Den livsviktiga vardagsmotionen

Våra kroppar är inte gjorda för att sitta så mycket still som vi gör. Många av oss går knappast utan för dörren under veckorna, utan åker bil till och från jobbet. Och överallt har vi funktioner som ska göra att vi får vila oss istället för tvärt om – vi skriver mejl, vi åker rulltrappa eller hiss, vi använder fjärrkontrollen och sitter, sitter, sitter hela dagarna.

Din kropp är som vilken maskin som helst. Om du inte använder den, rostar den och blir svårare att kicka igång. Tar du bort rörelsen – tar du på sikt bort funktionen. Enligt alla undersökningar visar det sig att du har allt att vinna på att röra dig. Om du rör på dig 30 endast 30 minuter varje dag och då menar forskarna röra på sig så att hjärtat få jobba lite och gärna att man blir svettig, så är det en av dina bästa hälsoinvesteringar du kan göra – både för kroppen och för själen. I en studie som genomfördes på Karolinska nyligen, såg man att de som rörde på sig dagligen, oavsett aktivitet, var friskare, gladare och starkare, samt att de drabbades mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar. Alltså – mer vardagsmotion!

Här kommer bästa tipsen på hur du kan få in mer rörelse och motion i din vardag:

  • Ta för vana att alltid ta trappan istället för hiss eller rulltrappa
  • Stå upp i bussen eller t-banan
  • Om du sitter mycket på jobbet, skaffa ett höj- och sänkbart bord eller en pilatesboll att sitta på.
  • Jobba i 55 minuters pass. En gång i timmen reser du dig upp och stretchar kroppen, rullar med axlarna, går upp och ned på tå, gör några knäböj, hoppar upp och ned osv.
  • Skaffa dig en ordentlig ryggsäck eller en ”dramaten” och gå till affären och handla istället för att ta bilen.
  • Investera i en bra stegräknare och se till att den varje kväll slutar på 10 – 12 tusen steg.
  • Istället för att mejla någon som sitter en bit bort på ditt jobb, gå dit och prata med hen.
  • Skaffa en motionscykel eller ett gåband och ställ framför teven (och ANVÄND den!). 30 minuter av ditt tevetittande kan bli en aktivitet.
  • Gå, gå, gå – varje dag! Föreslå dina kollegor att ni tar en promenad nästa möte istället för att ha ett sittande möte. Ta en promenad med vännen istället för att sitta på ett fik. En kvällspromenad med din sambo istället för att prata om dagen vid köksbordet. Låt vovven få lite längre promenader.

Vad är dina bästa tips för vardagsmotion?

rörelse

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

2 kommentarer till “Den livsviktiga vardagsmotionen

  1. Jag har sedan ett par år tillbaka ändrat min kost rätt radikalt mest ekologiskt och uteslutit vetemjöl komjölk och minskat socker, blivit så mycket bättre på att sätta gränser och säga ifrån och be om hjälp, men även insett hur mycket gott mindfulnessövningar kan göra för en hjärna och kropp som går på högvarv. Jag har nästan kommit upp i toppform och funnit glädjen igen men iiinte riktigt. Vardagsmotion är jag bra på att utföra men så nu i början av året så köpte vi oss en egen spinningcykel och jag märker redan hur mycket gladare och avslappnad jag blivit på de veckor vi haft den! Helt suveränt att kunna köra 20min varannan dag (så här i början vill jag inte köra för hårt). Ingen transporttid till och från gym och inget behov av barnvakt för att komma iväg. Gymkorten spar vi in på 2-3 månader :-D. Nu är spinningcykeln en del av vår vardag :-)!

  2. Wow, vad härligt att läsa Linda! Du kommer hela tiden närmare ditt bästa jag.
    Och som du säger – mindfulness är en av de finaste presenter man kan ge sig själv.
    Tack för att du berättar och inspirerar oss andra.
    Med värme
    /Maria

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *