Tre lätta råd för att komma igång med din meditation

Precis nu avslutade jag en 45 minuter lång meditation. Lägg märket till vad du får för reaktion när du läste den meningen. Irritation? Avund? Nyfikenhet? Längtan? Eller kände du ingenting? Vad är din egen inställning till meditation?

Du behöver inte vara andlig, duktig på att koncentrera dig eller lugn för att meditera. Du behöver inte kunna någonting, för alla verktyg man använder i meditation använder du dagligen på olika sätt. Det enda svåra med meditationen är att göra det. Det är egentligen precis som med fysisk träning, det svåra är att komma igång. Du får tankar som
– Jag hinner inte idag
– Jag mår så dåligt idag
– Jag gör det sen
– Jag behöver koppla av med teven istället
– Jag kommer bara bli störd
Eller kanske du får känslor som trötthet, stress, misströstan, osäkerhet eller sug efter något annat. Kanske det dyker upp någon situation som helt enkelt stjäl din uppmärksamhet bort från övningen.

Under mina 45 minuter så for mina tankar gång på gång till andra saker än fokus på att vara i nuet. Jag tänkte på ljud jag hörde, vad jag ska göra under dagen, hur det kändes i kroppen, vad jag ska blogga om osv. Gång på gång fick jag också impulsen att avbryta för att det kändes tråkigt, jag blev rastlös, stressad eller fick en bra idé som jag ville genomföra. Och varje gång tankar och känslor tog mig någon annanstans, varje gång förde jag varsamt tillbaka tankarna till nuet. Så varje liten utflykt, blev ett tillfälle att öva fokus och uppmärksamhet.

Vill du börja meditera eller börja med Mindfulness? Här är tre steg för att underlätta för dig att komma igång.

1. Bestäm ramarna för din meditation. Besvara frågorna
– Hur ofta vill jag meditera?
– När på dagen vill jag meditera?
– Hur länge?
– Vilken metod?
Om du är nybörjare så rekommenderar jag att du utgår ifrån någon av de vägledda cd i mindfulness som finns att beställa på Mindfulnesscenter. Eller gå in och få gratis övningar på min andra blogg stresscoachen.nu

2. Bestäm en intention med din meditation. Varför vill du meditera, vad vill du uppnå? Är det att bli lugnare? Mindre stressad? Handlar det om att försöka stå ut med en smärta i kroppen eller i själen och ta hjälp av meditationen för att minska lidandet? Vill du öka kärleken till dig själv eller din omgivning? Bestäm intentionen och bär med dig den antingen om det är en ny för varje gång du mediterar eller om det är samma varje gång.

3. Gör det. Trots att hinder dyker upp, tankar och känslor försöker få dig att strunta i det så börja med att sätta dig eller lägga dig där du har tänkt dig att meditera och ta det därifrån. Lägg märket till och observera dina olika tankar och känslor. Döm inte det som dyker upp, utan konstatera bara att det finns där. Vi har alla sådana tankar och känslor, så det handlar inte om andlighet, duktighet, disciplin eller något annat. Det är så det är.

Och slutligen. På Mindfulnessinstruktörsutbildningen fick vi lära oss tre viktiga saker att tänka på inför varje övning
– Tänk ut avsikten innan varje övning – vad vill jag uppnå?
– Släpp sedan alla förväntningar på att du ska uppnå något eller erfara något speciellt under övningen.
– Upptäck vad som händer.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , ,

3 kommentarer till “Tre lätta råd för att komma igång med din meditation

  1. HEJ,
    nu är även jag tillbaka, blev utslängd eller slängde ut mig själv, från min alkoliserade mamma, för en vecka sedan, när jag var där med dotter och man, för att njuta av semester.. Det tog hårt på mig och min självkänsla, blev bla kallad ”feta lata kossa”. Min dotter som är 6-år sa till oss att sluta bråka. Då bestämde jag mig att en gång för alla packa mina väskor, nyss kommit till henne från Umeå till Göteborg, och lämna henne och hennes bättre kompis/familj: alkoholen. (inget nytt problem detta )

    nu är det lite mer inre frid i mitt hjärta och jag skall börja jobba med mig själv och mitt välbefinnande…

    // elisabeth i Vännäsby

  2. Waow Elisabeth! Det värmer mitt hjärta att du tog det steget. Och kanske var det det bästa även för din mamma?
    Framför allt ger du din dotter en förebild att växa upp med, en mamma som sätter sunda gränser och visar att det inte är okej att trampa på andra och säga elaka saker. Det är en stor present både till dig och till din dotter.
    Har du pratat med AAs anhöriggrupp? Det har så bra stödgrupper och att ta kontakt med dem kan också vara ett sätt att jobba med sig själv.

    Tack för att du berättade. Var rädd om dig själv. Du förtjänar att må bra.

  3. […] Återhämtning Lek och vila. Arbete och vila. Stress är inte farligt så länge du finner stunder för återhämtning. Hur ser din återhämtning ut? När får du in den i ditt liv? Samma sak här som allt annat – börja långsamt. Kanske tre minuters meditation några dagar i veckan, för att långsamt öka på. Här kan du läsa mer om hur du gör meditation till en vana.  […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *