Tågmeditation

Under en dag som susar fram med möten och aktiviteter brukar jag njuta av att åka kommunalt. Att sitta i 30 minuter under lugn och ro på pendeltåget, buss eller tunnelbana och inte kunna annat än att vänta på att komma fram är så skönt. Lyssnar på en mindfulnessapp, läser eller bara funderar.

Idag satt Selma och jag på tåg ut till Vallentuna och jag unnade mig en sojalatte och en tidning. Det är vardagslycka. Vardagslyx.

vardagslyckaVad kan du göra när du åker buss eller tåg? Pröva denna enkla mindfulnessövning:

Stanna några minuter vid varje steg som följer i din mindfulnessmeditation.

  1. Börja med att bara iaktta vad som händer inom dig. Vilka tankar har du? Vilka känslor upplever du?
  2. Flytta sedan din uppmärksamhet till din andning. Utan att påverka din andning känner du efter hur andetagen känns i din kropp. När tankarna far i väg åt ett annat håll, tar du varsamt tillbaka dem till din andning.
  3. Nu väljer du att använda dina andetag till att andas in en känsla du vill känna och andas ut något du inte vill ha i ditt medvetande. Tänk i takt med dina andetag till exempel: ”Jag andas in lugn och jag andas ut stress”. Upprepa detta under några minuter.
  4. Dra tre djupa andetag och tacka dig själv för att du tog dig tiden att öva mindfulness.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather

Taggat , ,

1 kommentar till “Tågmeditation

  1. Tack för att du påminner med dom råden Maria. Jag brukar använda mig av min andning, då jag har lite ont av att åka kommunalt med allt folk.
    Ha en fin dag båda två 🙂 Kram <3

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *