Det är bra för hälsan att vara bra nog

Det är skönt att vara duktig. Att göra något riktigt bra. Men ibland kan det vara befriande att bara slänga ifrån sig duktighetsmanteln och ta en paus ifrån att vara duktig. Här kommer några övningar mot att bli mer Good enough eller som vi säger på svenska ’bra nog’. Välj ut en och pröva den idag.

Byt ut ordet duktig
Varje gång du tänker eller säger ordet duktig om dig själv eller andra, så byter du ut det mot en positiv egenskap. I stället för ”Nu var jag duktig som ringde på det där nya jobbet”, så säger du ”Nu var jag modig och smart som ringde på det där nya jobbet .” Eller i stället för ”Vad duktig jag var som inte föll för frestelsen vid fikapausen” säg ”Vad starkt av mig att inte äta av kanelbullen”. På så sätt uppmärksammar du dina bra egenskaper och översätter ditt behov av att prestera till något positivt om dig själv.

Skriv egenskapsdagbok
Prestationsprinsar och prinsessor har ett aldrig sinande behov av bekräftelse. Det kan hävas genom att du börjar föra dagbok över dina positiva egenskaper som du använder dig av under dagen. Du blir den som uppmärksammar ditt genuina jag och fyller på ditt eget behov av bekräftelse.

Säg ett ”nej ”om dagen
Du som vill finnas till för andra och sprida kärlek och omsorg omkring dig, men ofta själv hamnar i andra rummet behöver träna på att sätta gränser. Om du inte kan respektera dig själv och dina gränser, kommer ingen annan heller att göra det. Börja utmana dig själv genom att ha som mål att säga ett ”nej” om dagen. I stället för att automatiskt tacka ja till ett projekt på jobbet, en middag i helgen eller att hjälpa grannen att flytta – så avböj. Det går att göra det vänligt, men bestämt. Säg ”Tack, vad glad jag blev att du frågade, men just nu har jag ingen möjlighet att hjälpa dig.”

Våga vägra vara duktig
Är du lika rädd för att framstå som värdelös som en flygrädd är för att sätta sig i ett plan? Får tanken på att inte duga eller vara medelmåttig, dig att kallsvettas och ägna en stor del av din tid åt att göra saker så perfekt som möjligt? Då har du stor nytta av att exponera dig för just det du är rädd för. Precis som spindelfobikern lär sig att spindlar inte är farliga genom att utsätta sig för dem. Prova att vara lite latare, lite slarvigare och mer opålitlig och se vad som händer. Strunta i att städa innan gästerna kommer. Säg nej till att jobba övertid.  Stavningskolla inte mejlen innan du skickar iväg dem. Ha mobiltelefonen avstängd i två timmar. Ligg på soffan och gör absolut ingenting. Lägg dig inte i när sambon eller barnen lagar mat/städar/tvättar. Håll helgen obokad och gör vad som faller dig in och så vidare. Utsätt dig för att vägra vara duktig.

Vad väljer du att öva på idag?

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

4 kommentarer till “Det är bra för hälsan att vara bra nog

  1. Har funderat mycket på ordet ”duktig” … Min pojkvän och jag pratar ofta om just det ordet. Vi försöker få bort det så mycket som möjligt ur vårt vokabulär, men det är så svårt när hans 9-åriga dotter kommer inrusande ”titta vad jag har ritat”, ”kolla, nu ska jag dansa för er”, ”kolla, jag har städat rummet”, etc … Det är ofta vi inte vet hur vi ska uttrycka oss istället för att använda ”duktig”.
    Jag kan prova ibland med om hon t ex kommer inrusande och visar upp en dans, då kan jag säga ”Åh vad roligt du verkar tycka det är”, men då känns det som hon kanske tror jag inte tycker hon är bra på det hon gör, eftersom jag inte säger det … Det känns stundtals så svårt hur man ska uttrycka sig bäst …
    Tack för en fin blogg. Läste din artikel i Hälsa. Jättefin.
    Kram Lina

  2. Lina, vilken bra fråga du lyfter upp! Hur gör vi med våra barn – ska inte de få känna sig duktiga? Jag tror att du är inne på helt rätt spår där vad det gäller din pojkväns dotter. Ett barn behöver inte bli bekräftad med ”duktig” eller få sitt arbete eller det de gör värderat. Ett barn behöver bli bekräftat genom att det är sett och älskat som det är. Därför räcker det genom att säga ” Oj, titta du har ritat” eller ”Nämen har du städat rummet?!” Det är vi vuxna som tror att barnet behöver känna sig värderat på duktighetsskalan. Eller så kan man bekräfta barnens egenskaper ”Du har ritat – vad påhittig du är” eller ”Vad noggrant du har städat ditt rum”. Och när hon dansar ”Du är så snabb/fin/begåvad” eller ”Vad jag tycker om att titta på dig när du dansar – det gör mig så glad”.
    Men jag håller med dig Lina, det är lite knepigt och kräver övning.
    Vad roligt att du du tyckte om min artikel i Mat&Hälsa. Jag har själv inte läst tidningen. Spännande…
    Varm kram Maria

  3. Hua så träffande! I synnerhet sista rubriken, där formligen vred jag mig av obehag inför tanken 🙂 Sannerligen helgen och veckans utmaning/målsättning att öva på! Tack

  4. Vilken bra blogg, tack!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *