Konsten att inte falla i sin egen fallgrop.

Dag 2 – på mitt Bästa jag- projekt. Jag är fortfarande lika entusiastisk och tycker att det är roligt att arbeta med min hälsa. Gårdagen gick bra både med mat och träning, men jag var inte uppbokad på något annat än att sitta med datorn i knät och skriva så det gick så bra. Idag är en vanlig arbetsdag, med klienter, administrativt arbete och möten, så det kräver lite planering för att få det att gå smidigt.

Mindfulnessövningarna går bra, för jag gör den direkt när jag går upp och när jag ska gå och lägga mig.
Maten kommer idag att ordna sig bra, det blir rester från gårdagen till lunch och en enkel grönsakswok med kokosmjölk på kvällen.
Så min fallgrop idag kan bli att få in träningen. Om jag har mycket att göra, så vill jag gärna prioritera bort den. Alltså, packar jag min träningsväska nu direkt och bestämmer att det blir någon timme styrka och kondition på gymmet idag – vid 10 -tiden då jag har en lucka innan lunch.

Ser du vad jag gör? Jag ligger steget före mina fallgropar och bygger en bro över dem. Jag känner mig själv ganska väl vid det här laget, så jag vet hur jag ska tacklas. Att ge sig själv några minuter på morgonen och planera för hur man ska trassla sig igenom dagen är ett bra sätt. Min vän Pirjo på Facebook frågade mig vad det är som krävs att vara så duktig – ”är det disciplin?” Nej disciplin är jag inge vidare på. Att lyckas med att uppnå ett mål handlar inte om disciplin – utan om inspiration, motivation och självkännedom. Motivation kommer jag prata om lite längre fram på vår resa, men självkännedom ska du få lite hjälp med idag.

Ingen känner dig själv så bra som du! Du har varit med dig själv i goda stunder och mindre bra stunder. Tillfällen du har lyckats och tillfällen då det inte har gått så bra. All denna kunskap är en bank med information som du behöver som en karta för att ta dig igenom snåriga skogar. Nu ska du få få ett utdrag ur boken Helhetsmetoden. Länken här nedan ger dig två sidor med frågor som hjälper dig att fundera ut hur du bygger en bro över dina fallgropar. Frågorna är inriktade på sug efter mat eller godis, men du kan även fylla i dem med fokus på att tappa motivationen eller hoppa över träningen. De kommer att bli en bra investering för dig att fylla i dessa frågor, du kommer ha stor nytta av dem.  Lycka till! Och du, om du vill koppla av med lite Mindfulness – så finns det gratis att lyssna på på min andra blogg – www.stresscoachen.nu. Du förtjänar att må bra!

Högrisksituationer (pdf)

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

1 kommentar till “Konsten att inte falla i sin egen fallgrop.

  1. Du är så bra tralla la, ha en bra dag. kram

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *