Fasta – retreat för kropp och själ

Nu är jag tillbaka efter ett dygns migrän. Det händer tack och lov inte ofta längre att jag drabbas av migrän eftersom jag har hittat en fantastiskt bra kiropraktor. Men några veckors stress skapade den klassiska helgmigränen, som man får när man slappnar av. Hu, det var en riktig pärs.

Det passade bra att min sambo och jag hade beslutat oss för att fasta under påsken, eftersom jag ändå inte var sugen på att äta igår. Nu är jag inne på dag två av fastan och känner mig bra, men lite ynklig som jag brukar göra efter en ordentlig migränattack.

fasta

Jag har inte fastat på sex år, men innan dess brukade jag fasta fyra dagar till upp en vecka   en gång på år ungefär. Mycket för hälsan, men också för att det gav en skön själslig vila och andlig koncentration. Som mest fastade jag i tio dagar, men det var på ett hälsohem så då kunde jag bara koncentrera mig på mitt välmående. Det kan vara lite påfrestande att fasta när man har arbete och pressande vardag omkring sig.

Jag såg en intressant dokumentär på Vetenskapnes värld på svt tidigare i veckan. Den senaste tidens forskning tyder på att regelbundna perioder av minskat energi- och proteinintag, det vill säga perioder av fasta, kan göra oss människor friskare och bromsa åldrandet på många sätt. Därför tänkte min sambo och jag prova att fasta under fyra dagar för att sedan under en fem veckors period äta normalt under fem dagar – minska kaloriintaget till 600 kalorier under två dagar, som de rekommenderar i dokumentären. Vi är nyfikna på hur det kommer att påverka vår hälsa.

Hur gör man när man fastar?
För att må bra under tiden finns det några saker man behöver hålla sig till. Dricka mycket vätska, se till att hålla magen igång, undvika kaffe, nikotin, alkohol och vila mycket.
Jag börjar alltid med nedtrappning en dag – då jag äter soppor och smoothies, undviker kaffe, gluten, alkohol och mjölkprodukter.

Själva fastan dricker jag runt 2 dl juice fyra gånger om dagen, buljong två gånger om dagen, massor av örtte och vatten. Du kan inte hälla i dig juice så fort du är hungrig, eftersom det kommer att skjuta upp ditt blodsocker i höjden och göra så du mår sämre.

teFör att hålla igång magen, vilket inte är det lättaste när man inte äter, dricker jag mycket detox-teer. Även att lägga linfrön i ett glas vatten på kvällen och dricka det sega vattnet på morgonen ger en god smörjning av tarmarna. Men om det inte fungerar kan man göra som jag och köpa en engångs-lavemangspåse på apoteket. Låter lite äckligt, men det är en superduper skön rensning av tarmarna. Om man får ont i huvudet under fastedagarna brukar det hjälpa med ett lavemang.

Långa sköna promenader är bra, bastu och lättare träning. Torrborsta huden för att få igång cirkulationen, eftersom man ofta känner sig lite frusen.

Här nedan ser du receptet på min nedtrappningssoppa. Superenkelt. soppa

Fasta inte för att banta. Visserligen kommer det att påverka din vikt positivt, men den lyckan är kortvarig, eftersom du snart är tillbaka på din ursprungsvikt när du börjar äta igen. Fasta för att lägga om till sundare vanor, för att detoxa, för att låta kropp och själ vila, för hälsan eller för att ta mer tid för meditation och bön. Läs vad man säger på svt.se om fasta eller se dokumentären.

Men fasta inte om du inte är frisk, har diabetes, cancer, njur- eller hjärtproblem.  Fasta heller inte under en längre period om du är deprimerad eller mår psykiskt dåligt, eftersom du kan dippa i humöret när du avstår mat. Planera din fasta, så du inte beslutar dig dagen innan.

Jag återkommer med rapport om hur vi mår. Och tills dess, vill jag önska dig en riktigt glad påsk.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , ,

1 kommentar till “Fasta – retreat för kropp och själ

  1. Såg också dokumentären på svt och blev motiverad av att begränsakaloriintaget i perioder. Eftersom jag har små barn hemma kändes inte flerdagars fasta som ett alternativ. Däremot 2/7 och jag och min man började i förrgår och tänkte prova under 4 veckor. Det gick över förväntan första dagen och den upplevelsen som jag hade dagen efter fastedagen var att man inte åt lika mycket som manannars skulle gjort. Spännande att höra din fortsättning.
    Glad Påsk!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *