Maten kan skapa depression

I Svenska Dagbladet kan vi läsa en artikel om hur viss kost kan påverka oss psykiskt, det vill säga att om det finns socker, vitt mjöl, margarin och rött kött i vår kost har vi en ökad risk att få depressioner. Det här är mycket viktigt forskning – eftersom det öppnar upp för ett helhetsperspektiv på oss människor. Något som jag som samtalsterapeut ständigt möter i mitt arbete – du behöver kroppens hjälp för att läka inre sår, utmattning, depression eller ångest.

Små steg
Men det är också viktigt att komma ihåg att när man mår riktigt dåligt är det ofta så att man blir sugen på socker och snabba kolhydrater. Sött och vitt mjöl, kickar igång belöningssystemet och lugnar och tröstar – precis som en lugnande tablett eller ett glas vin. Därför äter många av dem jag möter på min mottagning, godis eller smörgåsar i mängder. Det  är inget konstigt, det är så vår kropp reagerar. Att lägga om kosten från en dag till en annan är något som man inte orkar eller klarar av när man mår som sämst – därför är det så viktigt att börja med små steg.  Inte skuldbelägga sig, utan vara empatisk och varsam med sig själv. Långsamt byta ut livsmedel, kanske börja med att lägga till en grön drink eller sluta dricka sockrad läsk. Ta en vecka i taget.

DARK-metoden
När jag arbetar med mina patienter använder jag mig ofta av DARK-metoden. För att bli frisk i själen behöver du hjälp av koppen och då för du försiktigt in följande saker i ditt liv
D – dagsljus minst 20 minuter varje dag
A – aktiviteter, något litet varje dag
R- rörelse, se till att hålla igång kroppen med motion
K – kosten – var försiktig med socker och vitt mjöl, ät D-vitiamin, magnesium, zink eller en riktigt bra mulitmineral tablett.

Inflammationsdrivande mat
Viss sorts mat skapar på sikt inflammationer i kroppen, enligt Harvard school of public health. Och en ständigt pågående inflammation i kroppen gör att vi har lättare att utsättas för depressioner. Däremot kan mat bestående av gröna blad, kokosfett, omega -3, broccoli och bär skydda kroppen mot inflammationer. Så varför inte börja dagen med en grön smoothie det vill säga en smoothie som innehåller gröna blad (den behöver inte vara grön).

mat2

 

 

Här kan du även lästa artikeln i SVD om inflammatorisk mat.

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

2 kommentarer till “Maten kan skapa depression

  1. Harvardstudien är jätteintressant, men jag funderar på om det är maten som ger depressioner, eller om det är depressionen som gör att man äter dåligt? Och den dåliga maten ersätter näringsrik mat så att man får brist på mineraler, aminosyror och annat, och därigenom får inflammerad kropp? Så det är snarare bristen på näringsrik mat, snarare än förekomsten av socker, mjöl etc, som är boven i dramat?
    Det skulle vara intressant att läsa hela studien. Det är ju superintressant att det forskas om kropp-mat-psyke. Allt hänger ju ihop och jag märker själv hur ”glad” min kropp/själ blir när jag äter näringsrikt.
    Tack för en inspirerande blogg!

  2. Hej Ann och varmt tack för ditt inlägg.
    Jag tycker att du ställer intressanta frågor och jag skulle också vilja läsa hela studien.
    Den första frågan går nog att svara på genom svd:s artikel
    ”Forskarna har i tolv år med start 1996 följt 43 685 kvinnor i åldern 50–77 år. Alla som behandlats för depression eller haft en sådan diagnos uteslöts vid studiens början för att lättare fastställa orsak och verkan.” Så av det förstår jag att det inte är depressionen i detta fall som skapade de dåliga matvanorna, utan de fanns där redan från början.
    Vi får innerligt hoppas att de fortsätter att utveckla studien, så vi kommer närmare problemet. För visst är det intressant att veta om det är bristen av näringsrik mat eller förekomsten av socker och vitt mjöl som orsakar depressionen. Tills vidare får vi uppmuntra varandra och oss själva att äta och njuta av god och näringsrik mat.
    Med värme
    /Maria

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *