Våra tankar lägger krokben för vår träning

Igår vaknade jag tidigt trots det var helg. Kände mig utvilad och gick upp och satte på mig träningskläderna. Tog sedan med mig hunden, stoppade bra musik i öronen och gav mig ut på en joggingtur i skogen. Kallt, friskt och jobbigt – men för att jag bryr mig om mig själv. Min kropp tackar mig genom att vara frisk, stark och glad. Men hur kommer man dit att man ger sig ut i spåret eller till gymmet fast man helst vill ligga kvar i sängen eller sitta och mysa med te och smörgåsar i soffan?

mig

Många gånger gör vi oss otjänsten att tänka efter alldeles för mycket. Då är det lätt att blanda ihop sina egna tankar med sig själv. Låter det knäppt? Här kommer två exempel.
” Jag borde ge mig ut på en promenad, men jag är så himla trött”
”Jag behöver gå till gymmet, men jag har sådan dålig kondis”

I den första tanken tar tröttheten över och du stannar kvar hemma i din sköna säng. I det andra exemplet känner du dig misslyckad och skämmig och väljer att för den delen att stanna hemma. Det beror på att vi upplever våra tankar så starkt att vi tror att vi är dem. Men vad händer om jag berättar för dig att du inte är dina egna tankar – du är en människa som har tankar. Om jag går upp i mina egna tankar, skulle jag aldrig komma ut i spåret på morgonen eller till ett träningspass en eftermiddag. Jag skulle troligen gå och köpa en påse godis just nu och smälla i mig, eftersom mina tankar berättar för mig att jag är sugen och att jag minsann förtjänar massa godis eftersom jag varit så himla duktig i morse. Men jag vet – att mina tankar ständigt berättar de här sakerna för mig och att jag kan luta mig tillbaka och betrakta mina egna tankar för vad de är – tankar.

Vi går tillbaka till våra exempel. Vad händer om vi istället tänker så här:
”Jag borde ge mig ut på en promenad och jag är trött”
Genom att byta ut ordet ”men” till ”och” – ser vi att vi kan ha två saker inom oss samtidigt. Både promenera och vara trött.
”Jag borde gå till gymmet. Och just nu har jag en tanke om att alla kommer att stirra på mig för att jag flåsar och svettas.”
Du observerar och konstaterar att du har tankar om att andra kommer att stirra på dig. Genom att konstatera det, har du trots allt ett val. Att ta med dig dina knasiga tankar och gå till gymmet eller att välja att lyssna på dem och uppleva dig misslyckad.

Det kan hjälpa dig att skriva ned dina egna negativa tankar som brukar lägga krokben för din träning. Ta fram papper och penna och svara på frågan

– Vilka tankar och känslor brukar hindra mig från min träning?

När du har skrivit ned dina hindrande tankar svara på frågan

– Hur skulle jag kunna tänka istället?

Fyll en bank med hjälpande tankar. Och när en negativ tanke dyker upp se om du kan tänka ”Det här är en tanke, det är inte jag.”

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , ,

1 kommentar till “Våra tankar lägger krokben för vår träning

  1. MAn skulle kunna tro att du har varit inne i min hjärna och sprungit runt. 😉
    Det är ås tungt just nu att överhuvudtaget ha disciplinen att få något gjort överhuvudtaget…. T.o.m sånt som jag alltid tidigare tyckt om.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *