Sluta grubbla och börja leva

Oroar du dig? Tänker på dina nära och kära med ett liten gnagande känsla av att något kanske skulle kunna hända dem? Tänker om och om igen samma tanke om att det kanske går åt skogen på mötet imorgon eller med ekonomin denna månad. Vad ska hända? Hur kommer det att gå? Kommer jag verkligen klara det? Små irrbloss av tankar och bilder i ditt huvud som för med sig olika grader av ångest, nervositet och ibland panik. Det är energikrävande och kan tära både på nattsömn och vardagsglädje. Men vad är det som händer egentligen när vi helt enkelt inte kan släppa en oroande tanke? Hur kommer det sig att det utvecklas till grubblerier?

Professor JoAnne Dahl  berättar i en intervju till SvD (8 april 2008) om att det är vår egen tendens att försöka fly det som gör ont, som ligger bakom vårt grubblande och vår oro.

”–Försök att så energiskt som möjligt att inte tänka på ett misstag du gjort, personen du sörjer eller de irriterande ljuden från grannen, föreslog JoAnne Dahl för mig.

Resultatet var givet. Ju mer vi försöker undvika eller undertrycka jobbiga tankar och känslor, desto starkare blir de. Det är en lag som alla människor som brottas med tvångstankar eller tvångsmässigt grubbel väl känner till.”

Men vad kan vi göra istället? Hur får vi bort den där oroande tanken i huvudet? Jag ska ge er några tekniker som kan vara värda att prova när det tankar och känslor snurrar.

1. Följ med hela orostanken ut istället för att försöka undvika den. Ställ dig frågan – Vad är det värsta som kan hända? Även om det känns som om just det värsta är outhärdligt, så om vi vågar tänka den tanken blir den mer uthärdlig.

2. Acceptera oron. När du har accepterat att situationen är som den är och att du faktiskt känner som du gör, då är det lättare att göra något åt det du oroar dig över. Sätt ord på oron – skriv eller berätta för någon som du tycker om. När snurrande tankar får konturer i form av ord är det lättare att acceptera.

3. Gör något åt det. Kan du förbereda dig för mötet du oroar dig över? Göra upp en budget och sälja något på Blocket? Dela din oro med någon och be om hjälp att hitta en lösning.

4. Mindfulness. Idag finns ingen så genomforskad teknik som mindfulness när det gäller stress, orostankar och psykisk smärta. Att börja regelbundet att meditera hjälper dig redan på cellnivå att släppa obehag och ångest. Prova mina gratis mindfulnessövningar. 

Slutligen vill jag rekommendera en mycket bra bok för den som vill gå in lite djupare med att jobba på att få bort sin oror. Boken heter ”Sluta grubbla och börja leva” och bygger på en variant av KBT som heter ACT  (Acceptance Commitment Therapy), som fokuserar på att acceptera för att lättare kunna gå vidare.

”Oroa dig inte. Antingen kommer det lösa sig och då finns det ingen anledning att oroa sig, eller så kommer det inte lösa sig och då kommer oro inte göra någon nytta.”
Hans helighet Dalai Lama

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

4 kommentarer till “Sluta grubbla och börja leva

  1. Klokt. Har inte provat mindfulness men övriga 3 försöker jag använda med varierande framgång.

  2. Efter mina år med mindfulness, så verkar det nu som om den där oroar-personligheten som jag hade tidigare, mer eller mindre försvunnit.
    Mindfulness, tacksamhetsträning, meditation och vetskapen om att tankar ”bara” är (automatiska) tankar – och därmed något som jag inte behöver bry mig om/oroa mig över – det är de metoder/kunskaper som gjort att oron släppt.

    Så jag v e t att det hjälper och förändrar.

    ♥ ♥ ♥

  3. Jag har alltid varit typen som oroat mig för mycket och över för många småsaker. Mitt mantra, som har hjälpt mig genom åren, är lånat från Mark Twain: ”I have spent most of my life worrying about things that have never happened”, vilket är mitt liv i ett nötskal.

  4. Jag är en person som engagerar mig i allt o alla, o då o oroar jag mig med för olika saker som kan hända den o den….

    Tack för dina goda råd! ska kolla på Mindfulness!!
    Kram / H

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *