Nu är det dags för Lagomveckan igen!

Hur stor är en normalportion?
Måste jag dricka en proteinshake till mellanmål om jag tränar?
När man äter LCHF kan man väl äta hur mycket som helst?
Men om jag inte äter mina kvällsmackor blir jag ju hungrig på natten!

Välkommen att följa med Lagomveckan igen! Vi sätter igång nu på måndag. Detta är en unik möjlighet som är helt kostnadsfri – för att hjälpa dig att förstå vad som är “normalt”. Så häng med den 13 januari på vår Lagomvecka.

Konsumtionssamhället övertalar dig att du måste äta mellanmål i form av proteinbars eller rispuddingar med sylt på för att orka prestera en hel dag. Tallriken du äter på är mycket större än den dina föräldrar eller dina morföräldrar åt på. Och tittar du på en reklamfilm är människorna som njuter av en glass, pinnsmala. Du luras att äta som om du jobbade som skogshuggare, fast du kanske egentligen klarar dig på hälften.

I tidningen Runners world läste jag i en artikel om hur mycket förra årets kvinnliga maratonlöpare åt innan och efter ett lopp. Under ett lopp gör du av med mellan 2000 och 2500 kalorier och för att hon ska kunna vinna ett sådant lopp måste hon ha tränat oerhört hårt varje dag under lång tid. Hon måste äta som en häst – tänker du säkert. Nix. Hon äter det hon gör av med och kanske lite mer än vanligt. “Då äter jag en något större frukost än vanligt, som består av en portion gröt eller tallrik yoghurt med müsli, en smörgås med pålägg, ett ägg och en kopp kaffe.”

elit2

Vad äter du till frukost en vanlig dag? Många som inte ska springa ett maraton, äter samma mängd frukost. Och sedan frågar man sig förbryllat “Men jag som äter så bra – varför går jag inte ned i vikt?”

Det är inte lätt att veta vad som är en normal portion, att proteinbars inte är nyttigt och hur mycket nötter som är okej att äta. Därför har jag bestämt mig för att hjälpa dig. För att du ska få en uppfattning om vad den maten du äter idag gör med dig och din kropp kommer jag att under en veckas tid ge dig dagliga menyer, portionsstorlekar och inköpslista – som du lätt kan skräddarsy efter din vikt, träning och om du vill gå ned i vikt eller stabilisera din vikt. Maten kommer vara lågkolhydratskost, utan gluten och även anpassad för dig som lever utan mjölk. Menyn går efter 5/2 metoden, så under två dagar äter du 500 – 600 kalorier.

Vi sätter igång måndag 13 januari, men på söndag innan får du inköpslista till veckan samt måndagens recept.

Det handlar inte om att banta – det handlar om att skapa en medvetenhet om vad din kropp och vikt mår bra av. Du ska inte räkna kalorier, utan få möjlighet att känna dig trygg i vad du äter. Vi kommer även att lämna utrymme för om du vill dricka några glas vin och unna dig en bit choklad någon kväll.

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , ,

3 kommentarer till “Nu är det dags för Lagomveckan igen!

  1. Hej, tummen upp för detta! Men synd att 5/2 ska blandas in. Jag har en dotter som håller på och kämpar med att hitta ett normalt ätbeteende efter en ätstörning och detta hade kunnat vara en hjälp på vägen om inte fastan hade varit med.

  2. Hej Mamman!

    Nej din dotter ska absolut inte följa 5/2-metoden. Lider man av ätstörningar kan det lätt trigga igång beteendet igen. Hon ska egentligen inte följa någon metod överhuvudtaget, utan få hjälp att med ögonen avgöra hur mycket som är normalt.
    Får din dotter hjälp? Det är tungt både som individ och som familj att kämpa mot ätstörningar.
    Med värme
    /Maria

  3. Tack Maria! Hon (och övriga familjen) har fått mycket hjälp och bra hjälp. Hon går fortfarande i terapi men har en ganska bra kännedom om sig själv och sin sjukdom nu. Problemet är nu just detta att hitta lämpliga portioner. Då hon var intagen på äsklinik lärde man ut portionsstorlekar men vill tyvärr inte alls att de ska äta lågkolhydratskost vilket jag tror skulle kunna hjälpa många drabbade.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *