Maten som läker

I förra veckan berättade jag för er att jag har börjat äta enligt en diet som heter AIP (det autoimmuna protokollet). Och jag blev inte förvånad över att så många har hört av sig och undrar över kosten, eftersom många vet om att de kan må så mycket bättre med hjälp av näring. Om du tillhör dem som tror att vi kan påverka vår egen hälsa med hjälp av kosten, så tycker jag du ska läsa vidare. Men om du anser att medicin är den enda sättet att bota en sjukdom är nog det här inlägget inget för dig.

Du som har följt mig vet om att jag alltid har levt efter devisen att mat kan läka. När jag var 16 år fick jag diagnosen psoriasis artrit och Sjögrens syndrom, som är reumatiska sjukdomar och blev satt på medicin mot värkande och svullna leder. Det var inte mycket som hjälpte och jag hade svårt att röra mig normalt. Två år senare skickade mina föräldrar mig på hälsohem, där man la om kosten helt och plockade bort gluten, mejeri och kött. På tre veckor gick jag från att linka fram till att kunna springa. Och efter det har jag vetat att kosten är en viktig del för vår hälsa.

Därför kändes det naturligt för mig att åter söka läkning i kosten när mina covidsymptom inte ville bli bättre. Och jag började läsa på om AIP.

Den autoimmuna dieten har hjälpt många att läka från autoimmuna sjukdomar som allergier, tarmsjukdomar och problem med sköldkörteln. Forskning har gjorts, i ganska begränsad utsträckning (som vanligt när det kommer till mat som medicin), men den som har gjorts har haft förbluffande resultat. Ett exempel är en forskare i Kalifornien som fick patienter med Crohns sjukdom att strikt äta AIP under sex veckor och 73 procent av dessa hade gått in i remission, vilket betyder att symtomen har klingat av. Ingen medicin har samma fantastiska effekt på denna grupp.

Dieten går ut på att under en period skydda tarmen mot allt som kan orsaka irritation och samtidigt äta näringstätad mat så kroppen får byggstenar att reparera de skador som finns. Därefter så plockar du tillbaka ett livsmedel i taget och utforskar hur just din kropp reagerar. Och det är just den sista delen som jag tror är så viktig. För det finns inte EN diet som passar ALLA. Vissa kroppar behöver kolhydrater, andra mår bra av mer fett. Somliga kan äta mjölkprodukter och andra klarar inte av att ens äta smör. Men vi i västvärlden har proppat oss fulla med processad mat, socker, kaffe och alkohol att vi har förlorat lyhördheten för vad just vår kropp behöver eller inte mår bra av. Och den enorma fixeringen vid utseendet gör att vi fokuserar på hur magen ser ut och inte funderar på hur den mår. Men med hjälp av AIP kan vår kropp få läka och du får en chans att börja lyssna på den igen. Det ligger så mycket självsnällhet i det tänkandet.

Under 30 – 90 dagar eller tills dina symptom är borta undviker du ganska många livsmedel. Jag brukar själv alltid fokusera på vad jag FÅR äta istället för att stirra mig blind på vad jag INTE FÅR äta. Det gör det så enormt mycket lättare att njuta av kosten. I AIP äter du kött, fisk, fågel och skaldjur och till det massor av grönsaker. Simpel as that. Men vi är ju vana vid såser, mackor och alla smarriga tillbehör och där får man trolla en den för att få till det med det som erbjuds.

Man undviker som sagt det som retar tarmen och det är baljväxter, spannmål, mejeriprodukter, nötter och frön, potatisväxter, ägg och socker. Vi plockar även bort alkohol och koffein under denna tid.

Sen lägger vi till kollagen (för tarmens läkning) och probiotika (som kosttillskott eller i form av surkål och kombucha).

Är du själv nyfiken på att prova? Då har jag några råd till dig.

  1. Börja med att läsa på och skaffa dig en kokbok så du känner dig ordentligt förberedd.
  2. Fasa ut vissa livsmedel och ändra inte allt på en dag. Kroppen kan då reagera med abstinens och försämringssymptom vilket gör det frestande att ge upp direkt. Jag la av med kaffet någon vecka innan.
  3. Sök inte efter att ersätta mackan med mackor bakade på ”tillåtna” mjöler utan testa istället att äta andra saker istället för mackan eller den där yoghurten med müsli som du alltid äter.
  4. Räkna med att det tar mer tid att planera och laga maten, du vill inte stå vrålhungrig en kväll efter jobbet och stirra in i ett tomt kylskåp.
  5. Hitta några superenkla och goda recept med ingredienser som du alltid har hemma, för de där dagarna du verkligen behöver snabbmat. Vi har alla de dagarna när vi inte orkar vara duktiga. Själv steker jag upp bacon och matbanan eller äter en tonfisksallad när inspirationen och orken tryter.
  6. Kom ihåg att det är en begränsad period. Snart kommer du att få hälla upp ett glas vin igen eller njuta av en kokt potatis (om just din kropp mår bra av det).

Det var lite tankar från mig om AIP.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *