Därför misslyckas vi med att nå vårt mål

Nu har vi 50 dagar kvar till nyårsafton. Hälften av tiden till Bästa Jag -projekt har förflutit. Hälften är kvar.Bara du vet hur det har gått hittills och tillsammans kan vi skapa hur det ska gå resterande tiden. Den här veckan tycker jag att det är dags att prata kring hur det kommer sig att vi snubblar och tappar motivationen. Om det har hänt dig är det inte det minsta märkligt – jag ser hur det händer hela tiden.

Men oavsett hur långt eller stort avsteget är min vän – behöver det inte betyda att du ger upp. Och den här veckan ska vi lära oss hur det går till.

Ett vanligt misstag
Vi människor gör ofta tre vanliga misstag när vi försöker nå ett hälsomål och skapa oss en ny god vana. Ett av de misstagen är att vi är för stränga mot oss själva. Det brukar innebära att när vi gör ett avsteg eller misstag, blir vi så hårda mot oss själva att vi inte orkar gå tillbaka våra nya sunda goda vanor. Det är nog ett av de vanligaste anledningarna till att vi bryter vår strävan. Och hur det kommer sig, ska jag berätta nu.

Alla är vi sedan vi var bebisar utrustade med en vilja att ta oss ifrån obehagliga känslor. När ett spädbarn gråter, får de oftast bröstet och när de blir lite äldre får de mat eller nappen. Vi får lära oss att ta oss ifrån det obehagliga genom att stoppa något i munnen. Det är det som många gånger ligger bakom att vi tröstäta – en obehaglig känsla hanterar vi genom att äta oss ifrån den. Inte det minsta konstigt, men ganska okonstruktivt.

När vi har satt våra mål och bestämt oss för att träna och äta rätt känner vi oss fulla av motivation och det går lysande den första veckan eller veckorna. Men så händer något – vi blir bjudna på ett kakkalas eller vi har ett superstressigt projekt på jobbet eller vi ramlar och skadar knät. Och innan vi vet ordet av har vi brutit våra löften till oss själva.

Dina stränga ord till dig själv
Nu händer något mycket vanligt. Vi börjar hacka på oss själva. ”Jaha, det var just typiskt mig! Jag kan aldrig lyckas med något!” ”Fy vad dålig jag är, sitta här och mula i mig massor av kakor fast jag lovat mig själv att det inte skulle hända!” ”Jag är äcklig/misslyckad/tjock/oduglig/dålig/lat”

Och vad händer med dig när du tänker så om dig själv?! Jo självklart känner du dig misslyckad, nedstämd, ledsen eller arg. Du blir inte särskilt inspirerad att ge dig ut på en stärkande kvällspromenad. Nix. Du längtar efter att få äta godis. Eller mackor. Eller dricka ett glas vin. Och gå in i din gamla vana att ta dig ur en ledsen känsla genom att stoppa något i munnen.

Du behöver bli lite mer vänlig mot dig själv, min vän. Coacha dig själv, istället för klanka ned på dig själv. Läs om andra veckans inlägg om självempati och sök efter att bli vänlig mot dig själv när du snubblar och gör avsteg.

Avsteg är helt okej. Alla gör vi det och du är inget undantag. Lär dig av det och se om det inte ger dig mer förståelse för dig själv.

förlåtande

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , ,

2 kommentarer till “Därför misslyckas vi med att nå vårt mål

  1. Sötsaker är det som jag oftast snubblar på, men jag kämpar vidare. Kram <3

  2. Ett bra tips om man ”faller” och börjar tröstäta, är att avsluta ”matorgien” med något nyttigt, t.ex en frukt, lite bär. Då markerar man att nu är man tillbaka på banan igen, och kan glömma det som hände innan frukten/bären.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *