Hur du är extra snäll mot din kropp efter alla julkalas

Hur mår du efter allt kalasande på julmaten? Även om kanske du, precis som jag har ett nyttigt julbord, med goda råvaror och mindre socker, gluten och mjölkprodukter – får vi trots allt i oss massor som kroppen behöver jobba lite extra med.

image

Var extra snäll mot din mage och kropp i mellandagarna. Du har troligen fått i dig lite mer salt, fett, alkohol och socker än du brukar och det kan vara skönt att underlätta för kroppen att ta hand om det.

  • Drick lite extra vatten. Gör i ordning en tillbringare med några skivor rå ingefära och citron och drick under dagen. Hjälper njurarna att rensa ut salt och all vätskan som kolhydrater har fått din kropp att suga åt sig.
  • Gör dig en grön näringsrik smoothie med selleri, gurka, avokado och bladspenat för att snabbdetoxa och fylla på med extra näring.
  • Lägg även gärna en sked nyponskalmjöl i din smoothie, strö över frukosten eller gör dig en kopp stärkande nyponsoppa. Det sänker blodtrycket, fyller på med antioxidanter och håller dina leder smidiga.
  • Drick några extra koppar grönt te. Förutom alla stärkande antioxidanter så innehåller det L-theanin. Det är en aminosyra som verkar avslappnande och lugnar ner nerverna vid tillfällig stress, men också bra att använda för personer som har svårt att varva ner.
  • Se också till att ta en promenad varje ledig dag. Du kommer att må toppen av dagsljuset.
Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

2 kommentarer till “Hur du är extra snäll mot din kropp efter alla julkalas

  1. Tack Maria för denna underbara ”kur” !!

    Ha en fin dag!! Kram Kram / Hillevi

  2. Ja, det behövs verkligen en kur. Jag gillar inte alls julens frosseri och dina råd är både kloka och välbehövliga. Önskar en god fortsättning och Gott Nytt 2013.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *