5/2-metoden

Det är många som har hört av sig och undrar över det här med periodisk fasta eller 5/2-metoden som man hör talas om lite överallt. För några månader sedan visades en dokumentär på SVT om olika former av fasta och hur det påverkar vår hälsa positivt. Jag bestämde mig för att prova och har nu tio veckor utforskat metoden. Du kan läsa mitt inlägg som jag skrev i april om alla hälsofördelar med fastan. Jag mår riktigt bra, har gått ned sju kilo och känner mig frisk och stark. Tränar precis som vanligt, även under fastedagarna och även om det är lite tråkigt försöker jag flytta mitt fokus från maten till andra saker de dagar jag äter mindre.

Den egentligt enda principen som du bör hålla dig till under 5/2- metoden är att under två dagar i veckan (du väljer själv när du vill ha dem) sänka ditt kaloriintag till 500 – 600 kalorier på en hel dag. Hur du äter dina kalorier – utspritt under dagen eller som ett enda mål är något du bestämmer vad som passar dig bäst.

Här kommer mina råd:

  1. Förbered dig och bestäm i förväg vilka dagar du ska fasta. Bestäm också hur du ska lägga upp det och köp in så du har det du ska äta hemma eller kan ta med i matlåda. Du vill inte panikhungrig fundera ut vad du ska äta i mataffären.
  2. Om du har en historia med ätstöringar eller hetsätning är denna metod ingenting för dig. Fastan kan lätt påminna om svält kontra hetsätning och kan trigga igång ett gammalt beteende hos dig.
  3. Se gärna till att ha mycket att göra den dagen du ska äta mindre. Det är lättare då att hålla tankarna borta från sug och hunger. Men tänk på att du kan få ett blodsocker fall, så inte heller en allt för stressig dag.
  4. Vi är oftast så ovana vid att vara hungriga att känslan till en början kan kännas både märklig och lite otäck. Men stanna kvar i känslan, utforska den och upptäck att den faktiskt går över. Faktum är att det är oerhört mycket lättare att äta normalt de andra dagarna, för vi lär oss att hunger och sug inte är ett obehagligt tillstånd. Och många vittnar om att det är mycket lättare att sluta äta när man är mätt. Vi får en större lyhördhet för vår kropps naturliga signaler.
  5. Ladda med saker du kan dricka om det blir jobbigt. Buljong, kaffe, te eller prova något av dessa urgoda förslagen på smaksatt vatten.

Jag har provat både att äta mindre mål tre gånger om dagen och att dricka till frukost och lunch och sedan äta en middag. Måste säga att jag trivs bäst med det sista alternativet, för då laddar jag även så jag orkar träna på morgonen efter. Bäst trivs jag dessutom om jag tar dagarna i rad, så är det gjort.

Känn efter. Pröva dig fram. Kanske en god grönsakssoppa eller en grön drink? Kanske bara dricka under dagen och en god omelett på kvällen?

soppa

 

4 thoughts on “5/2-metoden

  1. jeanette sandelin

    som gammal anorektiker och nu med 30 kg övervikt och skev syn på mat vet jag knappt var jag skall börja. att gå hungrig är ok. det är mättnad som är jobbig.
    ibs och pms förstör de flesta dagarna och jag äter bra – riktigt bra fram till kvällen. sen är det ett mölande utan dess like. jag behöver sluta äta på kvällar då det bara triggar min dåliga självkänsla.
    varje morgon mår jag bra men det går snabbt över under dagen.
    hjälp ♥

  2. Viktoria

    Jag är nyfiken på metoden och skulle gärna vilja ha tips på måltider med beräknat energiinnehåll. :-)
    Jag började följa din blogg för någon månad sedan och håller på att läsa igenom bakåt i tiden.
    Jag tycker att du har en fantastisk blogg och den ger mig massor av motivation! Jag rekommenderar den till mina vänner och bekanta. :-)

    Vad bra jobbat av dig att fixa 10 veckor med fastan och vilket fint resultat!

  3. Maria Post author

    Jeanette – jag tror inte att du med ätstörningar i historien skulle må bra av denna metod, den kan trigga igång ett gammalt mönster. Däremot tycker jag att du ska kontakta en KBT-terapeut för att få hjälp med ditt kvällsätande. Att tröstäta är ett symptom på något annat – som stress, dålig självkänsla, ångest eller liknande. Om du kommer åt den känslan, tanken eller delen av din självkänsla, så kommer du åt ditt ätande.

    Viktoria, jag ska se vad jag kan skaka fram vad det gäller måltider med energiinnehåll. Det gläder mig att tycker om min blogg och tack för att du rekommenderar den vidare. :)

  4. Pingback: Ur min matdagbok vid 5/2 metoden | Maria Helander

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>