Stoppa influensan och vinterdeppen med D-vitamin

Från höstdagjämningen till vårdagjämningen kan vår hud inte längre tillverka D-vitamin med hjälp av solen. Solen står för lågt för att huden ska nås av rätt strålning genom atmosfären. Därför bör du äta mycket fisk och ägg eller frossa i kantareller, för att tillföra ordentligt med vitaminet. Faktum är att de flesta av oss skandinaver har D-vitaminbrist under vinterhalvåret. Och du som har en mörkare hy och kommer från varmare breddgrader har troligen ännu lägre halt D-vitamin i din kropp.

Många av oss känner inte av bristen. Kanske vi blir lite extra förkylda under vintern och lite trötta, men asch, det är ju alla så här års. Men de som är mer känsliga för bristen kan uppleva depressionssymptom, känna sig svaga i musklerna, åker på förkylningar och influensor stup i ett och får värk i lederna. Och lider du verklig brist kan du få benskörhet, ”engelska sjukan” och det kan även ligga bakom en rad andra autoimmuna sjukdomar, menar forskare. Det som är viktigt att notera är att D-vitaminbrist ofta är en tyst sjukdom som på sikt kan ge mycket allvarliga sjukdomar, därför är det viktigt att se över sitt intag.

dvitaminRunt om i världen forskas det mycket kring D-vitaminets fantastiskt skyddande effekter vid en rad olika sjukdomar. Eftersom det är med i så många processer i våra gener har man sett att det stimulerar och skyddar nervcellerna, påverkar celldelningen och den immunologiska systemet, för att nämna några. För den som är intressera kan jag rekommendera en föreläsning som ligger ute på Youtube av  överläkare och forskare Mats Humble som berättar mer i detalj kring vikten av att få i sig tillräckligt med D-vitamin. Föreläsningen är 1 timme lång och är du en hälsonörd som jag kommer du verkligen att uppskatta den.

Om du har lite mindre tid rekommenderar jag dig att titta på detta inslag där Johan Malm, docent i klinisk kemi vid Lunds universitet och läkare vid Labmedicin Skåne i Malmö, berättar om D-vitaminets betydelse för vår hälsa.

Så min vän – vill du göra underverk för din hälsa idag och i framtiden så köp dig en burk D3-vitamin och ät åtminstone från oktober till april. Kanske du håller dig friskare och piggare genom det i höst.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , ,

4 kommentarer till “Stoppa influensan och vinterdeppen med D-vitamin

  1. Tack åter igen för dina tips Maria! Detta visste jag faktiskt inte, trodde att man kunde ”lagra” D-vitamin under sommaren. Skall genast inhandla en burk men vitaminer, för förra vinterns förkylnigar vill jag inte uppleva igen. Var sjuk i stort sett hela vintern.

  2. […] detta inlägg om vikten av att få i sig D-vitamin för god hälsa på Maria Helanders blogg: http://www.mariahelander.se/?p=5617 Nu när jag tagit mina kosttillskott ska jag ut i solen och ladda mer D-vitamin inför höst och […]

  3. Jag sitter här med en kraftig förkylning och inser att det är dags att inhandla D3-vitamin. Tack för påminnelsen 🙂
    Ha en underbara dag på alla vis,
    kram Lina

  4. Hej Maria och tack för mycket intressant och bra information. Det finns faktiskt ett mera naturligt sätt att få dessa viktiga D-vitaminer under vinterhalvåret. Solen är den överlägset bästa och naturligaste källan till D-vitaminer. Därför är ett konstgjort solljus många gånger effektivare än konstgjorda vitaminer. Mao solarier med ljus verksamt i detta frekvensområde, se denna korta föreläsning av den prisbelönta norska D-vitaminforskaren. http://www.youtube.com/watch?v=WY3GTrnS1Jc

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *