Första vecka på MBJ-projektet

Hej min vän! Hur har det gått för dig under denna första vecka på ditt MBJ-projekt? Har du valt att följa med mig och alla andra 1000 personer som varje dag läser min blogg. Kanske du har valt att ändra en liten vana som kommer att få dig att må bättre, som att dricka mer vatten, att ta det lite lugnare eller kanske att komma ihåg att äta din D-vitamin på morgonen. Eller så har du valt att satsa lite hårdare och investera lite mer tid och planering i dina 100 dagar. Vem du än är, hur mycket eller litet du än investerar i din hälsa – så kom ihåg – allt du gör för att DU ska må lite bättre är värdefullt. Glöm inte att tacka dig själv för det.

Jag har ju gjort det här några gånger förr, så jag har valt att gå ut ordentligt. Denna gång med fokus på att stressa ned, därför har min dagliga meditation prioritet. Även om jag bara hinner med 5 minuter på tunnelbanan, så är det viktigt för mig.

Enbart för att ha koll på hur jag tar hand om mig själv, använder jag ett schema som hänger på kylskåpet. Det var samma som jag använde för ett år sedan inför min 40årsdag. Uppföljning – Maria 40 årspresent Det hänger inte där för att ge min dåligt samvete, utan som en påminnelse och för att jag ska se hur det går för mig. Så om jag gör undantag bråkar jag inte med mig själv.

Vecka 1 M T O T F L S
Måltider F X X X _ X _
Snacks X X X X _ _ X
Alkohol X X X X _ _ X
Träning A K K K _ K K
Mindful X X X X X X X

Så här har min vecka sett ut.

Måltider – jag fastade på måndagen enligt 5:2-metoden (därav ett F), sedan åt jag bra alla dagar utom fredag då jag fick en hemgjord toast Skagen av min sambo och idag som jag också åt lite bröd. Medvetna undantag i ett annars spannmålsfritt liv. Och jag får betala med en svullen mage och mycket vätska i kroppen. Var det värt det? Njaaaa…

Snacks – dit räknar jag godis, salta nötter, fikabröd, chips, glass osv. Däremot kan jag äta några naturella nötter som mellanmål någon enstaka gång och det är inte snacks. Men för det mesta äter jag inte mellanmål om jag inte har tränat hårt, för jag tycker inte jag behöver det. En kopp kaffe eller te räcker gott mellan måltiderna för att hålla energin uppe för mig. På fredagen åt jag lite glass och på lördagen blev det lite mörk choklad.

Alkohol – försöker jag begränsa till helgerna. Jag älskar att dricka ett glas vin, men är ganska säker på att det skulle bli för mycket av det goda om jag drack det på vardagarna. Så fredag och lördag.

Träningen – är jag nöjd med denna vecka. Yoga på måndagen (A- aktivitet) och löpning i skog och mark resterande dagar utom fredag. Detta underbara höstväder ger mig sådana lyckokänslor! Men, idag fick jag bannor av min kiropraktor. Jag har en låsning i höfterna och några kotor som är överrörliga på grund av det. Därför sliter löpningen på diskarna. Jag har lovat att ta det lugnt med löpningen i några veckor och istället öva styrka och smidighet. 🙁

Mindful – jag har mediterat varje dag och är så stolt över mig själv. Tack snälla jag – för att jag tar hand om mig så bra! Just nu är jag inne i en period då jag lyssnar mycket till ljudet av regn, havsvågor, tibetanska munkar, skogsljud och liknande via Spotify till min meditation. Det är oerhört avslappnande. Och däremellan använder jag guidade meditationer.

Det var min vecka. Hur har din vecka varit? Kom ihåg att tacka dig själv och påminna dig om allt BRA du har gjort för dig själv. Inte det dåliga. Då passar det bra att nästa veckas tema är ”Självempati – grunden till att lyckas”. Om du har glömt hur våra planer för dessa hundra dagar är så kan du alltid påminna dig här.

starkare

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *