Hjälp kroppen att bygga lyckohormoner

Som du säkert vet om så behöver du en liten belöningshormon som kallas serotonin som i samverkan med andra hormoner påverkar humöret så du känner sig glad, nöjd och lugn. Den hjälper till att reglera koncentrationsförmågan, impulskontrollen, sömnen och sexlusten.

Minskar serotoninnivån så blir man orolig och nedstämd, kan känna sig lättirriterad eller aggressiv och får ofta större sug efter sötsaker och snabba kolhydrater. Förhöjda serotoninnivåer är aptitdämpande, minskar ångest, oro och har en antidepressiv effekt. Därför innehåller många mediciner mot depression seotoninliknande preparat. Den största delen av serotoninet finns i mag- och tarmkanalen och används för regleringen av tarmrörelserna. Resten är lokaliserad i hjärnan och nervsystemet och påverkar vårt psyke. Om du har haft problem med magen länge, har stressat under en lång period eller ätit väldigt dåligt kan du råka ut för serotoninbrist.

Visste du att du kan hjälpa kroppen att bygga sitt eget serotonin? Alla läkare borde ge sina nedstämda patienter en lista på saker de själva kan göra för att höja sina må-bra-hormoner innan de skriver ut medicin.

Öka på din serotoninhalt genom följande:

  • Livsmedel som påverkar serotoninhalten positivt är rött kött, soja, havre, banan och ananas. Även nötter, främst hasselnötter och valnötter, den sistnämnda innehåller även Omega 3!
  • Minska alkoholintaget under vinterhalvåret, framför allt kvinnor! En färsk svensk undersökning visar att serotoninhalten sjunker med 45% hos kvinnor som dricker regelbundet.
  • Promenera och rör på kroppen varje dag.
  • Gemenskap, samhörighet och trygghet höjer serotoninnivån och motverkar depressioner. Kela, kramas, gosa, hångla, älska eller gå på massage.

Andra saker du kan göra för att bli lite gladare:

  • Ät mörk choklad med gott samvete då och då. Innehåller bland annat magnesium och antioxidanter.
  • Drick vatten. Ett bra test är att titta på kisset – är det guldfärgat, dricker du för lite. Det ska vara silverfärgat.
  • Var ute i dagsljuset minst 20 minuter varje dag vilket ger dig D-vitamin.
  • Gör en grön smoothie då och då eller börja dagen med den, det ökar din energi och fyller dig med nyttiga vitaminer och antioxidanter.

solen

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

1 kommentar till “Hjälp kroppen att bygga lyckohormoner

  1. Ahhhh som från ovan fick jag en tanke kring mitt illabefinnande. Gick efter min sons födelse ner 27 kg på 4 mån. Väger idag 17 kg mindre än när jag blev gravid. Drabbades som sagt av en utmattningsdepression och kan nu knyta ihop viktförlusten som en del i depressionen. Har känt det som att kroppen går på helvarv, vilket gett mig ångest. Nu förstår jag kopplingen till mage-hjärna. Dags för kostomläggning

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *