Kan man banta med mindfulness?

”Sen jag började med mindfulness har jag slutat tröstäta” sa en av mina kurskompisar på intruktörsutbildningen i mindfulness. ”Jag tänker efter innan jag stoppar något i munnen, det har jag inte gjort förut.”

Själv har jag också märkt det. Under fyra dagar arbetade jag intensivt med att skriva på vår bok i mindfulness och alltid när jag jobbar med ett gigantiskt projekt under tidspress så brukar jag överäta. Så har det alltid varit sedan jag gick på universitetet och tentapluggade med en stor skål godis bredvid mig. Men den här gången jobbade jag fokuserat utan att stoppa mig själv full med en massa skräp. Jo, jag åt både ris och pomfrittes  under en dag, som jag inte brukar göra, men det var för att jag lämnade över allt som hade med näringsintag till min sambo och då blev det lite kolhydratsfrossa (till hans stora glädje).

Jag är medveten om mitt sug efter godis och annat, men jag handlar inte på suget.

Så vad betyder detta? Kan man banta med mindfulness?

Fråga är – kan man banta överhuvudtaget? Min kollega Cathrine och jag tror inte på att banta sig smal, för vad som händer är att du kommer att gå upp i vikt igen så fort du slutar att banta. När du arbetar med mindfulness blir medveten om ditt sug, men du behöver inte göra något åt det. Du tränar dig i att vara i nuet och kunna stanna kvar i känslor och tankar som har med till exempel stress, ängslan och trötthet att göra, istället för att försöka dämpa eller förhöja dina dem med hjälp av mat.

Medvetande – stanna kvar i suget
Att bli medveten om vad som ligger bakom ditt sug, är det första och största steget du tar till en förändring. Vilka känslor och vilka tankar driver dig till att vilja stoppa något i munnen? Bara vetskapen om vad det egentligen handlar om, brukar lugna suget.

Varför handlar vi nästan alltid på ett sug? Har du prövat att stanna kvar i känslan och iaktta den och vad det gör med din kropp och ditt sinne? Var sitter suget? Hur känns det? Vad händer medan du fokuserar på suget, förändras känslan? Ökar det eller minskar det? Försvinner det?

Genom att öva på att stanna kvar i suget, så kommer det att bli lättare för dig att stå emot. Nästa gång du känner ett sug, så prova att göra övningen nedan och se vad som händer.

Denna övning är tagen ur  Mindfulness i vardagen av Ola Schenström:

  1. Stanna upp så fort du lägger märke till tankar på, känslor eller kroppsliga förnimmelser kring det som du har ett sug efter.
  2. Lägg särskilt märket till känslor av obehag som oro, rastlöshet, irritation, spänningar, rädsla och bedrövelse.
  3. Stanna kvar i känslan – observera den – följ den som om den var en våg som du surfar på tills den når stranden och upplöses.
  4. Bara var med känslan och suget acceptera suget tills det släpper.

Bilden är tagen av Zara till Cathrines och min bok Du är mer än vad du äter 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , ,

2 kommentarer till “Kan man banta med mindfulness?

  1. Skall testa! Jag bantar inte, men är världens gottegris och ger för det mesta efter för suget…inte bra för varken tänderna eller hälsan…

  2. Jag bantar inte men försöker tänka på vad jag äter, hur ofta, äter allsidigt, äter gott och framförallt rör på mig. Den kombinationen är ”banta” eller hålla måbravikt för mig. Med bra coach, råd och rätt inställning kan man förändra mycket genom att tänka annorlunda, bli medveten och bryta gamla vanor. Nästa gång jag är sugen på det där lilla extra ska jag tänka Mindfulness. Tack:))

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *