Varför är du sugen på socker?

I nummer 2 av tidningen Mat & Hälsa som kommer ut nu i butiken imorgon skriver jag om sötsug och två olika metoder som du kan använda dig av när du känner dig sugen. Missa inte det fullspäckade numret – där vi även lottar ut Cathrine Schücks och mina böcker! matohalsa

Inför den artikeln frågade jag näringsrådgivare Sunniva Åhlstad om hur hon ser på sötsug och hon gav mig massor av kloka råd. En del kan du läsa i artikeln, men här kommer hennes text i sin helhet.

”Sötsug är enligt mig ett tecken på att man inte har ätit tillräckligt med ordentlig mat. Och mat av rätt sort. Äter man rätt sorts fetter, mycket protein och drar ner mängden kolhydrater i sin kost har an kommit en bra bit på vägen. Regelbundenheten i sina måltider är givetvis också viktigt, äter man en ordentlig frukost, lunch och middag och eventuellt ett bra mellanmål där emellan så är risken att suget kommer liten.

Om man mot förmodan har mycket sötsug så kan det vara så att man har brist på mineralen krom i kroppen. Krom är blodsockerreglernade och kan tas som tillskott. Vid krombrist kommer sockret inte in i cellerna vilket medför att vi blir sugna på något sött. Man bör tänka på att ta krom i formen GTF (glukostoleransfaktor) eftersom det är i den enda formen kroppen kan ta upp mineralet. Det är ett komplex av krom, B3 och tre aminosyror.  Tex. från märket Solgar.
Även mineralerna zink- och järnbrist kan ligga bakom ett konstant sötsug.

51VNsu+w7oL._SY450_

Sen kan jag rekommendera kosttillskottet Mulberry, som är ett extrakt av japanskt mullbärsblad. Denna är bra om man vill bibehålla ett jämnt blodsocker, framför allt efter måltid. Ett ämne i mulbärsbladet minskar omvandlingen av socker och stärkelse till glukos, vilket medför att socker och stärkelse inte tas upp i blodbanan lika lätt. Du bibehåller alltså ett stabilare blodsocker.

Img-HMULB-NE-60_1

Kokosolja, då givetvis ekologisk och kallpressad kan hjälpa dig att övervinna sötsuget. Det är en form mellankedjade fettsyror (MCT) med unik karaktär. Den omsätts och absorberas snabbt i levern och ger snabb energi både till musklerna och hjärnan, och lagras inte som fett. Hjärnan som föredrar socker som primärbränsle får samma snabba energi av kokosolja som av socker, men utan sockrets otrevliga biverkningar. Cocosa, den gröna etiketten, är ett bra alternativ.

cocosa_2

I sin dagliga kost kan man få god hjälp med den goda kryddan kanel! Den verkar blodsockerreglerande och ger dessutom en naturlig sötma.”

Toppenbra tips av Sunniva! Köp tidningen om du även vill ha mina råd och två unika metoder som hjälper dig att hantera ditt sug.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *