Hälsostressad eller hälsosam?

 

Facebook översvämmas av käcka tankebilder med uppmaningar om att vi ska slänga ut Jante(-lagen), att vi ska fånga dagen och inte glömma bort att andas. Jag själv har under flera år skapat tankebilder och många gånger har även de haft klämkäcka budskap. Vi får också lära oss vad vi ska äta, hur vi ska meditera och motionera för att bli lyckliga och hälsosamma, från media, omsorgsfulla vänner på Facebook och teve.

Ibland blir det bara för mycket. Vissa dagar när jag har haft det stressigt och har svårt att orka med något annat än att bara ramla ned i soffan framför en dålig deckare – kan jag bli superirriterad på dessa käcka uppmaningar från mig själv eller glada lekmanskollegor.

gott

Vi lever i en spännande tid, där vi sitter på så mycket kunskap och forskning om hur vi kan äta oss friska. Och förutom att bli av med år av smärta eller medicin, kan vi beroende på vad vi äter bli piggare, gladare och mer balanserade. Vi har fått redskap till att skapa vår hälsa och påverka vår kropp.

Hälsostress
Samtidigt som vi tar del av det stora utbudet av insikter kring hur vi äter och lever sunt, gäller det att hitta en hållbar balans i vår egen vardag. Det är så lätt att ryckas med och förutom att vi vet vad vi ska lägga på tallriken, försöker vi hinna träna, meditera och ha en kreativ hobby. Vi sätter på tok för höga mål och pressar oss hårt för att lägga livspusslet.

I mitt arbete som samtalsterapeut möter jag många människor som upplever att deras hälsa gör dem stressade. När de inte lyckas med att träna sig pigga, äta sig friska och meditera sig harmoniska känner de sig misslyckade.

Motivation istället för disciplin  
När det kommer till vår hälsa har många av oss en förmåga att ha väldigt höga ambitioner som att lägga om kosten eller ändra på sina osunda vanor från en dag till en annan. Problemet är att när vi sätter för höga mål är det en liten del av vår hjärna; amygdala som kidnappar resurser från andra beslutsfattande och kreativa delar av hjärnan. Det går bra de första dagarna men sedan blir vi paralyserad och snubblar över vardagens bekymmer och utan vi vet ordet av har vi hoppat över promenaden och äter limpsmörgåsar framför teven.

Därför är det viktigt att dela upp målet i mindre delmål, vilket gör att vi kan tänka mer kreativt hur vi ska uppnå våra mål och känna oss mer sporrade. För mig tog det ett år innan jag hade lyckats hitta ett levnadssätt som var bra för min hälsa. Ett levnadssätt som även tillät avsteg ibland.

Jag är övertygad om att vägen till hälsa går genom motivation och inte disciplin – genom peppning istället för pekpinnar. Hälsa ska inte handla om av stränga regler, utan en strävan efter att vara tillräckligt hälsosam.  

Hälsosam istället för hälsostress
1. Var din bästa vän och coacha dig själv, istället för att klanka ned på dig själv de dagar du slarvar med maten eller träningen.
2. Lita på din egen kropp och upplev vad du mår bra av. En gasig mage, finnar eller trötthet efter maten ger dig mer kunskap , än en kvällstidningsrubrik om vad din kropp behöver.
3. Sänk ambitionsnivån i köket. Vad gör det om du äter mindre bra en dag, du kanske behövde prioritera en tupplur på soffan, istället för långkoket med linsgrytan.
4.  Släpp kontrollen i köket och låt hela familjen hjälpa till och vara med och bestämma.
5. När du ska ändra en vana tänk som en maratonlöpare – börja långsamt och orka hela vägen.
6. Om du märker att ditt hälsotänkande tar för mycket av din tid och du känner dig stressad av det du äter och gör, ta en hälsopaus och sök efter vad som gör dig glad istället för hälsosam. Glädje är det nyttigaste du kan ge dig själv.

(Krönika ur tidningen Mat och Hälsa nr 3)

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , ,

2 kommentarer till “Hälsostressad eller hälsosam?

  1. Precis mina tankebanor Maria. Skulle man följa alla hälsoråd så blir man ju helknäpp till slut. Jag suger åt mig russinen ur alla kakor som bluds och försöker äta nyttigt och efter egen känsla för vad som passar just mig. Tyvärr är socker en alldeles för god vän till mig och det skulle jag verkligen behöva dra ner på.
    Tack för alla goda råd och ha en skön dag 🙂 Kram <3

  2. Precis så är det! Jag kämpar och kämpar men faller till slut och slår då hårt på mig själv. Skammen och skulden bara ökar för varje gång. Tänk om man verkligen klarade av att tillåta sig tycka att tillräckligt bra är nog. Att göra så gott man kan och acceptera det. Tack för denna värdefulla insikt Maria! Den ska jag (försöka) meditera på 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *