Vem är det som styr – känslorna eller du?

Idag vill jag ge dig ett effektivt verktyg inom Mindfulness. Ett verktyg som hjälper oss med stresshantering, men också för att hantera oväntade och obehagliga känslor som ilska, frustration, otålighet eller rädsla. Som när du lägger på luren efter ett otroligt irriterande samtal med din knäppa chef och det fullkomligt kokar inom dig, eller när datorn för tredje gången denna morgon kraschar eller när du har bestämt dig för att leva lite lättare och plötsligt hamnar på kondis med en vän och hon smäller i sig en stor saftig semla. Vad brukar du i vanliga fall göra i en sådan situation? Sparka i en dörr, skrika på den som befinner sig närmast, svälja frustrationen och känna dig arg resten av dagen eller beställa en selma och äta den med dåligt samvete? Mindfulness ger oss ett effektivt verktyg, som du inte behöver vara utövare för att lära dig praktisera. Utan oftast räcker det med att tänka på det ett par gånger, för att det ska kunna hjälpa oss att hantera våra känslor.

När du stöter på motstånd eller när en obehaglig känsla virvlar upp inom dig så kan du hantera detta genom SOAS.

Följ de här enkla stegen:

  1. Stanna upp. Ge dig en någon sekund och dra ett djupt andetag istället för att reagerar på känslan.
  2. Observera. Observera vad som händer omkring dig i den situation du befinner dig i och din iaktta känslan eller dina tankar. De är varken bra eller dåliga, de bara är.
  3. Acceptera. Acceptera situationen som den är just nu. Och acceptera den känslan som har kommit till dig.
  4. Släpp eller svara. Först när du har stannat upp, observerat situationen, utan att döma och accepterat den fullt ut är du redo för detta steget. Välj att tryggt och lugnt antingen släppa situationen eller välja att agera på ett visst sätt.
Skriv ned dessa ord på en lapp och ha med dig, så du använda dem när du behöver dem. Det är mycket effektivt.

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , ,

8 kommentarer till “Vem är det som styr – känslorna eller du?

  1. En jättebra övning. Just det där med att stanna upp och inte bäras i väg av vare sig känslor eller handlande är något som de flesta behöver träna på.
    Tack för att du påminner om det! Kram från Ulrika

  2. Tack Ulrika! Ja, i all sin enkelhet är den så effektiv! Men det är oftast det enkla som är det bästa.
    Ha en skön dag och kram tillbaka!

  3. SOAS hjälpte mig i min bearbetning av min skilsmässa. Så även vid stor smärta med tillhörande tankar och känslor hjälper detta verktyg. Kram på dig.

  4. Det var positivt att höra Marie-Louise! Jag tycker att du var både klok och modig som använde dig av ett Midfulness-verktyg för att må bättre i en sådan smärtsam process. Tack för att du berättar, jag hoppas att det inspirerar fler att prova SOAS. Kram

  5. Tack för ett jättefint verktyg!

    Skall ha detta i bakhuvudet och andas på det 😉

    Det är bra att stanna upp och jag brukar ofta göra det och andas men nu skalla jag lägga till även detta verktyg!

    Tack fina du!

    Kärlek ღ Anna

  6. Vad spännande, Anna. Hoppas att du får glädje av det. Jag tycker att det har varit mycket lärorikt. Kram

  7. […] en älskad snuttefilt som min egen meditation hade blivit för mig. Jag fick rådet att använda SOAS på min frustration och det gjorde övningarna uthärdliga, men tog inte bort motståndet. För att […]

  8. […] Två timmar senare skulle jag leda min kurs i mindful eating och jag blev plötsligt en smula nervös. Här stormar det i mitt bröst och hur ska jag då kunna prata om medveten närvaro, acceptans och att släppa taget?! Tills jag i nästa stund insåg – men det är ju precis vad jag behöver. Mindfulness. Jag gjorde det jag behövde göra, sedan satt jag mig en stund i avskildhet och koncentrerade mig på andningen. Gjorde SOAS -övningen. […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *