Dag 1 – nu börjar vi

Välkommen till första dagen av vårt Projekt Självsnäll. Känner du dig peppad? Det gör jag. Som du säkert redan vet så är det lät att känna stark motivation och glädje i början när man har bestämt sig för att komma igång med nya hälsosamma vanor. Ofta känns det lätt att göra det du har bestämt dig för, du har både drivkraft och glädje och känner dig stark och övertygad om att du kommer att klara den här tiden galant. Den motivationen ska vi använda, men samtidigt ska vi använda oss av den kunskapen vi har om hjärnan för att skapa långsiktiga vanor.

Långsiktighet
När jag skapar en ny vana så beskriver jag min riktning för min hjärna. Just nu handlar det om att jag ska känna mig fri i min egen kropp. Om 100 dagar kommer det vara självklart för mig att träna regelbundet och jag kommer att orka springa en mil igen. Jag visar min hjärna en bild av hur jag lätt och smidigt springer i skogen. Det är min riktning.

För att orka springa en mil kräver det att min kropp är stark, balanserad och frisk. Alltså behöver jag börja bygga upp muskler, psyke och kondition. Men min hjärna behöver också vara med på tåget för att hålla fast vid målet hela vägen. Därför börjar jag riktigt långsamt. Även om jag känner mig motiverad och redan nu vill sätta på mig löparskorna, så bromsar jag mig själv och fokuserar på promenader och kortare styrkepass på min vibrationsplatta. Det ska vara löjligt lätt för mig att klara av det jag har föresatt mig att göra första veckan. Två kortare pass på min vibrationsplatta och fem promenader blir det. Fem promenader får jag gratis, eftersom jag har hund.

Flera vanor
Går det att arbeta parallellt med olika delmål? Det gör det absolut, särskilt om du börjar långsamt. Jag själv kommer att jobba med träning, mat och andlighet. När det kommer till maten har jag mycket gratis, eftersom jag redan äter sunt. Men det har för min del den senaste tiden blivit en hel del vardagssnaskande, som jag vill sluta med. Om du vill införa nya kostvanor, så börja med en sak i taget. Kanske du till och med ska starta med att lägga till något istället för att dra ifrån. Som att få in regelbundenheten i kosttillskott eller lägga till en grön smoothie några dagar i veckan.

Hur stöttar jag mig själv?
Jag kommer att stötta mig själv, genom att hjälpa min hjärna med all den kunskap jag besitter kring vad den behöver för att skapa nya vanor.
Börja långsamt – små delmål varje vecka.
Regelbunden incheckning – påminna hjärnan om projektet genom att se över hur långt jag har kommit, avsätta tid i kalendern för min hälsa och ofta se bilden av mig själv fri och stark i kroppen.
Små belöningar – varje fredag får jag en belöning. Kanske ett glas bubbel, nya träningskläder eller något annat jag längtar efter. För att fira och hjälpa hjärnan att vara motiverad.
Självsnäll – just frågan ”Hur kan jag stötta mig själv?” är det självsnällaste jag kan göra just nu. Jag ställer den varje dag och särskilt innan ett träningspass, för att påminna mig om att det handlar om självsnällhet och inte disciplin.

Så där börjar vår resa. Du har en riktning och du funderar kring hur du kan stötta dig själv på vägen. Men framförallt – börja långsamt för att orka hela vägen.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , ,

2 kommentarer till “Dag 1 – nu börjar vi

  1. Hej, jag har startat min självsnällhet genom att släppa ut lite känslor som inte fick plats på insidan, med tårar. En massage och ansiktsbehandling planerad sedan länge fanns också med. Jag tror mycket på att lägga till nya vanor framför tabort. Snart nog finns det inte plats för de man inte vill ha. Jag kommer återuppta att skriva tacksamheter varje dag. ♥️

  2. Första dagen på resten av mitt liv Jag kommer varje dag skriva tre saker jag är tacksam över och vArFör, en positiv Sak som hÄnt, tre Guldkorn, en sak jag gjorde bra och en sak jag lärde mig eller Gillar hos mig själv

    Jag ska träna något pulshöjande minst 20 min varje dag

    Jag ska ägna minst 10 minuter om dagen till meditation ‍♀️

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.