Brainhacking – lektion 1

Under lång tid har världen inte varit som den brukar vara. Du är inte längre fri att göra det du vill. Du kan inte träffa vem du vill, åka dit du önskar eller göra som du brukar göra. Kanske har du inte träffat dina kollegor på länge eller inte kunnat fira dina föräldrars födelsedag. Kanske har du blivit av med jobbet eller är orolig att du ska bli sjuk.

Min vardag ser inte särskilt annorlunda ut. Jag har inte suttit tillsammans med kollegor på snart 20 år, utan jobbar som vanligt på min praktik och tar emot de klienter som känner att de vågar och vill mötas. Och än så länge har jag hållit mig frisk. Skillnaden för mig är att jag inte kan träffa min gamla föräldrar, men vi kan fortfarande pratas vid på telefon och igår tog vi en fika utomhus. Men jag har vänner som är extroverta och mår extremt dåligt av att inte dagligen få en dos av andra människors fysiska närhet.

Är det inte märklig ändå att vi människor hela tiden söker efter att skapa en normal plattform att stå på. Du skapar en ny vardag även om du är tvungen att jobba hemifrån eller har barn som är hemma hela dagarna. Vi vänjer oss, även om vi inte tycker om hur tillståndet är. Men jag tror att en risk är att vi även vänjer oss vid saker vi inte mår så bra av på lång sikt. För känslan av att inte få göra som man vill, träffa dem man vill och kanske dessutom ständigt ha en molande oro inom sig skapar nya behov. Du kanske börjar slarva med maten, dricker mer alkohol eller tröstäter godis. Och du har säkert tänkt många gånger att du ska använda den här tiden till att skapa nya sunda vanor eller lära dig något nytt. Men så finns inte kraften till just det. Istället blir det ännu ett avsnitt av din favoritserie och för att stå ut med just den här kvällen behöver du kanske ett till glas vin.

Det är inte konstigt. Det är helt hjärnans sätt att skydda dig ifrån uttråkning, stress och oro. Genom att ge dig själv en liten belöning eller en tröst känner du lugn i stunden. Och anledningen till att du inte känner dig motiverad till att ta tag i dina nya vanor, handlar om att du känner dig låg på grund av oro, uttråkning och kanske stress. Du blir låg på dopamin, serotonin och oxytocin. Och har du inte med dessa tre kompisar på tåget, så kommer det vara som att bestiga ett berg att försöka komma igång med ett nytt projekt.

Så antingen bestämmer du dig att det får vara som det är. Du får njuta av att trösta dig med glass, Netflix och nätshopping. Du lovar att inte plåga dig själv mer, när du söker tröst och belöning utan gör den här tiden till ett enda långt fredagsmys.

Eller så hackar du din hjärna liksom en datahacker bryter sig in genom en brandvägg och hjälper den att känna motivation och kraft. Så du kan på ett självsnällt sätt ge din kropp och ditt inre en boost. Vad känner du för? Okej. Är du beredd? Ska vi tillsammans se till att vända ditt mående och ge dig mer energi och motivation? Så du på sikt har använt denna tid till att införa en ny sund vana? I så fall behöver du göra som jag ber dig och inte rusa iväg – brainhacking kräver varsamhet.

Då ska vi börja idag med att känna på hur din hjärna funkar. Du ska få i uppgift att undersöka ditt dopamin.

Dopamin skapar du när du gör något som får dig skratta, bli upprymd eller glad. Det är som du förstår väldigt individuellt, vissa kanske får en kick av att se sina tomatplantor växa, medan andra behöver hålla en spännande föreläsning för en stor publik. Det viktiga är att du gör det du känner glädje av. Och eftersom dopamin är snabbverkande, kan det räcka med att sätta på riktigt bra musik och dansa framför diskbänken i några minuter för att få effekten av dopaminet.

Vad får dig att skratta, känna dig glad eller ger dig en kick? Vad ger dig dopamin? Prova att sätta på bra musik och fuldansa. Eller att ringa en vän och få skratta. Eller att planera något kul du ska göra när karantänen är över. Eller kolla på ett youtubeklipp med roliga husdjur. Skriv gärna ned några saker som ger dig dopamin, så du kan komma ihåg att göra dem varje dag. Glädje och motivation kommer inte ramla över dig – du behöver skapa det själv.

Vi börjar där. Imorgon fortsätter vi att brainhacka.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *