Tolv veckor – 85 dagar kvar till Ditt Bästa Jag! Tema gröna smoothies!

Då går vi med raska steg in i vecka tre i vårt MBJ-projekt.

Hur går det för dig? Har du fått upp ångan eller håller du på att tappa sugen? Hur kan du motivera dig själv att köra vidare? En belöning, genom att skriva ned alla vinster med ditt MBJ-projekt, skaffa en träningskompis eller påminna dig om allt bra du har gjort för dig själv denne vecka? Vad behöver du?

Kom ihåg min vän:
MBJ-projektet strävar till att lyfta fram Ditt Bästa Jag – inte vad din granne, sambo eller kollega tycker och gör.
 Inspireras gärna av andra – men jämför dig och utgå alltid från dig själv.

Om man ska lyckas skapa nya hållbara vanor behöver man självempati, glädje och motivation. Inte disciplin och hårda regler. Coacha dig själv och påminn dig ofta om allt bra du har åstadkommit under två veckor.

Nu ska vi prata gröna smoothies!

smoothie

Lina Lanestrand, min fantastiska kollega brukar alltid prata om att det inte behöver handla om att ta bort saker i kosten på en gång – utan kanske att lägga till några nyttiga saker. En grön smoothie är en sådan mirakeldrink. Efter någon vecka märker du redan förändring i energinivå och hälsa. Om du inte tror mig – pröva själv.

Här är några råd kring hur du gör din smoothie:

 Mixa din smoothie riktigt ordentligt. Minst 1 minut. Konsistensen ska vara slät, annars kan inte näringsämnena komma ut ur bladen.

– Variera bladen och använd allt från bladkål (typ grönkål, kruskål, brysselkål) av olika slag till olika spirande små gröna blad. Helst ekologiskt, annars får du se till att skölja allt riktigt, riktigt noga.  På sommaren och våren kan du även använda maskrosblad, brännässla, svinmålla eller grodblad.

– Gör en liter direkt på morgonen. Den håller sig i kylskåpet och du kan dricka den som en måltidsersättning eller som mellanmål.

– Om du inte alltid kan ha färska gröna blad hemma. Det går bra med frysta blad också. Men tänk på att du har en riktigt bra mixer som klarar att finfördela frysta produkter (tänk på att ha lite vätska i samtidigt som du mixar, annars sliter du på knivbladen).

Pröva dig fram genom att blanda 
– Två nävar gröna blad (spenat, sallad, bladkål osv)
– En näve groddar eller skott
– ½ – 1 dl bär eller frukt
– 1 mogen avokado
– 1 tsk kokosolja
– ca 5 – 8 dl vatten
– valfri smaksättning – till exempel en bit rå ingefära, pressad lime el citron, vitlök eller olika kryddor som persilja, mynta eller citronmeliss.

drink

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , ,

1 kommentar till “Tolv veckor – 85 dagar kvar till Ditt Bästa Jag! Tema gröna smoothies!

  1. Okey, jag har slarvat i helgen. Fick en jättestor chokladkartong av min dotter och givetvis var jag ju värd att äta upp hälften av den 🙁
    Skall genast återgå till bättre vanor igen och börja med goda smoothies och annat nyttigt.
    Tack för att du peppar oss Maria och ha en fin måndag! Kram <3

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *