Träna kroppen och självkänslan samtidigt.

Du har hört det till leda – myndigheter, media, utövande vänner och läkarna tjatar ständigt om det. Och nu kommer även jag att prata om det. Regelbunden träning är bra för dig!

Denna gång ska du få höra om träning i ett litet annat perspektiv, för vi ska inte prata om din fysiska hälsa eller ditt midjemått, vi ska prata om din självkänsla.

Idag finns det tydlig forskning som pekar mot en intressant sak, nämligen att regelbunden träning ger bättre självkänsla. Sålunda kan du genom att börja eller fortsätta att röra på dig bli starkare i din självkänsla. Du behöver inte utöva hårdträning eller satsa på en atletisk kropp för att få effekt i själen, det räcker med måttlig och regelbunden träning.

Att du rör på dig leder först och främst till ett förbättrat självförtroende, att du känner att du klarar av din träning och ökar din tilltro till dig själv. Så småningom märker du att i takt med att din kondition ökar eller du blir en smula starkare, så får du en mer positiv självuppfattning. Forskningen visa att detta sker, även om det inte skulle bli några radikala mätbara resultat i form av viktminskning eller större muskler. Alltså får du en varmare inställning till dig själv, därför att du känner att du klarar av träningen och arbetar med något som bara är för din egen skull.

Dessa goda nyheter kan vi också krydda med faktumet att kroppen producerar gladhormoner vid träning, du sover bättre och stressen sjunker. Saker som också bidrar till att ditt välmående och din självkänsla ökar.

Är du nybörjare? Ta det då lugnt. Sätt ett långsiktigt mål med en träningsform som får plats i ditt liv och som känns lustfylld. Börja med något lätt, öka långsamt och låt kroppen och själen anpassa sig. Läs gärna fler tips under Vårambitioner.

Är du erfaren tränare? Sätt lite nya mål eller pröva en ny träningsform. Satsa på en träningsvecka på semestern, en personlig tränare eller en härlig belöning att se fram mot när du nått ditt mål. Att nå uppsatta mål stärker vår självkänsla.

Så var du än befinner dig på träningsnivån, boka ett planeringsmöte med dig själv idag. Fundera över hur du vill att din träning ska se ut om tre månader och skapa delmål på vägen. Boka in din träning i kalendern och även om du skulle bli sjuk, så se till att denna tid är avsatt för träning – ta en långsam promenad istället, läs en träningstidning eller använd tiden med att planera din fortsatta träning. På så sätt tappar du inte vanan och motivationen, även om kroppen inte alltid är med dig.

Källa: Modern Psykologi 2010

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *