Skärp mig! – den stränga självbilden.

Skrivet i november 08

”Näe, Maria… du är verkligen korkad. Vad ska de tro om dig nu?” Hör jag mina egna tankar morra åt mig själv, när jag sitter på T-banan och reflekterar över en föreläsning jag höll under förmiddagen.

Dygnets alla timmar har du dina egna tankar med dig. Dessa kan skrämma, provocera, tjata, såra, kränka dig själv. De kan också få dig att bli inspirerad, känna dig uppmuntrad, applådera dig, älska och beundra dig själv. Vilket är det mest gynnsamma för resultatet av ditt beteende? Vissa forskare menar att vi hinner med att tänka uppemot 90 000 tankar varje dygn. Runt 80 – 90% av dessa är negativa och kritiska tankar.

Många gånger är tankarna så snabba att du inte ens hinner reflektera över dem. Du hör inte tanken i ditt huvud, men känner känslan den skapar. T.ex. din vän ringer och frågar om ni ska fika på onsdag. Du säger ja, men får en obehagskänsla efteråt. Tanken som for genom ditt huvud innan du svarade kanske var ”Jag hinner inte, men om jag inte ställer upp tycker hon att jag är en svikare och dålig vän”.

Det är vanligt att ha en sträng självbild, som säger t.ex. ”Om jag inte jobbar över så får jag inte ha kvar jobbet” ”Om det inte är städat hemma, tycker mina gäster att jag är en lat och slarvig person” ”Jag är tjock” ”Jag är oduglig” ”Jag är hopplös” Jag misslyckas alltid” ”Det är typiskt mig”.

Den stränga självbilden kommer ofta ur en barndom där vi fick bekräftelse genom att vara duktiga. När vi var snälla, tysta, åt upp maten, städade vårt rum, passade lillebror, gjorde läxorna så fick vi höra att vi var duktiga.

Om jag fick bestämma, så borde det vara förbjudet att använda ordet duktig. Istället bör vi byta ut duktig mot en egenskap. Istället för ”Du var duktig som…” är det bättre att säga ”Du var klok/stark/charmig/bra/tuff/cool/modig/beundransvärd osv …” På så sätt kommer vi från kravet vi själva ställer på oss att ständigt sträva efter att vara duktiga och prestera för att bli accepterade. Vi stärker vår egen och omgivningens självkänsla.

Övning :
Byt ut ordet duktig mot en positiv egenskap, både när du berömmer andra och när du berömmer dig själv. Och ge din stränga självbild ledigt en liten stund genom att berömma dig själv lite då och då.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *