10 steg till att lyckas med en varaktig kostomläggning

Kost just för dig. Just för din kropp. Vilken kost är det? Om det inte fanns några som helst begränsningar i ditt liv när det kommer till tid, tillgänglighet och pengar, vad skulle du äta då? Inte för att banta, inte för att använda maten till tröst, belöning eller stressdämpare. Utan mat för att må bra och som inte triggar ett ätstört beteende hos dig. 

Själv skulle jag äta ekologisk mat, lagad från grunden – renodlad paleo – utan spannmål, utan mejeriprodukter, utan socker. Då mår min kropp och min själ som allra bäst. Jag presterar som bäst i träningen, min mage är lugn, jag blir mätt och har inget sug.  Även min reumatism håller sig tyst och jag kan röra mig som jag vill.

frukost

Olika kroppar – olika kost
Men det är min kropp. Din kropp kanske behöver något annat. Du kanske mår bäst av LCHF eller av GI eller av ayurvedisk kost. Om du är osäker, kan du alltid söka upp en näringsrådgivare eller kostrådgivare och få vägledning. Lyssna på kroppen och pröva dig fram.

Hur du lyckas med en kostomläggning
Min filosofi är att ta en kostomläggning steg för steg. Efter att ha arbetat med hälsofrågor under större delen av mitt yrkesverksamma liv, har jag upptäckt att för att få en hållbar kostomläggning behöver du ta det steg för steg. Inte vända på allt från en dag till en annan (med undantag om du lider av någon form av beroende som socker eller alkohol).

1. Börja med att lägga till något i kosten istället för att dra ifrån – som en grön smoothie, vetegräs shot eller kosttillskott. På så sätt blir kroppen näringsmättat och din längtan efter skräpmaten kan minska. När du har gjort det under några veckor är det dags för nästa steg.

2. Ta bort ett livsmedel eller en livsmedelsgrupp. Exempelvis mjölk eller socker. Fokusera på det under några veckor och upptäck hur du mår i kroppen.

3. När du känner dig bekväm i steg två kan du ta bort ännu ett livsmedel. Exempelvis vetemjölet eller spannmål. Vissa är mogna för det steget efter bara ett par veckor, andra tar gärna ett par tre månader på sig.

4. Tänk långsiktigt. Hur vill du leva om ett år. Och börja långsamt, steg för steg.

5. Försök att tänka dig att detta INTE är en ny bantningsmetod, utan ett sätt för dig att skaffa dig hälsosamma vanor för resten av ditt liv.

6. Bestäm dig redan från början hur du vill göra med undantag. Kanske du är striktare den första tiden, kanske du ger dig själv mer utrymme till kontrollerade och medvetna undantag.

7. Ett avsteg är inte jordens undergång. Det är en stor kunskapskälla till hur du ska förstå dig själv och ditt beteende bättre. Nästa gång är du förberedd och har lärt dig hur du ska motstå om du vill.

8. Ligg steget före dig själv. Planera veckan, planera matinköp, planera hur du ska göra när suget faller på eller du längtar efter att strunta i allt.

9. Belöning och tröst behöver inte handla om mat och godis. Gör upp en lista på saker som du kan belöna och trösta dig med som inte handlar om att stoppa något i munnen.

10. Våga stanna kvar i suget. När längtan efter mat du bestämt dig för att inte äta – stanna kvar i suget utan att handla på det. Upptäck vad som händer med dig och din kropp och se hur det planar ut.

frukost

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , ,

1 kommentar till “10 steg till att lyckas med en varaktig kostomläggning

  1. Bra idé att börja med att lägga TILL något. Då blir det ju inget ”hål” när man sedan tar bort något annat – det är ju redan ersatt.
    För mig är mer grönsaker det som ska läggas till. Och sedan … socker som ska bort 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *