Hur man blir hormonsmart

Signalsubstanser och hormoner är hjärnans hjälpmedel till att hålla dina känslor, din ork och ditt beteende i balans. Det finns signalsubstanser som dämpar dig för att du ska blir trött på kvällen, sova under natten, kunna vila och varva ned. Och det finns de som stimulerar dig och ger dig energi att gå upp på morgonen, motivation att göra det du behöver och gör dig glad och kåt.

Om du bryter ett ben, får ett njurstensanfall och en envis förkylning går du till doktorn och får behandling. Vad gör du när du sover dåligt, gråter ofta eller känner dig trött och nedstämd? Skärper dig? Precis som när kroppen går sönder och behöver lagas är också humöret ett tecken på att något behöver åtgärdas. Genom att kombinera rätt sorts mat, näringstillskott, sömn och aktivitet hjälper du kroppen att skapa ordning i hormonsystemet. Resultatet blir att du hittar tillbaka till dit glada och pigga jag igen.

Östrogen – kvinnans bästa vän
Det kvinnliga könshormonet östrogen, formar kvinnans kropp och reglerar hennes möjlighet att bli mamma. Förutom att stå bakom fortplantningen, fungerar även östrogen naturligt antidepressivt, stabiliserar humöret och kickar igång sexlusten.

Din benstomme och det centrala nervsystemet påverkas också av hormonet och det ser till att nya celler byggs och skyddar vävnader från uttorkning och förtunning. Östrogen påverkar även lyckosubstansen serotonin, vilket gör att när nivån av östrogen sjunker precis innan menstruation eller vid klimakteriet är det många som upplever en humörförändring.

Om du bantar, tränar för hårt eller går igenom en period av stor stress, kan östrogennivån också sjunka. Då är det extra viktigt att underlätta för din kropp att tillverka östrogen:

  • Ändring av kostvanor
    Minska på de snabba kolhydraterna, halvfabrikaten och ät mer organiska grönsaker, nötter, bönor och fisk.Hoppa över socker och vitt mjöl.
  • Stresshantering
    Lär dig hantera din stress kvinna! Det är det absolut viktigaste rådet du kan ta till dig. Gör något åt din stress idag – det blir en av dina bästa livsinvesteringar.
  • Motion
    Att motionera regelbundet är en viktig nyckel till välmående och hjälper dig genom livets alla skeenden. Hitta någon aktivitet som gör dig glad, som du tycker är rolig.

Om du vill lära dig mer om dina hormoner och hur du kan göra för att skapa balans, hittar du mer kunskap i boken Ät dig i balans (som just nu har ett jättefint pris för alla Med-Mera-medlemmar). * Rättning: Med-mera-rabatten var endast tillfällig. Nu säljs boken igen till ordinarie pris.

stress

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , ,

2 kommentarer till “Hur man blir hormonsmart

  1. Var hittar man medmera-erbjudandet på kokboken? Kan inte hitta… tacksam för svar ♡ \\frida

  2. Jag är ledsen Frida, men erbjudandet är över. Nu säljs boken till ordinarie pris. 🙁

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *