Äter du mer än en elitidrottare?

Hur stor är en normalportion?
Måste jag dricka en proteinshake till mellanmål om jag tränar?
När man äter LCHF kan man väl äta hur mycket som helst?
Men om jag inte äter mina kvällsmackor blir jag ju hungrig på natten!

Konsumtionssamhället övertalar dig att du måste äta mellanmål i form av proteinbars eller rispuddingar med sylt på för att orka prestera en hel dag. Tallriken du äter på är mycket större än den dina föräldrar eller dina morföräldrar åt på. Och tittar du på en reklamfilm är människorna som njuter av en glass, pinnsmala. Du luras att äta som om du jobbade som skogshuggare, fast du kanske egentligen klarar dig på hälften.

I tidningen Runners world julinumret läste jag i en artikel om hur mycket förra årets kvinnliga maratonlöpare åt innan och efter ett lopp. Under ett lopp gör du av med mellan 2000 och 2500 kalorier och för att hon ska kunna vinna ett sådant lopp måste hon ha tränat oerhört hårt varje dag under lång tid. Hon måste äta som en häst – tänker du säkert. Nix. Hon äter det hon gör av med och kanske lite mer än vanligt. ”Då äter jag en något större frukost än vanligt, som består av en portion gröt eller tallrik yoghurt med müsli, en smörgås med pålägg, ett ägg och en kopp kaffe.”

elit2

Vad äter du till frukost en vanlig dag? Många som inte ska springa ett maraton, äter samma mängd frukost. Och sedan frågar man sig förbryllat ”Men jag som äter så bra – varför går jag inte ned i vikt?”

Det är inte lätt att veta vad som är en normal portion, att proteinbars inte är nyttigt och hur mycket nötter som är okej att äta. Därför har jag bestämt mig för att hjälpa dig. För att du ska få en uppfattning om vad den maten du äter idag gör med dig och din kropp kommer jag att under en veckas tid ge dig dagliga menyer, portionsstorlekar och inköpslista – som du lätt kan skräddarsy efter din vikt, träning och om du vill gå ned i vikt eller stabilisera din vikt. Maten kommer vara lågkolhydratskost, utan gluten och även anpassad för dig som lever utan mjölk. Menyn går efter 5/2 metoden, så under två dagar äter du 500 – 600 kalorier.

Vi sätter igång måndag 8 juli, men på söndag innan får du inköpslista till veckan samt måndagens recept. För dig som gärna vill fortsätta äta glass och dricka rosévin, kommer jag köra samma vecka igen i slutet av augusti.

Det handlar inte om att banta – det handlar om att skapa en medvetenhet om vad din kropp och vikt mår bra av. Du ska inte räkna kalorier, utan få möjlighet att känna dig trygg i vad du äter. Vi kommer även att lämna utrymme för om du vill dricka några glas vin och unna dig en bit choklad någon kväll.

Detta är en unik möjlighet som är helt kostnadsfri – för att hjälpa dig att förstå vad som är ”normalt”. Så häng med den 8 juli på vår Lagomvecka.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , ,

10 kommentarer till “Äter du mer än en elitidrottare?

  1. Underbart Maria! Vilken möjlighet för oss. Tusen tack! Kram 🙂

  2. Jag måste få hålla med Malin. Vilken möjlighet! Tack för den!!

  3. Spännande! Jag läser med stort intresse!

  4. Tack, jag vill gärna vara med, ska vara på semester i Bosnien då men har internetuppkoppling 🙂

  5. Tjohoo! Precis vad jag behöver <3

  6. oj vad bra 🙂 detta vill jag gärna vara med på. dessutom gärna tips vad gäller laktosfritt. som gammal matstörd behöver jag veta hur man äter. På riktigt.
    tack på förhand.

  7. Vad bra! Det ska bli spännande!

  8. Ser fram emot detta!

  9. Jag är på! Har kört 5:2 i 2 veckor – och mår jättebra. Ser redan positiva resultat med min enträgna vikt! This works!

  10. Har precis börjat med 5:2. Går mycket bättre än förväntat, kanske beror det på att jag äter LCHF sen 3½ år och att kroppen redan går på fettdrift. Spännande att se vad det får för effekt efter några månader. Börjar 4 veckors semester den 8:e. Hade egentligen tänkt göra uppehåll med fastan under semestern, men nu blir jag ju peppad att köra på 😀

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *