Självempati är grunden till att lyckas – 92 dagar kvar till MBJ

Många som kommer till mig för att gå i terapi, brukar säga ”Jag vill lära mig att tycka mer om mig själv och bli snällare mot mig.” ”Bra, du har redan börjat jobba på det” brukar jag säga då. För vet du vad, ögonblicket du beslutar dig för att investera lite mer i dig själv och ditt eget välbefinnande är ögonblicket du påbörjar din resa till att känna mer empati för dig själv.

Förut när jag satte mål var de ofta höga och jag var mycket sträng mot mig själv. Det enda jag trodde på var disciplin och åter disciplin. Inga avsteg eller undantag var tillåtna – allt eller inget! Vilket också ofta resulterade i inget. Jag tappade snabbt sugen och bannade mig själv för att jag hade misslyckats IGEN! Det var innan jag insåg att jag behövde min egen självempati för att lyckas nå ett mål.

När du är empatisk mot dig själv (selfcompassion)

  1. förstår du att sätta ett lagom högt mål och ger dig själv rimligt med tid att uppnå det
  2. förlåter du dig själv för när du gör misstag, tappar sugen eller gör avsteg – för det är förbannat svårt att vara människa ibland och då behöver man förståelse och inte bannor.
  3. söker du efter att förstå dig själv, för att veta hur du på bästa sätt kan hjälpa dig själv att klara ditt mål.
  4. gratulerar du dig själv till alla investeringar du gör i din hälsa, istället för att tjata på dig själv för det du inte klarade av.
  5. skyller du inte din dåliga hälsa eller dina misslyckanden på någon annan, du tar ansvar över den själv.

En självempatisk människa behandlar sig själv som sin bästa vän. När vi har självempati har vi lättare att nå ett mål. För vi förstår våra begränsningar och känner våra styrkor. Vi peppar oss själva istället för att klanka ned på oss.

Låt oss öva på att självempatiska. Denna lilla övning är mycket effektiv och den kan du göra flera gånger under dagen. Börja med att tänka på någon som tycker mycket om dig, det kan vara en god vän, din älskling eller kanske mamma – någon som vill ditt bästa.

Övning i självempati
Nästa gång du kommer på dig själv med att tänka stränga och hårda tankar om dig själv:
stanna upp ett ögonblick
observera din stränga tanke
tänk efter vad den personen som vill ditt bästa hade sagt
stanna kvar ett ögonblick i den känslan av vänlighet och förståelse

Pröva hur det känns.

ofullkomlig

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , ,

4 kommentarer till “Självempati är grunden till att lyckas – 92 dagar kvar till MBJ

  1. Ligger hemma och känner mig sjuk idag. Men varje gång jag är hemma i sjukfrånvaro så känns det som om jag skolkar från jobbet. Nog borde jag ha kunnat gå ändå. Oftast är det för att jag inte blir helt utslagen när jag känner mig dålig, utan det är diffusa saker så som hängig, ont i halsen oftast sätter det sig i magen och huvudet. Alltså ingen 40 graders feber, frossa eller speciellt snorig eller vad man nu har när man är sjuk på riktigt. Så nu är jag hemma och har dåligt samvete istället……
    Är det nu jag ska öva på självempati?

  2. Snacka om att jag kan känna igen mig i det där med att ha vett att stanna hemma när man är risig! Och nu agerar jag din bästa vän (självempati): tack för att du är så klok att du stannar hemma och tar hand om dig själv så att du kan återvända till jobbet stark! Då slipper du själv drabbas av ännu värre sjukdom och dina kollegor kan få fortsätta att vara friska. Ha en mysig dag! Jag hoppas att du ser en fin film eller läser något som gör dig glad. Kram

  3. Jisses blir tårögd, finast ord jag hört på länge. Varför agerar vi inte mer så medmänniskor emellan. Utan att bara räknas när vi presterar.

    Jo jag knallar runt i morgonrock med okammat hår och tittat på de mest konstiga tv program…..Tack för dina ord, de tröstar och muntrar upp. Kram

  4. Vad härliga ni är! Jag blir så varm i hjärtat att min blick blir lite dimmig, över att ni öppnar er och coachar varandra.
    Varm kram till er båda!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *