Tävlingen avgjord!

Vilken fantastisk respons jag har fått på tävlingen vi utlyste under veckan – då du kunde vinna våra böcker. Det har plingat konstant i min mejlbox sedan inlägget i onsdags. Tack alla ni som har velat vinna böckerna! Tack också för alla underbara, varma och snälla brev och uppmuntrande ord jag har fått. Det har varit fantastiskt att läsa.

Ni som har vunnit böcker har redan blivit meddelade via e-brev. Alla ni andra kommer att få en liten present ni med. Ni får recept på nyttiga mellanmål – som egna proteinbars och grön smoothie i mejlen. Bara för att alla ska känna sig som vinnare! Men eftersom jag svarar personligt på alla mejl, tar det en bra stund att ta sig igenom mejlen – så det kommer under dagen.

Grattis ni som vann! Och tusen tack till er alla för ert deltagande. Det värmer mig.

ätdigibalans

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather

6 kommentarer till “Tävlingen avgjord!

  1. Hej Maria!

    Tack för en jättefin blogg! Jag har en fråga, vad gör man om man har så jobbiga och hemska tankar som bara inte går att acceptera. De känns så verkliga och plågar mig verkligen, för vill inte vara sådan som tankarna säger, men det känns så starkt att jag är det. Verkligen jobbigt. Går i KBT nu och har innna gått i terapi. Har haft tankarna i ung 8 månader. Funderar på att börja med antidepressiva för tankarna och känslorna av att de känns så verkliga äter verkligen upp mig så inget känns lika roligt längre. Saknar mitt gamla jag. Får man verkligen tänka allt? Har förstått att du är lite emot antidepressiva men vad gör man om ens mående inte blir bättre…?

    Mvh Maja

  2. Hej Maja!

    Jag förstår att du har det tufft. Att inte ha kontroll över sina tankar är både läskigt och svårt att leva med.
    Du skriver att du går i KBT och det är bra, för de brukar ha god hjälp mot tvångstankar. Jag kan också rekommendera dig en bok som heter Sluta älta och grubbla av Olle Wadström eller Att leva ett liv inte vinna ett krig av Anna Kåver. Mindfulness är också ett mycket fint redskap mot tankar som man kämpar emot.
    Så visst finns det saker du kan göra, utan att äta medicin. Jag är inte emot antidepressiva, för de gör gott när man inte längre orkar på egen hand. Jag ser de lite som gipset runt ett brutet ben, de skyddar skadan och hjälper oss att våga gå på benet igen. Men det är viktigt att veta att det är en tillfällig lösning medan man arbetar med att bli starkare.
    Lycka till Maja! Och hör av dig igen om du har funderingar.
    Med värme
    /Maria

  3. Tack vad glad jag blev att du svarade! Jag har tidigare läst båda böckerna du rekommenderade och de är väldigt bra. Men ändå kan jag inte försonas med mina tankar. Är så rädd att jag känner att jag vill tankarna på riktigt eftersom det känns så ibland. Men samtidigt vet jag ju att det aldrig aldrig skulle kunna hända men jag blir rädd för mig själv ändå att jag kan få en känsla av att jag skulle tycka om att göra det tanken säger bara ”jag fick” och det skrämmer mig oehört. Har aldrig tänkt såhär innan utan det kom helt plötsligt under en period som var väldigt ny för mig. Mina tankar och känslor handlar om ngt som är väldigt fel, tycker du ändå jag ska försonas med dem och tänka att de är okej att tänka/känna så sålänge man aldrig skulle begå en handling (för det skulle jag aldrig aldrig någonsin göra). Har alla männsikor hemska tankar ibland, bara att mina fastnat lite för mkt? Om jag bara kunde försonas med tankarna skulle de säkert försvinna men eftersom jag inte vill känna så som jag gör känner jag liksom efter hela tiden. Jag är en person som alltid vill alla väl och det känns så hemskt att ha sådana här tankar/känslor då de är så otroligt tabu. Önskar jag kände varje gång tanken kom att ”nej så vill jag inte göra”, men tyvärr känns det ju som att jag vill tanken och det skrämmer mig mer än själva tanken.

  4. Maja, när jag är ute och går med min hund och vi går över en bro får jag ofta en bild inom mig hur jag tar min hund och kastar henne i vattnet. Förut gjorde det så ont i mig att se den bilden och ett tag fick jag nästan känslan av att jag var nära att göra det. Jag bad min sambo ta henne när vi gick över bron vid ett tillfälle och då plötsligt fick jag bilden av att jag tog mina egna glasögon och kastade i vattnet. Handlar det om att jag vill göra det? Absolut inte. Vad det handlar om är att jag KAN göra det. Men eftersom bilden av att vi gör oss själva eller någon annan illa, gör lika ont när vi ser den i fantasin som om vi upplevde det i verkligheten, gör vi vad vi kan för att undvika den. Och när vi gör vad vi kan för att försöka undvika en tanke har den en förmåga att förstärkas.
    Därför brukar vi inom KBT jobba med att acceptera tankarna. Jag kan inte få bort tankarna om jag flyr från dem, slåss mot dem eller försöker kontrollera dem. Istället genom att acceptera tanken och hitta ett förhållnings sätt till de känslor jag får av tankarna, så kommer tankarna bli mindre laddade.

    Har du lyssnat på 1 CD mot oro eller 1 CD mot stress av Kersting Jeding? Superbra och tar bara en timme att lyssna igenom. De beskriver precis det här jag pratar om. Bra övningar.

    Och du, Maja, även om man i tanken känner att man vill göra fel saker är det inte samma sak som att du vill det i verkligheten. Alla människor har massor med tankar om att de ”vill” göra fel saker. Och det är helt okej.

  5. Tack snälla för dina svar :). Kändes väldigt bra att läsa, särskilt sista stycket :). Ska köpa skivan du rekommenderade, såg att den fanns på bokus. Tack igen!

  6. Åh vad glad jag blev då jag öppnade min mail idag och såg att jag hade vunnit boken Helhetsmetoden.
    Stort tack, kram Lena 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *