Kroppens självkänsla

Tycker du om det du ser i spegeln? Är det roligt att sätta på sig nya kläder i provhyttens skarpa ljus? Är du nöjd med din hälsa, vighet, styrka och kondition?Om inte, hur mycket av din tid går åt till att kritisera det du ser och hacka på dig själv för att du inte har tagit bättre hand om dig.

Många män och kvinnor idag är missnöjda med sina kroppar. Så när värmen tvingar oss att klä på oss mer avslöjande plagg eller kanske klämma in vår lekamen i badkläder, känner vi ett stråk av missnöjdhet eller kanske till och med ångest.

Vi lever i en slags löfteskultur, där vi är övertygade om att vi kan ändra på vår kropp och vårt utseende om vi bara skärper till oss, blir disciplinerade och letar fram den där knivskarpa karaktären som alla lyckliga, smala och framgångsrika människor har.

Tänk om du kunde omfördela den energin som du i nuläget lägger på att känna dig missmodig över din egen kropp. Tänk om du kunde strosa ned på badstranden och känna dig fin i din bikini. Tänk om du kunde acceptera din kropp som den är just nu idag, öka kroppens självkänsla.

Det är då inte sagt att du ska strunta i hälsofarliga tillstånd och acceptera skadlig övervikt eller dålig hälsa. Utan istället acceptera den du är idag, för att öka din självkänsla och med hjälp av den lättare nå dina hälsomål tillsammans med den kroppen du har idag.

Här är några övningar du kommer att må bra att öva på.

1. Fundera över vad du vill med din kropp. Hur vill du att den ska kännas? Hur vill du att den ska må? Vart vill du att den ska ta dig?  Du ska alltså inte fokusera på hur den ska se ut, utan vilken funktion du vill ha. ”Jag vill att min kropp är smidig och stark” ”Jag vill känna mig sexig och självsäker i min kropp” ” Jag vill kunna springa fem kilometer och tycka att det är roligt”

2. Skriv ned vad du uppskattar med din kropp på en lapp. Kanske har du starka armmuskler, är vig, har mjuka fötter eller en läcker rumpa. Spara lappen och läs den då och då, för att motverka alla kritiska tankar du tänker om din fina kropp.

3. Var uppmärksam på vad du tänker om din kropp. Om en elak, negativ eller missnöjd tanke dyker upp – lägg den då vänligt åt sidan och tala om för dig själv något av det du skrev ned på din lapp. ”Nu tänker jag inte lägga mer energi på negativa tankar om min fina kropp. Jag har faktiskt väldigt snygga vader och mina ögon är extra klara idag.”

4. Om du vaknade imorgon med en perfekt kropp, vad skulle du göra då? Skriv ned en lista på saker du undviker att göra idag, för att dina tankar om din kropp begränsar dig. ”Köpa nya underkläder” ”Lära mig magdans” ”Gå på fest” ”Börja rida igen” ”Klippa gräset med bar överkropp”. Nu är det dags att börja leva det liv du vill leva. Börja beta av dessa saker, en efter en, med den kropp du har nu. Öva dig i att känna att du förtjänar att tycka om din fina kropp och leva det liv du vill leva. Öva dig i att stärka din kropps självkänsla.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , ,

2 kommentarer till “Kroppens självkänsla

  1. […] kroppövningar för att finna en respekt för våra kroppar. Därför tänkte jag dela med av en text som jag hittade på Maria Helanders fina […]

  2. Damn, I wish I could think of something smart like that!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *