Lucka 8 – hur du gör meditation till en vana

De flesta av oss kan hålla med om att det är gott för både kropp och själ att meditera regelbundet. Många människor jag träffar i mitt arbete vill inget hellre än att regelbundet börja meditera. När det väl kommer till att komma igång så är det på samma sätt som med träningen – man har en bra ambition att gå ut stort och sätter ett högt mål – vilket gör att lusten, motivationen eller glädjen går upp i rök samtidigt med första motgången. Idag mina vänner får du några råd i hur du kommer igång med meditationen och hur du hjälper dig själv att göra det till en regelbunden vana. Som vanligt – tänk som en maratonlöpare – börja långsamt och orka hela vägen. 1. Bestäm dig för att meditera två minuter fem dagar i veckan. Om du vill att en vana ska sätta sig, behöver du börja smått. Om du tycker det känns skönt kan du meditera längre, men lova dig själv två minuter och inte mer. 2  Bestäm en tidpunkt då det passar dig bra att meditera. Kanske tidigt på morgonen innan någon annan har vaknat. Innan sängdags, på lunchen, när du sitter på tåget hem från jobbet – en tidpunkt som återkommer för dig och som det är lätt att ta till. 3. När du väl börjar dina två minuter, koncentrera din uppmärksamhet på din andning. Om tankarna far i väg eller du upplever det svårt att koncentrera sig – för bara vänligt tillbaka din uppmärksamhet till din andning. Om du tycker att det är lättare, kan du lyssna på en av mina meditationer som du finner här.När du väl känner dig redo för att öka på din meditation så gör du det med några minuter. Lyssna på dig själv och ta små steg. Utforska. Var varsam mot dig själv. Skriv gärna ned anledningarna till att du vill börja meditera, som en liten motivationslista när det känns trögt.

Foto: Helena Böling

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , ,

4 kommentarer till “Lucka 8 – hur du gör meditation till en vana

  1. Precis vad jag behövde läsa idag. Tack för din fina kalender!

  2. Tack än en gång för denna ”livselixir” Maria!!
    Ska verkligen meditera!!! o NJUTA!!
    Kram Kram / H

  3. Jag är en av dem du beskriver i de första raderna 🙂 Men jag märker något annat som hindrar också, nämligen en rädsla inför den där inre rösten, om vad den ska ”säga”. Har väl att göra med rädsla för att ”cirklarna ska bli rubbade”.
    Så det är nog det som gör att jag uppfinner hinder inför att börja meditera (suck;-) ).

  4. Varmt tack Mikaela och Hillevi!
    Ann – du är inte ensam om att vara rädd för den inre rösten. Många ägnar ett helt liv åt att försöka fly ifrån den. Och det är inte konstigt för många gånger förknippar vi den med den där ”negativa rösten” som tjatar, gnatar och kritiserar oss till vardags. Men ta det lugnt och pröva dig fram. Du kan alltid avbryta om det känns läskigt. Två minuter brukar de flesta klara. Pröva och se vad du upptäcker.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *