Vårambitioner

Marken har kommit fram igen under snö- och slasktäcket. Solens mjuka strålar torkar bort de sista drivorna så att den första envisa grönskan kan kika fram. Det är vår!

Och förutom naturens pånyttfödelse ser vi med våren plötsligt en annan förändring i skog och mark. Skogsvägar och strandpromenader börjar befolkas med färgglada, svettandes och flåsandes motionärer, som vill få ordning på kropp och hälsa innan sommaren. Själv var jag för en stund sedan ute och sprang med mina vintertrötta ben.

Men min kära vän – vad är det med oss ambitiösa män och kvinnor när det kommer till träning? Hur kommer det sig att de flesta av oss redan den kvällen vi bestämmer oss för att ”Imorgon är det dags!” – så sätter vi skyhöga förväntningar och mål? I vintras när jag hade varit träningspassiv under ett par månader efter en elak influensa, kastade jag med lust och glädje stor ut och sprang en mil. Det fick jag dyrt betala för; inflammation i en sena och konvalescent i åtta veckor.

Inta alla är vi begåvade med en sådan träningskunnig och erfaren sambo, som vad jag har. Han satte härom dagen sig ned och skrev ned hur mycket (eller lite, som mitt överambitiösa jag genast tänkte) jag får springa per vecka under två månader. Långsamt, långsamt ska jag vänja kropp och själ vid löpningen igen för att inte hamna i samma konvalescensfälla igen.

orka

En av mina kloka klienter berätta för mig att hon är nöjd om hon bara tar sig till gymmet och byter om några gånger i veckan den första tiden. Det är precis så vi ska resonera. Inte bara din fina, kloka kropp ska vänja sig vid ny belastning på leder och senor, din hjärna ska också hänga med. Om du precis som jag går ut för hårt, kommer du att tröttna snabbt och skjuta det stora, tunga och ambitiösa målet framför dig. Dela istället upp ditt mål i etapper och gå ut försiktigt. Var nöjd med dig själv och din ambition.

Var nöjd med varje litet eller stort steg du tar åt rätt håll!

Vill du också orka springa/jogga/lunka/gå en mil i sommar? Låt dig då inspireras av schemat jag fick gjort åt mig.
Mitt schema ser ut så här:

Pass 1 Pass 2 Pass 3
Intervall Lugnt Tempo
3+3 min
v.15 3 km 3 km 3 km
v.16 3 km 3 km 3 km
v.17 3 km 3 km 5 km
v.18 3 km 5 km 5 km
v.19 5 km 5 km 5 km
v.20 5 km 5 km 5 km
v.21 5 km 5 km 5 km
v.22 5 km 5 km 7 km
v.23 5 km 5 km 7 km
v.24 5 km 7 km 7 km
v.25 5 km 5 km 10 km
v.26 5 km 5 km 10 km
v.27 5 km 5 km 10 km
v.28 10 km 5 km 10 km
v.29 10 km 5 km 10 km
v.30 10 km 5 km 10 km
v.31 10 km 5 km 10 km
v.32 10 km 5 km 10 km
Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat

3 kommentarer till “Vårambitioner

  1. Klok sambo du har. Och du är klok som följer honom. Låter som ett perfekt schema att träna till. Springer du varannan dag eller hur har du lagt upp passen?

    Och tack för fina ord i min blogg!

  2. Ja, min sambo har lärt mig mycket. Han har även sagt åt mig att varva löpningen med vilodagar eller ett pass då och då på gymmet. Skona lederna med cykling eller styrketräning.
    Läste på din blogg att du också har kommit igång med löpningen. Härligt!

  3. […] Är du nybörjare? Ta det då lugnt. Sätt ett långsiktigt mål med en träningsform som får plats i ditt liv och som känns lustfylld. Börja med något lätt, öka långsamt och låt kroppen och själen anpassa sig. Läs gärna fler tips under Vårambitioner. […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *