Det är omöjligt att fly från sig själv

mötaVilka är dina strategier för att ta hand om obehagliga tankar och känslor? Du har säkert massor med smarta metoder. Kanske du tänker ”Jag måste ta ett glas vin nu för att varva ned efter arbetsdagen” eller ”Nu köper jag den där chokladkakan för jag är så stressad” eller ”Nej, jag tänker inte gå på den där festen, för jag får verkligen panik när det är så mycket folk!”. Och troligen kommer du att bli lite mer avkopplad, kanske lite mindre stressad för ett ögonblick eller du slipper känna panik. Men – hjälper det dig på lång sikt? Hjälper de dig att bli en lugnare, mindre stressad och avslappnad person? Nej, flykt eller kontroll hjälper oss inte att hantera jobbiga tankar.

Enligt min erfarenhet som samtalsterapeut finns det bara en väg att hantera tankarna. Att möta dem. Ju mer du försöker fly dem, desto starkare blir de. Men att se dem rakt i ögonen, att stanna kvar i dem hjälper dig att hantera dem. Pröva idag att göra tvärt emot vad du brukar. Istället för att fly eller försöka kontrollera tankarna genom till exempel distraktion, testa att stanna kvar en stund i dem. Fundera kring hur de känns. Var de sitter i kroppen. Upplev vad som händer i kroppen när du stannar kvar. Se vad som händer – om det så bara är för ett kort ögonblick.

Imorgon ska vi prata om ett sätt att hantera de obehagliga tankarna genom Decentrering. Välkommen tillbaka då.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , ,

1 kommentar till “Det är omöjligt att fly från sig själv

  1. Det här är ett intressant ämne för mig eftersom jag har stora problem att kunna ”stänga av” min överaktiva hjärna så att kroppen ibland kan få vila. Nu är ju det här ett problem som för mig följer med mina diagnoser Asperger och ad/hd så jag har kanske inte samma möjlighet att göra något åt det som en del andra har.

    Jag kan inte alltid unna mig att möta alla mina jobbiga tankar eftersom ältandet hör till diagnosen och inte är helt ”normalt” eller vad man ska säga. Iaf, när jag inte kan somna pga centrifugen som går på högsta hastighet uppe i huvudet då brukar jag göra så här: Jag tänker mig stå i en rund hall med dörrar åt alla håll. När jag får tag i en jobbig tanke som inte vill ge med sig så ser jag mig om i hallen efter den dörr som öppnats och släppt ut tanken. När jag hittar rätt dörr så släpper jag ut tanken där och stänger dörren. Hårt. Jag visualiserar hur jag stänger dörren om det jobbiga om och om igen, tills tanken släpper sitt grepp om mig.

    Jag gör detta om och om igen, tills det känns lugnare i huvudet och kroppen. Sen tänker jag mig att jag sitter eller ligger och vilar i en lugn skogsdunge, helt tom på andra människor. Där vilar jag tillsammans med min hund och alla smådjur som bor där, som ekorrar, fåglar, rådjur m.m. På det här sättet brukar jag somna. Låter fånigt kanske, men jag berättar det här för det kanske kan hjälpa någon annan som, liksom jag, har en ältande centrifug i huvudet som inte vill stanna. Det finns liksom ingen stoppknapp, konstruktionsfel kan man tycka, men sånt är livet.

    Ser fram emot att läsa fortsättningen på det här ämnet imorgon.
    Sov så gott!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *