa steg var att förstå andningens betydelse för att hantera starka känslor, men också för att ge mer energi till utmattade kroppar. Men det var fortfarande något som fattades och den pusselbiten har ramlat på plats under min senaste utbildning när jag läste till yinyogalärare. Hela kroppens påverkan på sinnet och sinnet påverkas av kroppen. 

Jag såg det på mina kurskamrater som mitt under en yogaövning kunde börja storgråta för att en spänning i kroppen plötsligt släppte. Eller märkte det hos mig själv, hur det under yogapasset plötsligt blev tyst i huvudet och jag kunde vila på riktigt.

Vagusnerven är människokroppens längsta nerv och utgår ifrån den förlängda märgen i hjärnstammen. Vagusnerven består av cirka 80 000 nervtrådar vars aktivitet till 80% består av att samla in data om vad som pågår i kroppen och 20% av aktiviteten går åt till att styra processer i kroppen. Man skulle kunna säga att vagusnerven skvallrar för hjärnan hur du mår. Den läser av om kroppen är spänd, orolig eller utsatt för hot, så din hjärna skickar ut stresshormoner för att hjälpa dig att hantera hotet. Du går in i det sympatiska nervsystemet, det vill säga din kropp blir stressad och det påverkar dina hjärtslag, din mage, ditt blodtryck, din andning – din kropp är beredd på kamp eller flykt.

Det spännande är att vi kan välja att berätta för vagusnerven att skicka signaler till hjärnan om att allt är frid och fröjd. Genom att andas lugnare och djupare ned i magen, genom att sjunga eftersom vagusnerven löper via stämbanden, genom yinyoga eller tai chi eftersom lugna avslappnade rörelser berättar att vi inte känner oss hotade. Inom compassionfokuserad terapi kallar man vagusnerven för compassionnerven eftersom vi kan träna nerven att skapa mer medkänsla för oss själva.

Träna nerven? Tidigare trodde forskarna att vagusnerven i stort sett var konstant, precis som ens längd i vuxen ålder. Men nya data har visat att även den är plastisk precis som hjärnan, det vill säga formbar, och den förändras beroende på om du tar hand om dig själv. Du blir mer stresstålig och empatisk, ju mer du stimulerar din vagusnerv.

Så återigen. Kropp och sinne hör ihop och de kan stötta varandra till att må bättre. Men trots det så är vi i västerlandet fortfarande så fortfarande så inskolade på att skilja på kroppen och sinnet. Psykologer, psykiatriker och terapeuter fokuserar på vad som händer i huvudet medan läkare, sjukgymnaster och kiropraktorer tar hand om kroppen. Jag blir inte längre förvånad när klienter kommer till mig med sin ångest och berättar att de gett upp för att de inte får någon annan hjälp än medicin. Ångest som är en av de känslorna som vi tydligast kan hitta i kroppen. Och med hjälp av vagusnerven kan vi möta den och få den att klinga ut.

Använd din vagusnerv för att slappna av. Om utandningen är längre än inandningen så kommer vagusnerven skicka signaler till hjärnan om att du är lugn. Prova detta:
1. Andas in medan du räknar till 4
2. Andas ut medan du räknar till 8
Upprepa det ett antal gånger och känn skillnaden i kroppen.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *