Lucka 19 – tre sätt att låta Facebook stärka dig

Hur ofta är du inne på Facebook? Hur mår du när du har läst vad andra gör och hur andra mår? Särskilt nu i juletid, när vackra bilder på fina julgranar, inslagna paket och hundratals nygjorda köttbullar stoltserar på våra vänners väggar. Vad tänker du om dig själv när du läser hur bra det går för dina bekanta och hur duktiga vissa människor är? Gläds du av hela ditt hjärta för deras skull eller molar det lite i magen över att det var länge sedan du själv var ute och joggade eller att du faktiskt inte har hunnit med att baka pepparkakor med barnen ännu. Det är oundvikligt att vi jämför oss med andra människor på Facebook och har vi vaknat upp till en dag där vi inte känner oss på topp kan det kännas riktigt ledsamt eller irriterande att läsa om andras bravader.

Forskning kring Facebook som har genomförts vid Göteborgs Universitet, visade att endast 15 procent statusuppdaterar när de mår dåligt, men 8 av 10 facebookar när det har hänt något positivt. Är inte det viktigt att komma ihåg? Det vi ser är en retuscherad bild av verkligheten när vi läser vad våra vänner och bekanta gör. Vi ser inte när de har grälat med sin partner, har misslyckat för tredje gången med sitt körkortsprov eller hetsätit en chipspåse framför en dålig deckare. Vi ser inte det som gör ont eller som är skamligt, vi ser bara det som är nytt, roligt och beundransvärt.

Därför är det inte hela sanningen vi ser och att jämföra sig med vännerna på Facebook är som att jämföra sig med modellerna i veckotidningarna. Bilden på de nystrukna julgardinerna, visar inte pillerburken med antidepressiva som står på köksbordet.

Jag läste i Svd en intressant jämförelse mellan Facebook och alkohol, att det förstärker den känslan man redan befinner sig i.  Mår man bra och känner sig omtyckt kan självförtroendet växa ytterligare. Men är man nedstämd är det lätt att känna sig än mer ensam och misslyckad när andra går på roliga fester, får 30 kommentarer på sina fyndiga inlägg eller lägger ut det ena bildbeviset efter det andra på sitt lyckliga familjeliv.” (Idagsidan 100810)

Facebook kan få dig att känna dig väldigt ensam, men om du använder det på rätt sätt får det dig att känna dig som en del av ett nätverk – delaktig och betydelsefull.

Tre sätt att må bättre av Facebook: 

1. Ge ut så får du tillbaka. Att gilla, skriva glada tillrop och dela är något som värmer hjärtat på andra och det ger tillbaka.

2. Kom ihåg att det du läser på Facebook inte är hela sanningen, vi ser oftast bara den duktiga sidan av människor. Så det är ingen idé att jämföra oss med varandra.

3. Den viktigaste orsaken till att delta i Facebooks sociala nätverk är att få bli sedd och att få se andra. Där har mediet en viktig funktion. Så även om det stundom är ytligt, småtråkigt och missvissande – finns vänner där som visar att de ser dig när du behöver bli sedd.

facebook

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , ,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *