Lucka 15 – skapa hjärnfrid

Att tänka, lösa problem och hålla flera saker i huvudet är något vi tar för givet att vår hjärna ska hantera. Du jobbar, svarar mejl och samtidigt kommer du på att du behöver handla jäst till lussebaket ikväll. Plötsligt ringer telefonen och avbryter dig, men du konstaterar att det är en försäljare och svarar inte, utan stänger av ljudet och går tillbaka till datorskärmen. Var var du nu någonstans?

Alla som har varit utmattade vet att bara en av alla dessa moment förbrukar energi av din hjärna. Men när du är frisk tänker du knappt på att det kostar att tänka, prioritera och bli avbruten. När du är van att lita på din hjärna kan du däremot bli frustrerad när det helt plötsligt blir tomt i huvudet. Eller när motivationen att ta tag i den där jobbiga rapporten inte finns. Det är lätt att bli arg på sig själv i det läget och känna sig som en latmask. Men vet du vad, du är ingen latmask. Motivation, kreativitet och förmåga att lösa problem är inte en obegränsad resurs. Varje gång hjärnan arbetar med en tanke förbrukar den mätbar energi.

Om du tar en långpromenad på två timmar blir du trött i kroppen, men kan troligen tänka klart. Om du sitter framför datorn och jobbar i två timmar blir du kanske inte märkbart trött, men kan känna dig omotiverad, rastlös och tankarna känns inte lika fokuserade. Din hjärna förbrukar 20 procent mer energi av resten av din kropp. Det är en otroligt avancerad process att tänka som innefattar att miljarder hjärnceller kommunicerar med varandra. Våra stenåldershjärnor är inte gjorda för att hantera den mängden information de tar emot varje dag.

Många idag som jobbar hemifrån, utmanar hjärnorna extra mycket. Allt arbete sker framför datorn, till och med möten. Du tar inte längre de naturliga fikapauserna med kollegorna eller sitter i verkliga möten. Du kanske inte längre går ut för att äta lunch och därför blir du sittande inne hela dagen. Så därför behöver du förstå hur du kan hjälpa din hjärna.

PAUS
Efter 30 – 45 minuter med intensivt tänkande behöver din hjärna pausa för att ladda om. Den kan behöva en kort hjärnvila, som att en andningsövning eller ett mindfulnesspass. Eller så kan den fylla på om du rör på dig, stretchar, promenerar. Du kan också avbryta med att lyssna på lite lugn musik eller prata kravlöst med en kollega eller vän i telefon. Viktigt att avbryta skärmtiden, så att scrolla på telefonen eller kolla Facebook fungerar inte. De kan ge dit en liten dopaminkick och en känsla av motivation, men det är mycket kortvarigare än om du tar en skärmfri paus med hjärnvila, rörelse eller kravlös aktivitet.

PRIORITERA ATT PRIORITERA
Vi behöver hushålla med vår hjärnenergi, som oftast är som störst på morgonen eller förmiddagen. Hjärnforskare har sett att prioritering är en galet energiintensiv aktivitet, därför rekommenderar man att du i början av arbetsdagen ska prioritera dagens arbetsuppgifter. Om du ständigt tvingas att välja vad du ska göra härnäst, att du hoppar mellan olika aktiviteter som du inte riktigt slutför, ständigt avbryts och får prioritera om, så tar energin snabbt slut. Prioritera vad du behöver göra och i vilken ordning. Och skriv ned det så du slipper ha det i huvudet.

KONTROLL
Att prioritera och strukturera sin arbetsdag har även en annan viktig funktion – det ger en känsla av kontroll. Att inte ha kontroll över tiden, arbetsuppgifter eller ett svårlöst problem för att ta några exempel tar massor av energi. Hjärnan uppfattar alltid bristen på kontroll som ett primärt hot och det kickar igång vårt stressystem. Så sträva efter att skapa kontroll över din arbetsdag, i den mån det går. Och kom ihåg att kontroll ser olika ut för oss människor. Någon känner kontroll om de har listat och strukturerat allt, medan någon annan känner kontroll om de får ha sitt kaos ifred.

Så var snäll mot din hjärna. Den är inte dum eller lat, den behöver din hjälp för att leverera det du behöver. Pausa, prioritera och skapa kontroll åt den, så hjälper den dig.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , ,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.