5 saker du mår bra av att lämna kvar i 2013

Idag avslutar vi 2013. Vore det inte skönt om vi samtidigt kunde välja att lämna kvar saker som håller oss tillbaka och ge dig själv en ny ärlig chans 2014. En chans att växa, utveckla sidorna hos dig själv som du är stolt över och helt enkelt bli mer empatisk mot dig själv.

1. Släpp taget om jämförelsen med andra. Varje gång du ser någon som är duktig, har lyckats med något eller är bättre än dig – önska den personen glädje och framgång. Gör det på Facebook, på jobbet eller där du möter människan. Gläds åt deras framgångar. Låt dig bli inspirerad – men jämför dig bara med dig själv.

2. Låt inte din historia ha makt över dig. Dina misslyckanden, dina besvikelser eller när någon har gjort dig illa. Varje dag är en ny dag och en ny chans. Så länge du plågar dig själv med det förflutna, kommer du ha svårt att öppna upp för ny möjligheter. En kraftfull affirmation är ”Med lätthet släpper jag taget om det som varit och välkomnar med glädje det nya.”

3. Strunta i att vara så duktig och släpp taget om kontrollen. Ge dig själv en möjlighet att fundera över vad som är viktig i ditt liv. Det kan bli en god investering. Är det viktigare att bli beundrad än att bli älskad? Ja i så fall kan du fortsätta att vara en superhjälte. Om andra människor, din egen hälsa och chansen att njuta av ögonblicket är något du prioriterar – släpp taget om prestation och kampen mot tiden.

4. Nu är det väl ändå dags att släppa den där tunga skuldryggsäcken du bär runt på? Sätt dig ned ett ögonblick, plocka upp alla saker ur ryggsäcken – både det som du har gjort och det som andra har gjort mot dig. Titta på dem en sista gång och säg ” Jag förlåter dig och släpper dig fri – nu har du längre ingen makt över mig.” Att förlåta innebär inte att säga att det var okej det någon annan eller du gjorde. Att förlåta innebär att personen eller händelsen inte längre kommer att tynga dig och hålla dig tillbaka. Upprepa affirmationen så länge du behöver det.

5. Lämna kvar stressen i det gamla året. Jag behöver inte upprepa fler gånger vad stressen ställer till för dig. Bestäm dig här och nu för något du ska göra för att känna mindre stress 2014. Mer fri-tid, en kurs i mindfulness, yoga, jobba mindre, sänka kraven, börja terapi… eller det du vet att du behöver. Du förtjänar att prioritera din hälsa. Släpp taget om stressen och satsa på ett 2014 fullt av energi, glädje och frid.

Med det mina vänner önskar jag er alla ett gott slut och en fin början på 2014.

gott nytt

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

6 kommentarer till “5 saker du mår bra av att lämna kvar i 2013

  1. Hej Maria, jag vill tacka för din blogg! Den ger mig tröst när jag har tuffa dagar i livet.
    Jag hoppas att du får ett riktigt gott nytt år.

    Kram Nina

  2. Jag har nyligen upptäckt din blogg och känner att den ger mycket till mig som människa.

    Gott Nytt År önskar jag dig!

    Anna-Karin

  3. Nina, vad glad jag blir att jag får följa med på din resa. Du har också en härlig blogg och jag gillade att din inställning till mål – att ha en fem års-plan. Klokt.
    Ett riktigt gott nytt år till dig med!

    Anna-Karin, då vill jag önska dig varmt välkommen till bloggen. Det gläder mig att du tycker om det du läser.
    Ett fin fortsättning på 2014 och hoppas du fortsättningsvis hittar saker på bloggen du mår bra av.

  4. Gott Nytt År Maria!!!

    Må du vara lycklig och känna frid!

    // Sarasi

  5. Hej Maria!

    Din blogg är verkligen som ett energiknippe. Känner mig alltid tillfreds och full med energi när jag klickar mig hit. Jag har en liten fråga om affirmationer. Är det värt det att börja affirmera? Finns det bevisade effekter på att det kan hjälpa på något sätt? I mindfulness ingår det att man ska observera och acceptera det som sker, att affirmera ”Livet är underbart” en dag när allt känns skit måste ju gå emot själva acceptansen? Jag tycker ibland det är lite svårt att integrera mindfulness med andra sätt att utveckla sig själv på, så vore super om du kunde dela med dig av ditt perspektiv på detta:)

    Tack så mycket!!

    Nicole

  6. Sarasi, ett gott nytt år till dig med.
    Hoppas att allt är bra med dig och att det nya året bara kan bli bättre.
    Tack för din hälsning, som gjorde mig så glad!

    Hej Nicole!
    Vilken härlig och klok fråga. Jag har själv funderat mycket över den när jag började med mindfulness, för innan hade jag arbetat mycket med mental träning och affirmationer.
    Jag tror inte svaret är självklart. Inom psykologi finns det olika skolor, dels positiv psykologi som lägger fokus på det positiva, på människors styrkor och möjligheter och på så sätt skapar glädje och välmående hos människor. Dels har vi ACT där det gäller att acceptera det vi inte kan påverka. Därmed blir våra värderingar och vad vi vill med våra liv tydligare.
    Alltid när det kommer till verktyg för att uppnå psykisk hälsa, tror jag att den bästa lösningen är individuell. Själv har jag landat i att acceptans är det viktigaste redskapet för mig och även i mitt arbete med andra människor. Ibland kan jag plocka fram affirmerandet, som när det kommer till att behöva släppa taget precis som i exemplet i texten. Många gånger möter jag människor som jobbat med affirmationer och upplever skuld över att de inte har lyckats uppnå det de önskar. Att affirmationerna har blivit någon slags prestation man kan misslyckas med. Och det är tungt att bära.

    Hoppas att mitt svar ger dig lite fler tankar, så du kan hitta det som passar dig bäst, Nicole. Tack för ditt inlägg, din fråga och dina varma ord.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *