Motivation, kvällssug och vilan i att vänta

Idag firar jag att jag har skrivit 950 inlägg på min blogg under de tre år jag har haft den. Imorgon har vi gett oss själva en månad i MBJ-projektet och det är 72 dagar kvar till nyårsafton. Så det är mycket att fira!

Nästa veckans motivation
Många gånger stöter vi på utmaningar när vi arbetar mot vår egen hälsa och det är något vi kommer att prata om nästa vecka. De riktiga målen ska sättas när man har arbetat med sig själv under ett tag, när vardagen har kommit in och motivationen inte längre är på topp. Då är det dags att ta itu med de realistiska målen och samtidigt se över sin motivation och sitt belöningssystem. Allt det kommer vi att jobba med nästa vecka. Det kommer att bli kalasbra!

Har blivit av med kvällssuget
Själv måste jag få berätta hur bra jag mår av mina gröna smoothies! Tidigare har jag druckit några gröna smoothies i veckan, men sedan vår smoothievecka har jag druckit en nästan varje morgon förutom några undantag då jag har istället har tagit en shot av multipulvret. Jag känner en stor skillnad i energinivån och är mycket piggare på kvällarna. Jag har blivit mycket bättre i en mystisk allergi som tidigare har gett mig rinnande ögon och nässelutslag runt ögonen. Och dessutom är jag så näringsmätt att mitt kvällssug har försvunnit. Jag är helt begeistrad. Hur går det för dig? Är det någon mer som har fortsatt med gröna smoothies varje dag och upplever förbättring av hälsan?

Hur har du upplevt mindfulnessveckan? Har du hunnit få in lite fler stunder av närvaro? Ibland är det inte mycket som behövs för att landa. Många har hört av sig till mig och berättat att de har lyckas vända stressen under en dag genom att göra en kort övning.

medvetet

Att vända väntan till mindfulness
Använd väntan till mindfulness. Stunder då du kanske annars känner rastlöshet kan vändas till något positivt. Det fina är att det finns massor med härliga övningar att göra, som hjälper dig att bli mer fokuserad eller att landa i dig själv eller att stressa ned. Så nästa gång du väntar, plocka in upp telefonen eller bli stressad och irriterad – gläd dig över att du har ett tillfälle att vila.

  • När du står i kö kan du fokusera på dina andetag. Följ med ett andetag hela vägen in i lungorna och hela vägen ut och försök att lägga märket till exakt hur det känns. Pröva och se hur länge du kan hålla dina tankar fokuserade på andningen. En fin övning i medveten närvaro.
  • När du sitter på buss eller tåg är ett utmärkt tillfälle att lyssna på mindfulness, avslappning eller mental träning. Prova Appen Mindapp (skön mindfulness) eller lyssna på någon av mina MP3-filer som du hittar under fliken Mindfulness.
  • Under en reklampaus på teven, sänker du ljudet, blundar och fokuserar på dina andetag. Räkna dem koncentrerat och se hur många du hinner med innan programmet börjar igen.
  • När du väntar på en händelse som du ser fram mot – kan vara i nära framtid eller långt framåt i tiden – pröva att tacka dig själv för att du övar dig i tålamod. För varje dag som går blir du lite mer ståndaktig och vis av tålamodet om du tillåter dig.

Pröva och se hur det känns. Du har inget att förlora på det.

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *