5 saker du kan göra för ditt Bästa Jag idag

För de dagar som rusar fram i ett hett tempo och du kanske inte hinner lägga ned tid på varken hemlagad nyttig mat, gröna smoothies, mindfulness eller träning finns det några enkla saker du kan göra. För att du ska känna att du gör något för din hälsa och inte tänka ”asch, den här dagen är ändå förstörd, jag kan lika gärna trycka i mig den där kanelbullen också” ska du få fem enkla saker du kan göra som trots allt kommer att ta dig ett steg närmare ditt bästa jag.

1. Mindfulness. Sätt upp en påminnelselapp med ordet ”Jag är här” på din arbetsplats. Och varje gång du ser den blunda och dra ett medvetet andetag – så är du där du är.

2. Träning. Om du inte hinner träna – bestäm något i din kropp som ska få lite extra uppmärksamhet och omsorg. T.ex vaderna – gå upp och ned på tå tio gånger då och då under dagen. Eller axlarna – avbryt ditt arbete framför datorn en gång i timmen och lyft axlarna tio gånger upp och ned. Eller kanske underlivet – knip med underlivet tio gånger en gång i timmen under dagen. Sätt upp en lapp eller ställ klockan för att påminna dig.

3. Kost Gör ETT nyttigt val varje gång du ska äta. Välj sallad istället för pommes till lunchen, drick ett glas vatten också till fikat, nöjd dig med en portion av kvällsmaten osv. Allt behöver inte vara perfekt och supernyttigt. Du behöver inte alltid dra ifrån, utan det kan handla om att lägga till något nyttigt. Så dagar du inte hinner tänka – tänk åtminstone – ETT nyttigt, medvetet val varje gång du äter.

4. Välbefinnande Blunda en stund och tänk på tre saker du är tacksam över i ditt liv. Känn hur tacksamhetens välbefinnande sprids i kroppen. Det är ett säkert sätt att ge sig själv ett leende.

5. Välbefinnande Ge dig själv en snabb hormonkick. Krama någon. Frigör massor av det lugnande hormonet Oxytocin. Dans, massage, sex, kramar, kel och beröring lugnar, är bra för matsmältningen och minskar stresshormonet kortisol. Närhet, massage och kroppslig beröring kan därför motverka och minskar stress.

En eller flera av dessa saker gör att du enkelt och medvetet tar ett steg närmare ditt bästa jag. Vissa dagar finns varken tid eller ork till prestation, då räcker det med några små medvetna val.

Var snäll mot dig själv.

förtjänar

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *