Det är okej att det gör ont ibland

Det är naturligt att vi inte vill känna obehag. Alltså gör vi vad vi kan för att slippa uppleva stress, sorg, ilska, inre smärta och oro. Vi har olika tekniker för att inte känna obehag som till exempel:

  • Distrahera oss genom att till exempel jobba mer, se till att aldrig vara ensam, hålla vår hjärna sysselsatt med teve eller dator, alltid vara sysselsatt med att städa, tvätta, stryka, motionera osv.
  • Få igång belöningssystemet genom att äta något sött, dricka vin, shoppa, ha sex eller kanske röka en cigarett.
  • Stänga ned våra känslor. Många människor har genom åren utvecklat ett försvar som gör att de helt enkelt isolerar sig från sina känslor. Och när något obehagligt händer blir de tomma inombords, Känner absolut ingenting.
  • Skylla ifrån sig. Det var inte mitt fel, utan det var chefen, grannen eller min sambo. Alla andra är idioter, jag är helt maktlös inför deras sätt att vara.

Du kommer aldrig bli av med dina negativa känslor helt. De kommer att komma och gå resten av ditt liv. Du kommer åter bli arg, rädd, ledsen eller stressad. Därför kommer du må mycket bättre om du lär dig att leva tillsammans med dem. Acceptera dina negativa känslor när de väl kommer. Det är inte känslorna i sig som är farliga eller fel, utan dina handlingar som kommer ur dina negativa känslor.

Pröva att nästa gång du upplever en negativ eller obehaglig känsla, stanna kvar i den en stund. Utforska den och känn efter var den sitter i kroppen. Motstå impulsen att försöka fly ifrån den och påminn dig om att känslor kommer och går. De är som vågorna som rullar in över stranden, de är där en stund och sedan försvinner de.

Imorgon kommer du få en mindfulnessövning av mig. En övning som tränar dig i att hantera känslor.

kännas

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

3 kommentarer till “Det är okej att det gör ont ibland

  1. Jag har inget problem med att våga vara i mina jobbiga känslor. Problemet är att de aldrig går över.

  2. Hej Maria,

    Jag följer din lagomvecka och vill bara tipsa om att kalkonen till frukosten har du missat skriva upp i handlingslistan! Du är min må-braguru och besöker din blogg dagligen 🙂

  3. Piedra, när de jobbiga känslorna inte går över då kan man behöva någon som hjälper en. Livet ska inte behöva vara en kamp mot det jobbiga känslorna.

    Tack Marian, för varma ord.
    Jag ska lägga till kalkonen. Hoppas det inte ställde till det för dig. Tusen tack för att du påpekade det.

    Med värme
    /Maria

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *