Ny självsnälla vanor

Imorgon (den 21 juni) kör jag igång Projekt Självsnäll här på bloggen och Facebook. Otroligt roligt vilken respons det har blivit och hur många som vill haka på. Ju fler vi blir desto mer kan vi peppa varandra.

Vad är Projekt Självsnäll?
Det är en möjlighet att under 100 dagar arbeta med lite extra fokus på sin hälsa för att kunna starta nya hälsosamma vanor. Du motiverar din resa genom att samtidigt vara snäll mot dig själv – hälsa växer fram genom en genuin omtänksamhet mot sig själv. Du kan påbörja dina hundra dagar när helst du vill. Jag kommer att börja imorgon, dvs den 21 juni och har satt ett slutdatum den 29 september. Vilket kommer göra det möjligt att gå in i hösten med nya hälsosamma vanor.

Vad får jag under projektet?
Jag kommer att dela med mig av min egna resa under dessa dagar. Du kommer också att få tips, övningar och möjlighet att få motivation, inspiration och vägledning av mig och de andra deltagarna som följer med projektet. Det kan bli allt från yinyogapass, mindfulnessövningar och ACT-övningar. Du kommer även få ett pepptalk en gång i veckan, som kan se lite olika ut.

Var hittar jag Självsnäll projektet?
Du hittar det både här på min blogg och i Facebookgruppen: Projekt Självsnäll.

Vad kostar det och behöver jag anmäla mig?
Det kostar absolut ingenting och du behöver inte anmäla dig. Du väljer själv hur mycket du vill delta.

Förberedelser
Att förbereda sig är klokt. Det hjälper dig att höja din motivation och hålla riktningen under projektet. Idag får du ett dokument av mig som du kan använda som inspiration eller skriva ut och fylla i för att stötta dig själv under resan. Dokumentet laddar du ned här:

Hur fyller jag i dokumentet?
Börja med att fundera kring vilka vanor du vill ha i ditt liv om 100 dagar. Vill du träna mer regelbundet, äta sundare eller kanske mer närvaro i livet? Använd ett dokument för varje vana.

Beskriv sedan varför det är viktigt för dig att ha den här vanan. Kanske handlar det om att du vill bli friskare, starkare och piggare, kanske längtar du efter lugn och balans, kanske vill du känna dig full av energi och glädje.

Hur ska du stötta dig själv? De flesta av oss brukar tänka att hälsa handlar om disciplin, men det leder ofta till stark självkritik de dagar man har mindre motivation. Genom att tänka ut hur du ska stötta dig själv under resans gång, hjälper dig att fokusera på självsnällhet och det skapar istället motivation. Kanske du stöttar dig själv genom att frigöra tid till din hälsa i kalendern eller kanske genom belöningar eller om du behöver hjälp av någon som peppar dig. Kom ihåg att positiv feedback skapar större motivation när det kommer till att förändra ett beteende.

Vad behöver du för att lyckas? Litteratur, en PT, en kurs, träningsredskap eller ett träningskompis? Det kommer stunder av lägre motivation eller situationer där du brukar tappa drivkraft och komma ur banan. Så vad blir ditt knep att ta dig ur det? Ligg steget före dig själv.

Varifrån kommer din motivation u? Är det glädje, målfokus, utmaning eller kanske kamratskap? Så hur kan du använda det för att hitta tillbaka till drivkraften under tuffare stunder? Och kanske du har några peppande meningar, bilder eller musik som kickar igång motivationen inom dig? Ska du kanske göra din alldeles egna pepplista i Spotify.

När du har hittat svaren så har du kommit en lång bit på väg.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.