Hjälp kroppen att hjälpa själen att må bra

Kropp och själ. Tvåenigheten. I Sierra Leone där jag bodde och arbetade under ett år fascinerades av människornas sätt att hälsa på varandra. ”How the body?” ”How the soul?” frågade man medan man skakade varandras händer. Det är att visa en djup förståelse för att vi består både av en kropp och en själ. Ibland är vi starka och friska, men känner oss trötta mentalt och nedstämda. Mår vi bra då? Jo, kroppen mår ju bra – men att då svara ”Jajamensa!n” på frågan om du mår bra är inte riktigt ärligt.

.

.

Så hur hänger det här ihop egentligen? Kroppen och själen? I de flesta fall har de en förmåga att stötta varandra och med hjälp av den ena kan vi må bättre i den andra. Det kallas för ett holistiskt tänkande – helhetstänkande – kropp och själ hänger ihop.

Idag när jag får en ny patient går jag oftast först igenom kroppen. 
– Hur äter du? Regelbundet? Vad äter du? Äter du mycket snabbmat, godis?
– Äter du vitaminer eller kosttillskott?
– Gör du något roligt varje dag?
– Rör du på dig?

Inte för att ge dåligt samvete för att de äter en massa smågodis eller aldrig motionerar, utanför att ta reda på orsaken bakom nedstämdheten, viktökningen, tröttheten, depressionen, brist på motivation eller varför man nu söker min hjälp. Vi löser inga djupa traumatiska själsliga knutar genom att sluta äta kaffebröd eller börja äta vitaminer, men vi kan hjälpa kroppen att hjälpa själen genom små förändringar. Jag ser det gång på gång, hur människor med olika själsliga svåra symptom mår lite eller mycket bättre när de börjar strukturera sitt liv med några viktiga byggstenar.

– Regelbundna måltider
– En bra multivitamin och Omega-3
– Någon form av rörelse varje dag

Hur nere du än känner dig, även om du helst vill ligga i sängen hela dagen så är det bra om du fokuserar på att maten och rörelsen. Man behöver inte börja stort, ibland räcker det med att få i sig någon form av näring tre gånger om dagen och kanske ta en 10 minuter promenad. Det är viktigt att alltid börja där man står, inte börja där grannen eller din vältränade kollega står. Utgå från dig själv och din egen ork – alltid.

Du ska nu få ett schema som jag har utformat och ger till mina klienter. Det ligger ingen prestation bakom det eller att du ska försöka vara duktig. Utan endast en hjälp för dig att strukturera och påminna dig själv om de viktiga sakerna som du bör göra varje dag och som kommer att hjälpa kroppen att hjälpa själen att må lite bättre. Klicka på länken för att komma till pdf-en

Må bra (pdf)

Hur ditt Må-bra-schema används: 
Tanken är att du ska se till att äta så som du har bestämt, påminna dig om att äta vitaminer, röra på dig och en fjärde viktig del i livet – Fylla på energi. Med det menar jag att göra något man tycker är roligt eller mår bra av varje dag, t.ex. prata med en vän, Mindfulness, pyssla i trädgården, läsa en bok, köpa sig tulpaner, kela med katten, äta choklad, gå på bio eller blogga. Om man är riktigt nere, kanske inget känns roligt längre. Då får du försöka fundera över – vad som brukade göra dig glad förut- och se till att göra något av detta varje dag trots att det inte känns lika kul just nu.
I de stora rutorna längst ned på bladet  skriver du ned hur du ska sträva efter att äta, vilka vitaminer du ska få i dig och olika förslag på roliga saker du kan fylla på din glädje och energi med. Men viktigt att komma ihåg – börja där du står – inte för höga krav – små förändringar. Sätter du för höga krav, så kommer det bara lägga krokben för dig.
Sen kryssar du för varje dag om du har gjort som du förutsatt dig. Samt om du har fått din rörelse. När veckan är slut kan du fylla i en reflektion  om det har varit svårt, jobbigt eller om du känner dig lite bättre.

Om du vill:
Läs mer om Vitaminer.
Läs mer om rörelse
Läs mer om att fylla på

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

2 kommentarer till “Hjälp kroppen att hjälpa själen att må bra

  1. Jag är på väg 😀 för jag gör precis det här… utifrån mig själv och dagsform men jag har en plan och den ser ut som din. Vad glad jag blir .. tack ! kram

  2. Hej! Jag driver en blogg om hur det r att leva med depression och panikångest. Kolla in någongång och ställ gärna en fråga 😉

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *